Northernlights Skrevet 16. juli 2006 #26 Del Skrevet 16. juli 2006 Det var et meget godt og reflektert innlegg du kom med der =) Høres ut som om jenta di ikke tok skade denne gangen, og forståelig nok var du redd med det samme det skjedde. Min eldste datter tok opp søsteren sin fra vugga da hun var 1 uke gammel (altså, den eldste datteren min var 3,5 år), og hun mistet henne i gulvet! Jeg visste ikke at jenta gikk inn på soverommet, for å "leke" med lillesøstra si. Ting skjer, og ulykker kan hende med alle. Jeg tok forholdsregler etter den episoden, men uansett, helt trygge kan man aldri være med så små søsken rundt en liten baby. Å inkludere 2 åringen din mere har du vel allerede sikkert gjort, men når jeg hadde de 2 første på 22 mnd, pleide jeg å lage mat til eldstemann før jeg selv satte meg ned for å amme babyen. På den måten følte han seg også "viktig". Ellers maste han om drikke når jeg satt og ammet. Han beit lillebroren i tåa da jeg tok han med hjem fra føden. det er ikke enkelt å må dele oppmerksomheten til mamman sin når de er så små... Lykke til med alle 3 =) Og du har helt rett; Ingen er perfekt! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5645240-hjelp-storebror-st%C3%A5r-opp%C3%A5-baby-5-mnd-sin-mage/page/2/#findComment-5653811 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2006 #27 Del Skrevet 16. juli 2006 her var det mange stygge svar Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5645240-hjelp-storebror-st%C3%A5r-opp%C3%A5-baby-5-mnd-sin-mage/page/2/#findComment-5654471 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Northernlights Skrevet 19. juli 2006 #28 Del Skrevet 19. juli 2006 Men også mange velmenende svar ;-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5645240-hjelp-storebror-st%C3%A5r-opp%C3%A5-baby-5-mnd-sin-mage/page/2/#findComment-5671764 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mammaen til G & A Skrevet 19. juli 2006 #29 Del Skrevet 19. juli 2006 Uff det er ikke lett aa hanskes med sjalusi. Og ikke saa lett naar nest minste ikke er saa gammel heller, er vel ikke lett aa forstaa at minsten din faar vondt naar han gjoer slike ting. Jeg tror du har faatt mange fine tips her inne om leke grinder og liknende. Hoved tingen er jo selvfoelgelig aa passe paa at minsten er trygg - og jeg vet saa altfor godt at ting kan skje fort. Bare man snur ryggen til. Kan ikke mannen din hjelpe litt med minsten og kanskje eldstemann, og saa se om ikke du kan faa litt alene tid med soennen din? Og kanskje bytte om litt saann at pappa har litt tid med han her og der ogsaa, til ting blir litt bedre. Det hjelper utrolig aa faa litt tid med mamma eller pappa alene. Trenger ikke vaere lange stunden. Og saa rose masse naar han gjoer noe bra og hjelper til. Kanskje se om han ikke kan hente bleier til deg eller en bamse naar du steller den minste du har. (Jeg lover deg at det er det beste tipset jeg noen gang fikk fra venninder som hadde flere barn, og soennen min har blitt veldig flink til aa hjelpe til med soesteren) Raader deg til aa proeve time-out paa soennen din. Ikke all oppfoersel burde resultere i en automatisk time out. Du kan gjerne advare, men du maa se an det han gjoer galt da=) Ved oppfoersel som er en fare for han eller andre, burde du gi han en automatisk time out. Jeg ga soennen min time outs fra han var nesten to. Og da satte jeg han i lekegrinden hans. Ett minutt per aar (saa i begynnelsen var det bare ett minutt - mye inn og ut av lekegrinden det=)) og det hjalp masse. Jeg satte til og med en slik egg timer paa saa jeg visste at han satt der saa lenge som han skulle - for det var hyl og skrik og da kjennes det jo ut som ett sekund er kjempelenge. Gutten min forstod veldig fort hva han ikke hadde lov til aa gjoere. Jeg skjoenner at situasjonen din er litt annerledes da du har to barn til aa forholde deg til. Da jeg startet time outs paa soennen min saa var det jo bare han, og jeg hadde all verdens tid til aa forklare og passe paa bare han. Med flere blir det litt mere tricky. Uansett, fjern han fra situasjoner hvor han kan kaste ting paa minsten, og eller sitte/staa paa henne. Oppmerksomhet skal han jo faa, men ikke naar han gjoer noe galt... Men dersom han foeler seg litt oversett saa er til og med negativ oppmerksomhet, oppmerksomhet som han vil ha. Jeg ville nok ogsaa tatt opp temaet med helsesoester og eller barnelegen neste gang du skal inn paa kontroll, de burde jo ha noen tips til deg. Masse lykke til (sorry dette ble langt og rotete) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5645240-hjelp-storebror-st%C3%A5r-opp%C3%A5-baby-5-mnd-sin-mage/page/2/#findComment-5671941 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå