Gå til innhold

Bilstol nr 2, Vi har bestemt oss for Acta Graco cosmic

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hi her.

Jeg mener bilstolen som jenta nå skal ha, nå som hun vokser ut av babystolen.

Og hvorfor ikke besafe....

Jo, forde acta graco cosmic er på lik linje med, om ikke bedre enn besafe.

Var innom en forhandler i går. Han selger begge disse.

Han var og hentet frem diverse informasjon irunt de forskjellige testene som er gjort på stolene. Og han annbefalte Acta Graco fremfor besafe. AGC har blant annet fått stryk i en av de siste testene, men når jeg fikk lese hva slags test det var så ble jeg overaska....setet sto feil i baksetet, selene var festet aldeles feil, dukka de plaserte i setet var 13 kg TYNGRE enn maxgrensa for setet, og bilen ble smelt rett inn i en betongvegg i over 100 km/t.

Og det at den ikke greide seg i den testen, det er ikke avgjørende, forde det blir så urealistisk. Dessuten vant den en anna stor bilstol test noen dager før.

Men som sagt, selgeren som selger både besafe og agc annbefalte agc forran besafe.

MEN

Han sa også at i dag, dersom du holder deg til de store kjente merkene, og ikke velger østeuropeiske eller asiatiske etterligninger så får du en sikkerhetsmessig suveren bilstol til barnet ditt, dersom du altså velger de kjente, de store merkene som, acta grako, macicosi, rømer brittax, besafe, osv.

Jeg vil tro det er hårnålsforskjeller som skiller disse atolene.

Men litt av poenget er at ALLE bilstoler slår seg på brystet og hevder å være best i test. Men det er langt fra alle testene som er seriøse. Han viste meg bla en test for 3 år siden av babystoler. Utført av 4 førstegangsfødende, som så og klemte på stolene, og valgte en som de synes så best ut. Etter dette slo forhandleren opp stort "best i test" merke i alle anonser og slikt.

Så det å være best i test er relativt da.

Men siden forhandleren annbefalte agc, så velger jeg å kjøpe det.

Prisen skjekka jeg i dag selv, på to utsalgssteder.

Begge hadde tilbud, 2699, og 2650.

Så sånn var det med den saken..........

Er så enig, dette har jeg prøvd å si lenge ,lenge men noen bare mååååå oprettholde standhaftig at Acta Graco Cosmic setet er dårligst fordi 1 test underkjente den. Man kan lure hvorfor, er de forhandlere av andre merker tro???

Nå er det blitt dementert og dementret gang på gang fra alle hold, allikevel må noen slakte setet. Jeg skjønner det ikke??

Annonse

Det har vært mye fuzz rundt Acta Graco. Testen ble utført av Statens Vegvesen i Sverige på Sveriges eneste testbane for slikt. Dette er offentlige myndigheter og dermed upåvirkelige i utgangspunktet. Bilen gikk kanskje noe fortere enn det som er vanlige i tester og Acta Graco løsnet. Det i seg selv er så graverende at Acta Graco har store problemer i Norge og Sverige for tiden. Så kan man si at dukken kanskje var for tung, farten for høy etc - men det endrer ikke fakta. Alle andre merker enn Acta Graco klarte seg jo. Feilmontering har jeg ikke sett og det har jeg heller ikke sett i dementiet fra Acta Graco. At offentlige myndigheter ved Sverige eneste testbane ikke klarte å montere 2 Acta Graco seter, men alle andre seter fra andre produsenter høres fantastisk utrolig ut. Det stemmer nok ikke. Muligens testen var for grov, men faktum er likevel at i høyere var enn tidligere testet, med høyere G som kanskje tar livet av barnet uansett, så ble Acta Graco diskvalifisert. Jeg som ansvarlig for mitt barn tar ikke den sjansen. Dersom prisen på Acta Graco - som tidligere vel lå over 3 000 nå synker, bekrefter det problemet for setet i Norden. En annen ting er også at Besafe nå er blitt vanskelig å oppdrive. Dermed tenker flere i samme retning. Selv om man ikke alltid skal gå i flokk, vil det være naivt å tro å så mange mennesker tar feil.

Man bør lese testen og dementiet fra Acta Graco som er vedlagt testen og danne sin egen mening. Selger i butikk bør som vanlig ikke stole særlig mye på, med mindre flere uavhengige bekrefter en story. Selgerne, ref Elkjøp opplegget, kan ha bonusordninger i forhold til et merket som gjør dem "inhabile". Dette er ikke folk med 6 års utdannelse. Dette er de som ikke har utdannelse i hele tatt. Livets skole og rock & roll gjengen.

Så Trygg Trafikk, Forbrukerådet,NAF (teknisk etat), og forhandlere som selger både besafe setet og Akr\ta graco tar feil da mener du???

Vel den kjøper ikke jeg. har selv sett dokumentasjonen hvor det blir bekreftet at stolen var feilmontert, Akta har tatt selvkritikk og endrer nå instruksjonsheftet for hvordan stolen skal monteres slik at det skal bli lettere å IKKE montere feil. Har også sett testen hvor den ble best i test i Finland 2005, men det er vel bare juks det også. Har du virkelig sjekket fakta, eller antar du bare at det er riktig det du sier??

Hi igjen her.

Jeg vet ikke mer om denne testen som agc dumpa på enn det som stod å lese i de papirene jeg fikk lese i butikken.

MEN

Det sto også det at stolen løstnet , ikke i selve kolisjonen, men når den traff bakken igjen ETTER selve krasjen.

Nå traff den bakken på tilbakesprett temmelig hardt, forde farten inn i murveggen var usansynlig høy, og ettersom dukken veide 13 kg MER enn MAX grensa, OG setet var feil festa, så........

Ja nei jeg vet ikke, jeg vet vare hva jeg leste, kan hende det var selgerenh som hadde sittet og fabrikert og printet ut slike falske papirer for å lure naive småbarnsmødre til å kjøpe livsfarlige barnestoler.....ikke vet jeg.

Men saken er at jeg tror nok både besafe og agc er tipp topp bilstoler, og barnet mitt sitter nok trygt i dem begge.

En skal ta tester med en klype salt også......

Og dessuten, i NORGE, som har så strenge regler, at sanden under dissestativet i barnehagen SKAL bestå av avrundede sandkorn, småstein, så ikke småtassene våre slår seg dersom de faller a dissa, jeg TVILER på at de tilater å selge bilstoler som er farlige for barns sikkerhet.

DA hadde nok de blitt inndradd, fra markedet for fler daga siden.

Jeg mener bare det at feks agc, den har vunnet mange og tapt 1 test, jeg tror ikke nødvendigvis at det er en fårlig stol forde.

Dessuten, jeg har ikke tengt å ha min tennåring ( som han nesten er dersom han er 13 kg TYNGRE enn max grensa) i den bilstolen, for så og dundre inn i en fjellvegg i langt over 100 km/t.......

Tror nok besafe og agc er jevngode.

Og som butikk mannen sa, så lenge vi velger ett kjent og trygt europeisk merke, så har vi en suveren bilstol, være seg det eller det merket.

Gosj, fælt å lange innlegg jeg skrev i dag da....

Vi var på Happyland på Svinesund å kjøpte Acta Graco Cosmic. Vi hadde også lest om testen på forhånd , så vi spurte i butikken. De selger alle merker der så de sier ikke ting for å selge. Selgeren i butikken viste oss hvordan sete var blitt montert feil i testen og foklarte veldig bra. Så vi endte opp med Cosmic i stenden for test vinneren i foreldre og barn. Prisen ble vel ca 1800 - 1900 norske kroner. Vi er veldig fornøyde og hadde Acta Auto baby i bruk før dette. Veldig førnøyde med begge. Må jo le litt av dette her også, mens vi var der i butikken kommer det flere inn som skal ha det sete som vant testen og det var ikke rom for diskusjon om adre seter. Dette sier bare litt om hvor blidt folk ser på sånne tester.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...