Gå til innhold

Hei! Kan noen hjelpe meg i forholdtil forebygging av ryggproblemer og isjas i svangerskapet?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er blitt gravid igjen, og kvir meg til å få samme type smerte som sist, det startet allerede i uke 11.

 

I ettertid har jeg også opplevd lett prolaps i ryggen og er bekymret for at dette kan bli et problem...

 

Noen som har erfaring med fysioterapi eller lign. som forebyggende behandling? Hvor ofte og hvor?

 

Bor på vestlandet i nærheten av Bergen. Er det lege som skal henvise? Og er det mulig å få det billigere siden det er i forbindelse med svangerskap, selv før det blir skikkelig plagsomt.

 

Blir veldig glad om noen gidder å svare meg om dette :) Samme hva du vet, har erfart, eller tror!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det rådet jeg fikk fra de fleste sist svangerskap var å gå masse i ulendt terreng. Kan gjøre vondt før det blir bedre.

Og basseng trening er også veldig bra.

 

Lykke til:=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Er det noe slags bekkensmerter du har?

Hvis du kan relatere smertene til bekkenløsning (altså graviditetsrelatert), har du krav på gratis fysioterapi i hele svangerskapet, samt de 6 første månedene etter fødselen!

 

Få legen din til å henvise deg til en flink fysioterapeut, som kan noe om bekkenplager.

Vanlig fysioterapi er effektivt(div øvelser), men også vanntrening er bra.

Jeg gikk på vannjogging (man "jogger" i vannet med flytevest på) en gang i uka fra uke 20 i mitt forrige svangerskap.Etter at vi hadde jogget en stund, skulle alle "flyte" rundt i bassenget til klassisk musikk. Helt heeerlig!!

Ellers skal man holde seg vekk fra støvesuging og vask av gulv. Det er den verste bevegelsen for bekkenet (sånn "fram og tilbake" bevegelse)

Å så fint for mannen :o) He he.......

 

Turer er bra, men man skal lytte til kroppen. Som oftest kommer "straffen" (for at man har tatt seg for hardt ut) dagen derpå.

 

Jeg var plaget med bekkenet fra uke 15-16 sist og har gjort meg nyttige erfaringer.......

Nå er jeg i uke 6 og kjenner allerede at bekkensmertene er på plass......

 

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Har bestillt time nå, de anbefalte å få henvisning, og med historien min burde ikke det være noe problem :)

 

Hilsen HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...