Gå til innhold

Hei! Kan noen hjelpe meg i forholdtil forebygging av ryggproblemer og isjas i svangerskapet?

Anbefalte innlegg

Er blitt gravid igjen, og kvir meg til å få samme type smerte som sist, det startet allerede i uke 11.

I ettertid har jeg også opplevd lett prolaps i ryggen og er bekymret for at dette kan bli et problem...

Noen som har erfaring med fysioterapi eller lign. som forebyggende behandling? Hvor ofte og hvor?

Bor på vestlandet i nærheten av Bergen. Er det lege som skal henvise? Og er det mulig å få det billigere siden det er i forbindelse med svangerskap, selv før det blir skikkelig plagsomt.

Blir veldig glad om noen gidder å svare meg om dette :) Samme hva du vet, har erfart, eller tror!

Fortsetter under...

Jeg er halvt sykemeldt nå pga ryggsmerter og isjiasproblemer, i tillegg til vondt i rumpa og halebeinet. Legen min sa til meg at det ikke var noe å gjøre for å mildne eller forebygge, bare føde som han sa, men det er jo enda mange uker igjen for meg (er 26+1 i dag).. Men være i aktivitet uten å sitte for lenge av gangen hjelper litt syns jeg.

Hei! ååå jeg føler med dere!

Har de samme problemene selv. har slitt med prolaps i ryggen siden januar, isijas også. Ikke godt! er gravid og venter min andre i november. D går greit enda men jeg kjenner d godt etter lange dager på jobb (jobber i klesbutikk). Er skikkelig vondt å ligge rett på ryggen, må liksom vri meg til siden. Snakket med legen min om d var noe jeg kunne gjøre, men hun ville ikke sende meg til behandling ettersom jeg er gravid. men å gå turer kan hjelpe! Så vi må vel ut å bevege oss litt jenter!! Er så spent på hvordan d vil gå under fødselen denne gangen... Hva om jeg vil ha epidural og de stikker nåla inn i prolapsen? eller d går vel kanskje ikke! hehe tenker på så mye rart. Men kan sikker bli verre etter fødselen da.. huff...

Jeg lurer også på det med epidural når man har noe med ryggen. Jeg har ikke prolaps, men en skjevhet i ryggsøylen som jeg har vært klar over hele mitt voksne liv og som jeg vet skaper trøbbel når jeg løfter og sover strak osv. Jeg må spørre legen om dette, for hva om jeg ikke kan få epidural? Eek! Vet ikke om sykehuset har tilbud om lystgass, og jeg tenkte det var for "svakt" uansett? Jeg er 100% pysete og vil ha det sterkeste jeg kan få :)

starta i uke 11 på meg og.. er nå 100% sykemeldt.. gode råd--

ikke sitt for lenge og for hardt av gangen

ikke gå for fort

ikke hopp og sprett

START MED TRENING .. styrke av rygg ,setemuskulatur...evnt svømming

tøy,men hør m en fysio slik at du tøyer riktig

får du vondt-stopp med det du driver med

ikke vask gulv eller støvsug..(skal du vaske så bruk skikkelig mopp)

Bøy i knærne om du skal bøye deg å ta opp noe..

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...