Gå til innhold

Hei! Kan noen hjelpe meg i forholdtil forebygging av ryggproblemer og isjas i svangerskapet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er blitt gravid igjen, og kvir meg til å få samme type smerte som sist, det startet allerede i uke 11.

I ettertid har jeg også opplevd lett prolaps i ryggen og er bekymret for at dette kan bli et problem...

Noen som har erfaring med fysioterapi eller lign. som forebyggende behandling? Hvor ofte og hvor?

Bor på vestlandet i nærheten av Bergen. Er det lege som skal henvise? Og er det mulig å få det billigere siden det er i forbindelse med svangerskap, selv før det blir skikkelig plagsomt.

Blir veldig glad om noen gidder å svare meg om dette :) Samme hva du vet, har erfart, eller tror!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har god erfaring med manuell terapeut. Det er en "bedre" utgave av fysioterapeut... Han/hun gir deg øvelser for å bygge opp muskulatur i rygg og bekken. Jeg merket stor forskjell bare etter et par ukers oppbygging av rygg.. Jeg har slitt ryggen skev etter en prolaps for to år siden, så jeg hadde ingen muskler som fungerte som de skulle i ryggen, men det gjorde de da etter noen ukers trening med hjemme øvelser og hjelp fra han. Jeg bor jo på østlandet.. så i Bergen vet jeg ikke, men det er nok en del manuell terapeuter der også.

Jeg fikk henvisning fra lege med diagnose "bekkenløsning med gangvansker" og fikk da dekket det meste av trygdekontor, og betalete egenandel på 50 kroner gangen.

Skrevet

Takk :)

Problemet er at jeg har lyst til å "ta det" før jeg får vondt. Må vel kanskje betale selv da, men det får heller gå... vil ikke ha det som sist

:(

Skrevet

Hei.

Har oxo slitt med bekkeløsning/låsning og isjas. Har gått til fysio anbefalt av min lege,de skal være de beste på dette feltet her i byn sa han.

De holder til i Rosenkrantz gaten i Bergen. Heter Rosenkrantz fysioterapi oxo. I samme bygget som tannlegesenteret der.

Jeg er kjempe fornøyd med hjelpen og ikke minst de gode rådene jeg fikk der. Blir seff ikke 100% bra da det er begrenset hva de kan foreta seg når du går gravid,men likevel,mye bedre.Hun brukte varmebehandling og masasje,men som sagt rådene og det en gjør i det daglige som har mest og best effekt,ikke så lett å finne ut alt på egenhånd ;-)

Du har rett på behandling for dette under graviditet og et halvt år etter.

Betaler bare de 50 kr i egenandel.

Håper for din del du får gjordt noe med det,ikke greit å gå rundt slik og det blir som regel bare verre....

Lykke til da :)

Skrevet

Jeg har slitt med rygg og bekken i fire år (siden jeg var gravid sist), prøvd fysio og manuell terapeut, dette har ikke funket på meg. Har nå begynt hos osteopat og det virker som dette er det som hjelper på meg i hvert fall. Osteopat er en fysioterapeut med fem års tilleggsutdannelse og det virker som hun har mer peil på hvordan alle musklene i kroppen henger sammen og påvirker hverandre.

Får ikke dekket behandling hos osteopat så kanskje en ide å prøve fysio el først, men blir du ikke bedre, ville jeg prøvd det i hvert fall. Jeg betaler 400 pr gang, bor i oslo så kan desverre ikke anbefale noe sted i bergen.

Lykke til videre!

Skrevet

Takk for tips! Har ringt de og bestillt time, og det hørtes ut som de visste hva de drev med :)

Hilsen HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...