blittmamma-)30.03.6:) Skrevet 7. august 2006 #26 Del Skrevet 7. august 2006 Hei Lindis:) Prøvde og få tak i deg på skravlesiden etter å ha sett på hjemmesidene din. Jeg fant noen utrolige likheter mellom din datter og min...nesten helts sprøtt...og jeg skvatt til når jeg pluttselig så det nederste bilde av Lise hvor hun hadde putetrekket på seg...det var faktisk som å se lille Maiken min...hehe:) Jeg tuller ikke...du må få sett noen bilder av tuppa mi en gang. Har desverre ikke hjemmesiden men msn har jeg da:) Morro at du ble med videre her du og da! Som du ser har vi diskutert mye opp å ned her...en gjennganger er vel hvor mye vi som foreldre må følge opp for at behandlingen med puta skal bli riktig. Jeg har byttet pute størrelse flere ganger og selv måttet ringt og ordnet det. Har hørt om de som bare har brukt en størrelse, men da skal ikke ungen ha vokst mye gitt! Var og byttet pute for 14 dager siden og nå ror jeg sannelig den er for liten også. Har hørt noen "kneppelyder" i beina til maiken i det siste så jeg har ringt å hørt om noen kan se på henne snart...så vi får se da:)(jenta mi begynnte forresten på størrelse 16...og bruker nå20) Tror alle som har pute barn føler at de får lite kropskontasktog kos med barnet sitt....Helt natulig egentlig...den puta er jo en forstyrrende liten klump...hehe. Men heldigvis blir de fleste bra igjen. etter denne behandligen. Må vel innrømme det jeg også at stelletidene har vært litt lengre enn nødvendig oen ganger og kveldsbadet er alltid langt...det er jo de eneste stundene jeg får holdt henne skikkelig inntil meg. Innfølge barnelegen henne skulle hun max ha av pute 1time til sammen i løpet av 24timer...hm...det har jeg nok ikke klart desverre. 1 septemer ja....oi det er ikke så lenge til det. krysser fingrene for dere. Det var egentlig datoen for oss også det...men så var vi inne på en ekstra kontroll for 3uker siden og da tok vi røngen bilder som viste at det ikke hadde grodd seg til helt bra enda. Så nå er datoen 18oktober for oss...venter spent på den datoen. Om ikke enge så bytter vi vel behandling fra pute til no korsett lignende greier...husker ikke helt hva det heter.... håper du har en fin kveld og at jeg hører fra deg snart klem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5641005-medf%C3%B8dt-hofteleddsdyplasi/page/2/#findComment-5843640 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ninimi;) Skrevet 7. august 2006 Forfatter #27 Del Skrevet 7. august 2006 Hei Bittelittmamma og Lindis:). Så kjekt at du og hiver deg inn i samtalen ogsa Lindis:). Dere har jo unger på samme alder da dere:). Blir spennende for dere 1 september Lindis- er ikke mange dagen til det. Her er vi vel tilbake etter en svært så strabasiøs hotell helg. Må si det er altfor tidelig å ha med en nesten 4 ukes gammel baby på hotell og bryllup helg så tidelig. Vi var helt utslitt alle tre (elstemann har vert hos svigers). Og i dag har jeg hatt feber og sovet mesteparten av dagen:( Veldig kjedelige greier! Er lett å være etterpå klok ja! Må si jeg synst det er noe merkelig at dere ikke har fått innkallelse til kontroll med putene. Vi har allerede vert på 2 kontoller (+ da hun fikk den på) med lillejenta vår og hun er bare 4 uker gammel. Hun begynte med pute nr 18 og gik opp til 20 forrige uke. Har ny konroll om 3 uker og da reknet legen med at hun skulle opp enda en størrelse. Vi skal på 6 ukers kontoll om 14 dager, og da fikk vi beskjed av barneklinikken at barnelegen/ helsesøster også skulle skjekke putestørrelsen:). Trodde at dersom barna hadde forsmå puter så hadde puta liten eller ingen virkning. Er som du bittelittmamma skriver at en må jammen passe på selv! Er bare å ringe å forlange time og få de som er ekstperter til å vurdere putene!! Må si vi har vert svært påpasselige med å ha puta på. Den er kun av når vi bytter på henne og når hun bader. Men som dere skriver bruker vi goood tid på begge deler! Men så har vi jo bare hatt den på i 4 uker da. Kan tenke meg det frister bare mer og mer å ha den av lengre jo eldre lillejenta blir. Ellers må jeg jo nok en gang få skryte av trekkene til Anja. Vi har hatt på dongeritrekket nå i helgen. Har bestillt et råååsa som jeg tror ganske så sikkert ligger i postkassa (har ikke orket ut av huset med feber og hodeverk- men tror jeg må kare meg ut snart- for gleder meg jo slik!) Har noen små spørsmål til dere erfarne pute mødre:). Lurer på om dere legger noe under føttene sånn de ikke henger i luften når barne ligger? Ligger barna konstant på ryggen eller bygger dere opp slik at de ligger på sidene også? Da må dere ha en fin fin kveld jenter! Så gleder jeg meg masse til å høre fra dere! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5641005-medf%C3%B8dt-hofteleddsdyplasi/page/2/#findComment-5844493 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lindis :-) Skrevet 8. august 2006 #28 Del Skrevet 8. august 2006 Hei hei :-) Så rart at Maiken er så lik Lise.. hehe :-) Da må jeg få se bilder. Du får legge meg til på MSN da på [email protected]. Gleder meg til å se bilder! Ser på nicket ditt at hun er født 5 april? Det er bare 3 dager før Lise så da er de jo nesten født samtidig! Morro! Har lagt ut nye bilder av Lise også fra ferien. ligger på www.lindisoglise.piczo.com Jeg synes det er så rart at vi ikke skulle på kontoll med Lise, men nå er det ikke lenge til 1 september da så nå gidder jeg ikke mase på noen kontroll! Mister jo helt motet når man leser hvor mye mas som må til for at de skal sjekke.. Så får vi bare håpe at vi kan ta den av! Så kjedelig at dere måtte fortsette behandlingen da! Jeg håper ikke det skjer med oss også at hoften har grodd som den skal .. Her var det bare den ene som ikke var helt "ferdig".. Har dere fått journalen der det står hvor mange grader det var på hoftene..? Hadde vært litt moro å sammenligne.. **løper inn på kontoret for å finne utskrifen...** Her fant jeg den og det står: "Høyre side noe avrundet acetabulrkant (hva i all verden det er) og en dekningsprosent på 45 %, mens det på venstre side er fine skarpe acetabulrkanter og målinger på 67 og 57 % som er innen det normale. Hoftene bedømmes som stabile med noe dysplastisk avetabulum på høyre side." Så ettersom det står at hoftene er stabile så regner vi med at 1 september er dagen hvor vi kan ta den av :-) Jeg legger ikke noe under bena til Lise når hun ligger på gulvet, men jeg pleier å legge en pute under ryggen når hun skal sove så hun ikke ligger i nedoverbakke! Bare en liten babypute altså! :-) Lise ligger bare på ryggen, men innemellom tar vi av puta og trener på magen!! Fikk beskjed på helestasjonen at det gikk bra :-) Nå er det en liten snuppe som hyler i vogna og vil ha selskap så da får jeg heller skrive mere senere! Løp og finn utskriften fra journalen nå jenter! :-) Klem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5641005-medf%C3%B8dt-hofteleddsdyplasi/page/2/#findComment-5852614 Del på andre sider Flere delingsvalg…
blittmamma-)30.03.6:) Skrevet 8. august 2006 #29 Del Skrevet 8. august 2006 Hei jenter:) I dag har jeg vært på sykehuset med maiken. I går kunne samboerenmin bekrefte en klikke lyd i hoftene til maiken så jeg ringte sykehuset og fikk en haste time hos en annen lege en maikens faste(han har ferie) Han så på henne i dag og kunne heldigvis fortelle at ikke hoftene var ute av ledd. Men han sa at maiken var en såpass sterk jente at frejkas puta ikke var idiel for den videre behandlinge for henne. Hun ha i dag altså byttet til lic ortose behandling. Jeg trodde først at den kom til å bli mye værre enn frejkas puta og så med skrekk og gru på denne behandlingen....men til min overraskelse så synes jeg denne virker mye bedre.den er mye sterkere og stødig og har mye mer lufting en frejkas puta. Desutten slipper maiken den dumme stroppa over skuldrene som jeg synes har krommet ryggen henes så alt for mye. ordopedteknikkeren avslørte oxo at dette var en veldig effektiv behandling, men at e ventet til det siste med å bruke denne pga at det var en mye dyrere behandling enn frejkas puta!!!! Fy f...at det går ann sier jeg bare. Nå skal det sies at de ikke kan bruke den på helt nyfødte pga at den ville blitt for stor, men fra ca to mnd passer den til nesten alle. Godt at prognosene med frejkas putene er så gode sier bare jeg! Hvis ikke skulle jeg startet de kampanjen for barn med hoftedysplasi!! Får nesten lyst til å gjennoppta denne foreningen selv jeg, nå som jeg ser hvor dårlig info det er for foreldre i denne gruppen! Jaja....ble litt engasjert jeg nå...hehe!!! Men dere....si i fra hvis dere kjenner noen som har lyst på trekk til puta da...nå har jeg tre nesten ubrukte trekk til ingen nytte...i størrelse 20 og 22. Helt på tryne.... 1150,-retti dass! Pluss 3500,. rett i dass på en maxi cosi bilstol med understell...den ble jo alt for liten for henne nå! Så denne uken er det nytt innkjøp av bilstol...den hun kan bruke nå koster 3500,- er helt bankrot jeg nå...uff!!! Lindis....ja det er helt sykt hvordan de døttrene våre ligner faktisk...måtte inn å se en gang til jeg...det var noen nydelige bilder forresten. Skal legge deg til i morgen jeg når jeg er på dataen min(låner en uten msn nå) må bare sende over noen bilder til deg...hehe! Jeg må forestten forandre nicket mitt litt jeg ser jeg. Jeg hadde ul termin 5 april,men hun ble født 30 mars...og da på overtid mente de. Hun var 1kg mindre enn estimert og ikke noe fett lager, og mye overflødighud. mens terminen min var 10 mars så de mente at heller den var den som stemte...men det er en annen lang historie...hehe!Jeg har desverre ikke noen jorunal til maiken(av en elller annen teit grunn) så jeg får ikke sammenlignet noe desverre. Sånn som du beskrev hoftedysplasien til Elise ser det vel nesten ut til at dere kan ta av den puta 1 septemer. Gleder meg på deres vegne kjenner jeg...hehe. Maiken hadde hd på begge sidene og ganske stor diff etter som jeg husker. Simre...i forhold til oppbygging av maiken når hun hadde pute. jeg brukte å legge en pute under henne når hun lå på ryggen så hun ikke skulle ligge i nedoverbakke. Når hun av og til lå på siden så bygde jeg opp med dyne på den andre siden. Når hun en sjelden gang lå på magen med puta, rullet jeg sammen et lite helse teppe og la under armene hennes så hun kom i samme høyde med overkroppen som rumpa. Men ellers så byggde jeg ikke opp beina hennes når hun lå på siden eller ryggen...de lå bare og dinglet som du skrev...hehe. Det så ikke ut som det plaget henne i det hele tatt. Vet dere hva eller...etter en strabasiøs dag så sitter jeg nå på verandaen med en kald pils og skriver til dere...det er deilig å slappe litt av. Heldigvis våkner ikke maiken opp før i fem tiden så jeg tar den ølen med god samvittighet:) (hvis hun skulle våkne tidligere så er hun godt vandt med mme siden jeg ikkke har nok mm til henne til vanlig heller) Hvordan er det med dere forresten jenter...full ammer dere enda? Og hvis sådan...funnet noen gode ammestillinger med denne puta på?! Håper det har det bra...vi snakkes snart håper jeg. klem herfra fra oss:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5641005-medf%C3%B8dt-hofteleddsdyplasi/page/2/#findComment-5858453 Del på andre sider Flere delingsvalg…
blittmamma-)30.03.6:) Skrevet 8. august 2006 #30 Del Skrevet 8. august 2006 Sorry for at jeg skrev elise i stede og lise lindis:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5641005-medf%C3%B8dt-hofteleddsdyplasi/page/2/#findComment-5858468 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lindis :-) Skrevet 9. august 2006 #31 Del Skrevet 9. august 2006 hehe :-) Det gjør absolutt ingenting! Jeg ammer ikke lenger og er en stund siden jeg har gjort det også! I begynnelsen sleit jeg med ekstremt såre brystvorter så jeg prøvde alt for å få det til å gå over, men ingenting hjalp! Og tro meg, jeg har prøvd det meste.. hehe :-) Så etter ca 6 uker gikk det over og da hadde jeg fortsatt å amme hele veien selv med blodutredelser i puppen og alt for Lise sugde så innmari hardt :-) Det som da selvfølgelig skjedde var at melka forsvant.. Så lise fikk bare MM frem til uke 7 og etter det bare MME.. I dag har hun fått sitt første måltid med grøt og tro det eller ei men hun ble kjempesinna når hun ikke fikk mer! Lagde ett skikkelig leven her.. hi hi :-) Så Hipp ris-grøt med aprikos og banan er absolutt å anbefale! Måtte jo smake på den jeg også og smakte helt ok! Er det skinner dere har fått eller? Har hørt at det skal være mye mer luftig enn Freijkas pute iallefall! Tror det var det søsteren min når hun var liten når jeg tenker etter.. Utrolig kjedelig å måtte ut å kjøpe nytt hele tiden da.. Klarer du å få solgt det som du allerde har kjøpt da? Hvis du akkurat har kjøpt det kan du jo bare legge det ut på finn.no og skrive årsaken til at du selger det så er det nok helt sikkert noen som ønsker å kjøpe det :-) Kanskje du ikke trenger å gå så lavt i pris heller.. Prøv deg frem du! Gleder meg til å se bilder av Maiken altså! Det må jeg si.. Skal ha kjøretime idag jeg da! Sto endelig på teoriprøven på fredag så nå er det bare oppkjøring igjen! Holdt på med dette før Lise ble født og hadde trodd at jeg skulle rekke det, men de 9 dagene hun kom fortidlig ødela alle planene mine med lappen, så nå er det på tide å begynne igjen! Er så lei av å være avhengig av andre for å komme meg rundt, så det skal bli så deilig å kunne farte rundt alene :-) Jeg fikk journalen til Lise tilsendt i posten ett par uker etter at vi var der jeg da.. Med utskrift av alt som legen hadde skrevet og alt.. Ikke spør meg hvorfor, men jeg har det nå liggende her iallefall.. Blittmamma : Hvor er det du bor egnetlig? Står sikkert lenger oppi her ett sted men det begynner å bli veeeeldig mye å lese seg igjennom for å finne ut av det.. hehe :-) Ønsker dere en fin dag alle sammen og kos dere! Nå tror jeg snuppa har slokna uti vogna etter sitt første grøt-måltid, så da kan mor ta seg en dusj og spise litt frokost! Klem fra Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5641005-medf%C3%B8dt-hofteleddsdyplasi/page/2/#findComment-5861374 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lindis :-) Skrevet 9. august 2006 #32 Del Skrevet 9. august 2006 Jeg fant det, du bor i Horten :-) Får spørre om noe annet istedet da.. Hvor gammel er du? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5641005-medf%C3%B8dt-hofteleddsdyplasi/page/2/#findComment-5861390 Del på andre sider Flere delingsvalg…
snartmamma til prinsesse Skrevet 24. august 2006 #33 Del Skrevet 24. august 2006 Hei alle dere med barn som har HD. Jeg venter barn om en liten stund, har fått beskjed om at jeg må gjøre regning med at hun lille i magen kan få dette, pga. at min mann var hardt rammet som barn om dette visstnok var veldig arvelig.. Så jeg prøver bare å forberede meg litt i hodet før hun kommer, så kan jeg heller bli positivt overasket hvis vi slipper. Det jrg lurer på er om dere har noen tips og råd ang. innkjøp som jeg bør tenke på når det gjelder dette. Hadde vært kjekt å høre hva dere med erfaring hadde å si. Tenker på bilsete?? er det noen som passer??? Brukler de klær som normalt?? Bukser etc.... har jo kjøpt en del..er klærene inni puta?? de må vel nesten det...men hva med yttertøy??? Kjekt hvis dere kommer med råd og erfaringer:) takk Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5641005-medf%C3%B8dt-hofteleddsdyplasi/page/2/#findComment-6057796 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lindis :-) Skrevet 24. august 2006 #34 Del Skrevet 24. august 2006 Hei Gratulerer med den lille i magen først og fremst og så bra at dere vet det allerde nå.. Da kan du liksom "planlegge litt" :-) Vi brukte ikke så mye "stive bukser" i begynnelsen.. Kun strømpebukse (født i april) og body.. Alle klærene går innenfor puta så de burde være lette og bevegelige for babyen ! Vi har Britax sete og har brukt det hele tiden. Det har fungert for oss. Vi har Emmaljunga vogn, og bagg-delen er helt super.. Stooor og god plass til Lise og puta! Noen bagger er veldig små, så der hadde hun ikke fått plass! Vi fikk en del søte kjoler som desverre aldri ble brukt.. Er litt upraktisk inni puta, blir fort klumpete og varmt inni der, så de fikk vi desverre ikke brukt, men det skal vi jammen ta igjen når puta forhåpentligvis skal av 1 september :-) Når er terminen din da Mita? Tynne bommulsbukser og bodyer er mitt råd til deg. Når det gjelder vintertøy brukte vi en sånn kjørepose til Lise som vi hadde utenpå. Nå ble hun jo født i april så det var ikke så lenge vi fikk bruk for den da.. hehe :-) Lykke til videre med svangerskapet og alt det medfører seg :-) Klem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5641005-medf%C3%B8dt-hofteleddsdyplasi/page/2/#findComment-6059010 Del på andre sider Flere delingsvalg…
snartmamma til prinsesse Skrevet 25. august 2006 #35 Del Skrevet 25. august 2006 Hei Lindis!!! Jeg har termin den 13. november, så det nærmer seg!! Har allerede bestilt emmalunjavogna, tenkte på at det måtte være en litt stor bag.. Men den er så fin at jeg ville hatt den uansettt:-) takk for tips om sete, da skal jeg gå å se på det!! Da jeg spurte på butikken sa de at ingen passet til barn med puter... det var jammen godt jeg spurte dere!!! Må vel se etter en slik kjørepose, det er jo noe vi får brukt uansett!! Takk for tips, greit å vite... Skal ikke hamstre små kjoler før jeg vet om hun har hoftedysplasi:-) Ha en kjempe fin helg, og igjen takk for svar:-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5641005-medf%C3%B8dt-hofteleddsdyplasi/page/2/#findComment-6067394 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ninimi;) Skrevet 25. august 2006 Forfatter #36 Del Skrevet 25. august 2006 Heisann dere:) ¨ Leeenge siden jeg har vert her inne nå, men kommer sterkt tilbake hihi;) Her går dagene fint, er blitt klepper i å ta av og på puta og har for så vidt vent oss til den:). Ser lille Guro ikke er så begeistret for den for hun vifter med beina og storsmiler så sant vi nytter bleie og må ha den av. Vel bare en god mnd igjenn nå så håper håper jeg vi får den av:) Mita- gratulerer med lille spiren din:). Vil bare si at her bruker vi body og strømpebukse under puta og kjole over puta. Da gjemmer en liksom puta litt;). Så her hamstret vi kjoler når vi fikk pute jente:). Det er veldig lurt å kjøpe god størrelse på strømpebuksene (iallefall opp en eller to størrelser!) slik at babyen har god plass til føttene sine. Som du skriver er det lurt å skjekke bag på vogn. Jeg hadde gått til innkjøp av en splitter ny Quinny vogn:( - den ble altfor liten så måtte til å kjøpe enda en... kjøpte Brio vogn og den kan jeg annbefale på det sterkeste! Eller er en god ammepute et must! Du må ha lyke til fremover og gi en lyd når spiren kommer:) Bittelitt mamma er du her? Så lenge siden jeg har hørt noen fra deg:). Hvordan går det med nye skinnene? Er de mere komfortable for Maiken? Også lurer jeg på hvordan det gikk med babysvømminga? Har også SÅ lyst begynne med Guro:) Ha en fin fin helg da damer:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5641005-medf%C3%B8dt-hofteleddsdyplasi/page/2/#findComment-6073447 Del på andre sider Flere delingsvalg…
snartmamma til prinsesse Skrevet 26. august 2006 #37 Del Skrevet 26. august 2006 takk for svar Simre!!! Da skal je gkjøpe ammepute, var litt i tvil om det var nødvendig.. Har du brukt tvilling eller vanlig ammepute?? Greier liksom ikke helt å se for meg hvordan du ammer ett putebarn, verken med eller uten ammepute:-) Kommer nok innom her og spørr mer hvis det er noe mer jeg lurer på... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5641005-medf%C3%B8dt-hofteleddsdyplasi/page/2/#findComment-6076681 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ninimi;) Skrevet 20. september 2006 Forfatter #38 Del Skrevet 20. september 2006 Hei leeenge siden du har vert her nå! Er alt bra med de og lille Maiken? Hadde vert veldig kjekt å hørt fra deg igjenn:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5641005-medf%C3%B8dt-hofteleddsdyplasi/page/2/#findComment-6393177 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå