Gå til innhold

Medfødt hofteleddsdyplasi.

Anbefalte innlegg

Da jeg har skrevet et innlegg på skravlesiden ser jeg at vi er ganske så mange her inne med putebarn. Jeg hadde synst det var veldig greit om vi kanskje kunne ha utvekslet litt tanker, ideer og erfaring med bruk av frejkas pute.

Vi fikk en liten pike for vel 1 uke siden. Legen som hadde rutinekontrollen etter fødsel kunne kjenne at hofteskålen satt langt fra fast. Jeg fikk også kjenne og en kunne virkelig dra leddet fra hverandre. Videre bar det til ul, for så til barneklinikken å få frejkas pute.

Må si jeg stod med gråten i halsen, når legen tok på henne puta og såg strengt på oss og sa at hun måtte ha denne på 24timer i døgnet iallefall de neste 3 mnd. Men når vi kom hjem og jeg fikk samlet meg og masse info om hofteleddsdyplasi må jeg si meg sjeleglad for at de fant ut av dette så tidelig! Etter masse prøving, feiling og atter prøving synst jeg vi begynner å komme litt inn i skifting av bleier, amming og bæring. Enda vi bare er på andre dagen med puta på:)

Må bare si at jeg savner sånn å ha henne helt inntil meg - men det skal vi jammen ta igjenn når disse 3 mnd er over:).

Ellers bor vi i Bergen, har en liten jente på 23mnd som er blitt så stolt storesøster:)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5641005-medf%C3%B8dt-hofteleddsdyplasi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei simre.... har ikke vært på skarvlesiden i det hele tatt jeg, men vært litt innom her å sett etter flere som har barn med hoftedysplasi....Så fant jeg deg:)

Vi har ei lita datter på 3 snart 4mnd gammel som har behandlig med frejkas pute...hn fikk denne diagnosen to uker etter at hun var født og har hatt pute siden...vi hadde nettopp en kontroll med henne å fikk vite at hun må ha videre behandlig til hun er ca 7mnd gammel...det betyr at om et parr mnd må hun skifte behandlig til bandasje og skinne behandlig. Savner virkelig å ha henne tett inntil meg å kose masse med henne. Denne puta gjør henne så stor lissom...enda hun er så liten...hvis du skjønner?!

Er veldig gla for at de fant det ut så tidlig jeg oxo,men litt trist for at vi aldri har hatt en baby på en måte...missforstå meg rett....

Hvordan gjør du det på sommeren med denne varmen da? her blir det for varmt nesten ansett i alle fall...

håper på å høre fra deg.

klem

Så bra du fant innlegget mitt, og svarte på det:)

Så kjedelig dere må gjennom flere mnd med bahandling da. Tenker det var en ganske stor påkjenning når dere fikk beskjeden om enda flere mnd med behandling. En teller jo virkelig ned disse 3 max 4 mnd.. så da vil jeg tro en virkelig får en liten "knekk" nå det blir forlenget!!

Men det er vel viktig å hele tiden fokusere på hvor heldige lillejenta deres er for at legene fant ut av hofteleddsdysplasien med en gang. Tenk hvilke konsekvenser det kunne fått for henne senere! Det er tross alt "bare" 7mnd totalt det er snakk om. Men jeg forstår velig godt at puta gjør henne stor og at kosingen ikke helt blir den samme. Jeg savner utrolig å ha lillejenta mi heeeelt inntil meg og hare kose kose kose uten klær og den der store stive puta:(.

Vi fikk beskjed på barneklinikken at vi skulle kose masse når vi byttet bleie og badet henne... men jeg er så redd og forsiktig med de små beina at det blir mer annsrengt enn kosing. Dette kommer seg vel litt ettersom hun blir større får jeg håpe!

Synst også det er veldig trist når vi har besøk for alle er så opptatt av denne puta at de liksom glemmer at det er lillejenta som har pute og ikke puta som har lillejenta om du skjønner...

.

Ellers fikk jeg et tips:

http://www.sjuls.com/freikasPute.html

(Det er en som syr trekk til putene.)

Her i Bergen (haukeland) er trekkene helt hvite og ser nesten litt tvangstrøye aktige ut..og er laget i en slags plast -vaarme så det hooolder!:(. Så gleder meg masse til nyepute-trekket kommer- har bestilt av hun på nettet:).

Det er et slit nå i varmen. Vi har gått til innkjøp av ermeløse bodyer (H&M). Bruker masse masse babypudder i alle folder ol.

Vi bader henne hver dag, og lar henne ligge å vifte en god stund hver gang vi skifter bleie.

Har du noen gode tips å komme med ang varmen?- er liksom helt ferske vi da- siden det bare er 2 uker siden vi fikk puten.

Lurer på hvordan dere har gjort det med bilstol og vogn? Ser allerede nå at jenta vil vokse utav maxicosi bilstolen om ikke mange ukene...

Så fint at du var innom å så innlegget mitt du også:)

Jeg må si det ja at vi telte ned dagene nå fram til hun endelig skulle få ta av puta. Greia var den at når hun var på UL så sa de at henne var et føre var tilfelle nesten og at hun ikke hadde så tydelig hoftefeil. De startet allikevel(heldigvis) behandling med frejkas pute på henne. Vi fikk derfor en tidligere time hos ordopeden hennes enn det som var satt opp på pga dette. Men der så han da altså at hofteleddene hennes ikke hadde begynt å gro seg riktig til enda og satte henne da opp på tre mnd til med behandlig. Må si jeg nesten satt med tårer i øynene da....

Åssn oppdaget de det hos din lille?Når ble hun født og hvor stor var henne?

Men det er som du sier...en ting er det at de må bruke den puta og at vi som foreldre bare må finne andre måter å gjøre ting på. Men det værste er alle de andre som er så opptatt av den puta i stede for ungen. Gjerne besteforeldre som sier sånt som "stakkar, må hun virkelig ha på seg den HELE tiden?" JA!!! dem sier desverre så...uff.

Når Maiken(som min lille heter) fikk denne puta gikk det forsåvidt ganske greit...hun aksepterte den ganske bra. Men nå som hun er snart 4 mnd så begynner jeg å merke hvor mye hun hater å få denne på seg. Hun stritter i mot og hyl griner når hun merker at jeg strammer stroppene på puta....uff...det knuser et mors hjerte, det skal jeg love deg!

Har ikke så mange gode tips ang denne varmen å puta...hos oss går det i sånn body uen armer med shorts bein...hvis d skjønner hva jeg mener?! Har hørt at noen bare bruker bleie under, men det gjør ikke vi pga at hun får riper å små sår av de stroppene hvis ikke hun har noe under de.bruker svært lite pudder, pga at oppleveer den som klumpete når det blir varmt og klamt....hun får mere sår av det. Er hun litt rød bruker jeg heller en krem uten parfyme og legger et tynt lag. Vi bader henne hver dag vi også, det er nok den beste tiden på dagen for henne tror jeg...da koser hun seg kjempe masse! Men jeg må si det at på tross av puta så er hun er fornøyd og blid jente...så evnen til å glemme puta er der:)

I forhold til bilstol og vogn har vi ikke kommet så langt enda... holder på å sjekke ut ting nå. Foreløbig har vi maxicosi bilstol vi også, og simo kombivogn. Det er ikke lenge siden vi kjøpte de bilstolen(vi trodde jo at puta skulle av innen kort tid) men den holder allerede på å bli for liten. Jeg kontaktet foreningen for barn md hoftedysplasi for ikke så lenge siden, for de skulle viste leie ut begge deler. Men desverre så viser det seg at den foreningen la ned nå i år av en eller annen grunn. Så nå på mandag skal jeg ringe hjelpemiddelsentralen å høre litt med de om hva vi skal gjøre...det vi har nå er i alle fall for lite om kun kort tid.... Bare noe så enkelt som vippestol er en utfordring for henne!(Beina ligger oppå de stål kantene pga at sittedelen nå er for liten.)

Men uansett da...vil ikke mørkemale det her alt for mye...hun har tross alt alle forusettningen til å bli helt bra...så vi skal være kjempe glade for det. Jeg har også bestilt de trekkene på den siden du snakket om! Måtte jo bare ha de:) De trekkene som følger med ser som du sier helt instutert ut...(de kunne vel ha funnet på noe bedre til barn) Snakket litt med den dama som selger de trekkene, og hun sa at de fleste kndene hun hadde opplevde trekkene hun laget som bedre enn de som ølger med puta. Spess på grunn av at de er så enkle å regulere- Men husk nå da at d sikkert kommer til åskifte størrelser på pta en del...så de gjelder å ikke kjøpe for mange trekk i en størrelse kanskje:)

Ble litt langt det her, men har så mye jeg har lyst til å snakke med deg om....har ikke snakket med noen andre som har unger med hoftedysplasi, og det er derfor litt interesant å høre hvordan dere har det i hverdagen:)

Håper alt står bra til med deg og den lille tulla:)

Hei igjenn:)

Forstår godt at du satt med tårer i øynene når dere fikk 3 nye mnd med pute (og nå også gips)... Det er enkelt å si det "bare" er 3 mnd til, en annen ting er å komme seg gjennom. Det var sambo som måtte ta seg av all snakking og prøving av pute når vi var hos legen - for hadde jeg åpna munnen hadde nok tårene trillet som bare det.

Det som har hjulpet meg masse var å lese gjennom en del innlegg her på funskjh/kronisk syke barn siden. Det er så utrolig mange sjebner her. Alt fra hjertefeil, autisme, downs ol. Det våre barn har fått (for KUN en liten periode i livet) er bare "blåbær" i forhold til hva disse barna for ikke å snakke om foreldrene må gjennom! Det har virkelig fått meg til å tenke på at jeg ikke må ta noe forgitt!

Lillejenta vår er 15 dager i dag.Hun er født på kk i Bergen og var 3750g. Hun fikk puten på 5 dager etter fødselen. Altså ikke lenger enn 10 dager vi har hatt putejente i huset:). Så jeg er helt fersk på området, men synst jo at vi har komt rimelig raskt inn i rutiner, skifting, amming ol med puta på. Har nok en del gratis siden vi har en på 2 år fra før som vi har fått øvt oss på!

Nei, det er ikke lett med varmen nå... siden hun er så liten endå blir det jo til at hun må ha en del klær på seg. Bruker body og strømpebukse under puten.Hadde kortermet body i går, men hun fikk sånn utslett på armene som låg inntil trekket:( Men i dag kom frejkas pute trekket jeg bestillte i posten! JIPPI! Gleder meg masse til å prøve det på henne! (ligger å sover nå). Kan jeg spørre hvilke fargen du har bestillt i? Synst det var veldig vanskelig å se utifra bildene på siden hennes. Selv har vi bestillt en i lysdongeri med marihøne på. Den var kjempesøt:).

Ang bilstol og vogn fikk jeg med rekvisisjon fra barne klinikken til hjelpemiddel sentralen. Men hun sykepleiern som ordnet med det så det ofte var laaang ventetid og at en som regel hadde fått puta av før vognen/bilstolen vat å få fatt i:(. Så er kanskje en ide å prøve å få leigd bilstol og lånt vogn? Vi skal selge baggen til Quinnyen og kjøpe en brio/simo vogn. Dreami baggen er latterlig liten- iallefall med putebarn oppi.

¨

Kan jeg spørre hvor i landet dere bor?

Håper å høre mer fra deg snart! Veldig kjekt å kunne "prate" litt med noen som er i akkurat samme situasjon:)

Var akkurat på vei ut og så så jeg at jeg hadde fått svar fra deg....

Så da får jeg skrive et lite kjapt innlegg i alle fall:) Tror nok d missforstod meg...vi slipper gips på henne men må ha en litt anneledes pute greie etter hvert. Den er med sånn korsett lingnende greie til magen og skinner nedover beina. Veit ikke helt åssn den er enda, men vi får se etter hvert. Vi kjøpte den i rosa og den som var helt mørk i dongeri med marihøne merke på! Hvor lang tid tok det fra du bestilte den, til du mottok den?

Fikk aldri noen rekvisisjon, men det kan vel kanskje ikke være så vanskelig å skaffe...siden vi nå kommer til å ha denne behandlingen ei stnd så tror jeg vi må ha noe større ganske snart....men har hørt om de som har brukt sports delen med madrass i...har du har noe om det? Veit du hvor gammle barna er når de begynner å brke sprts delen og kan man bruke den på vinteren?

Vi bor i Vestfold i en by som heter Horten:)

Annonse

God morgen:)

Så bra dere slipper gipsen!! Er nok mye lettere og mer behagelig med korsett og skinner!! Når skal dere å få det på?

Vi fikk dongeri trekket i går, men det var alllltfor stort! Lillejenta fikk pute nr 18 og jeg bestillte trekk i 20 (for å ha litt å gå på...). Må kanskje se å få bestillt en i størrelse 18 også, for var jo kjempesøtt!

Bestillingen tok ikke mange dagene- tror det gikk 4-5 daager fra jeg bestillte til jeg hadde trekket her, og da hadde hun det ikke inne på lager.

Hvordan var det i rosa med prikker i fagen? Tror kanskje vi må bestille det i st 18. Kan jeg spørre hvor mange pute størrelser det er vanlig å gå gjennom på en 3-4 mnd pute behandling?

Ang rekvisisjon var det barnelegen som skrev den ut. Står en har rett på tilrettelangt vogn/tvillingvogn. Men ser det ikke står noe om bilsete på rekvisisjonen min- men det må en vel også kunne få låne vil jeg tro!?!

Vi fikk tips av sykepleieren vi var hos å ta i bruk sports delen på vogna. Var bare å legge madrass oppi så ble det god plass til både baby, puter, skinn og ellers hva det måtte være:).

Jeg vet at når elstejenta vår var rundt 5 mnd skiftet vi over til sportsdelene. Hun var sååå nyskjerrig å hang over kanten på baggen. Mye kjekkere for henne å sitte litt og kikke ut (bygget opp med dyne og pute slik at hun kunne sitte i små perioder:).

Nei får vel gå å hvile litt. Blir ikke så mye søvn nå disse første ukene så får bare nytte på når lillejenta sover (og snille pappaen har tatt med storesøster på tur- så tobarnsmammaen skulle få hvilt seg litt:).

Du må ha en fin søndag:)

Så håper jeg å høre fra deg snart:)

God kveld får jeg si da:)

Nå har jeg nettopp lagt tulla så da kan jeg sette meg litt ned her:) Jeg har bestillt det rosa trekket med hviste prikker...har ikke sett det noe annet en på bilde med det virket så søtt:9 Betalte du trekket på forhånd eller i oppkrav...er litt skeptisk til forhådsbet. skjønner du.

Vi har byttet to ganger i størrelse til nå og skal bytte igjen til fredag...da til størrelse 20. Hun har hatt behanling i snart 3mnd og byttingen har ikke vært for ogfte. Vi passer på å følge med størrelsen selv nå, pga at vi fikk vite det sist vi byttet at hvis puta er for liten så har den ingen funksjon.... Jeg ble en del forbanna da jeg da ble fortalt at de siste 14 dagene før det byttet så hadde puta vært for lita!!! Så nå når jeg merker at den er for liten så ringer jeg og krever time med en gang. Hun skal da virkelig få slippe å ha behandling til ingen nytte.

Tror jeg må snakke med legen om å få en rekvisisjon jeg også...og bilstol vil jeg anta at man må få lånt seg. Vil rekvisisjonen si at man kan gå å gjøpe en vogn til odel å eie, eller er den til låns også? Hvilken madrass kan jeg ha oppi sportsdelvognen a tror du? Og bruker man den delen om vinteren? Er helt grønn på det området der jeg...hehe:)

Så deilig å knne hvile seg litt på dagen da:) Hvordan tar eldste jenta det å ha søsken i huset da?(hvor gammel er hun?) Reagerer hun på puta eller?

Over til noe helt annet....når begynte d å ta med deg den lille på stranda da? Har lrt litt på det nå, men synes det blir så mye styr åsså blir det jo så varm til henne med den puta da! Må jo ha med et telt da som dekker henne...

Håper du har hatt en fin søndag... Her har vi bare slappet av å kost oss med hverandre lille Maiken og meg:) Hva heter din lille forresten?

klem

Heisann:) Da var elste jenta i seng her også:)

Må si jeg er kjempefornøyd med trekket fra hun dama. Er utrolig fint og skikkelig sydd- riktig forseg-gjort:). Jeg betalte på forskudd. Har lest her på db om mange mange som har bestillt av henne og jeg annser henne som veldig seriøs forhandler:). Vi fikk trekket bare dagene etter jeg betalte det! Tror kanskje vi må gå til innkjøp av et rosa et vi også.

Lille Guro bruker nå sørrelse 18 i pute. Men vi har fått med størrele 20 som vi skulle bytte når vi såg den ble forliten!?! men etter å ha lest innegget ditt, skal jeg se å få bestillt oss en time med en gang den hun har nå ser ut til å bli forliten- så får de på barneklinikken vurdere det! (hvordan ser en at puta er forliten foresten- det har jo ingen forklart oss?).

Ang rekvisjisjon, er det nok bare til utlåns. Hjelpemiddelsentrealen skaffer det du har rekvisisjon på og så får du lånt det så lenge duhar behov for det:). Jeg tror kanskje vi dropper å låne og heller bytter ut dreami baggen på vogna med en Brio komi vogn. (hadde denne vogna til 1mann og var kjempefornøyd!) Er utolig nok 10cm forskjell i bredde og lengde!?!?.

Ang madrass i sitte delen er jeg noe usikker. Vet at en iallefall hos Bohus får sydd madrass eter mål. Jeg vil vel tro at du kan ha et pledd, skinn ol som underlag også?.

Ja det er godt med "rolige" dager her. Snille mannen min har ferie fra jobben så er godt med en "myk"start på tilværelsen som 2 barnsmor:) (vi holder på å pusse opp så er vel full rulle hele tiden med noe som skal fikses, ordnes, males ol- i tillegg til 2 barn)

Elstejenta er litt over 2 år og stolt storesøster:) Går veldig greit det. Hun reagerer ikke noe på puta, siden Guro har hatt den på siden dag 1:)

Vi har ikke vert på stranden enda. Synst minsten er for liten til å ligge i vogna hele dagen når det er så varmt. Blir nok en rundt/i huset sommer på oss:). Husker elstejenta var 4-5 mnd første gang vi hadde henne med å badet ute. Hun elsket det og vi duppa henne godt:).

Har dere vert å bada da? Er vel kanskje ikke så helt lett nå med puta og sånt- eller har dere funnet en måte å løse det problemet på?

Håper dere har hatt en fin helg -ligger litt etter ja:) (ammetåken)

Håper å høre fra deg snart:)

God kveld simre!

Nå har vi også fått trekkene i posen...gleder meg til å hente de:) Men må vente til fredag for å få prøvd de...da skal hun bytte størrelse på puta! Hvor stor var tulla de når hun var født? Maiken har størrelse 18 på seg nå og veier rund 6500 nå....og den har akkrat blitt for liten. Synes de er litt rart at dere fikk med dere en større størrelse på puta hjem. De kan ikke og skal ikke legge ansvaret på foreldrene i forhold til å vurdere om puta er passe eller ikke!!! Det er det utrolig vanskelig å se hvis man ikke vet hva man skal se etter....jeg synes det er vanskelig å se selv om jeg vet hva jeg skal se etter. Desutten skal de inn til kontroll minst to ganger har jeg hørt....for å se om behandlingen og brket av puta er bra/riktig.

Vi går ikke på sykehuset eller hos legen hennes for å få byttet puta, men hos en klinikk i tønsberg som heter Ortopedteknikkeren. De spessialiserer seg på hjelpemiddler og ortopediske sykdommer...finnes kanskje noe lignende hos dere?! Det jeg ser på ang puta (om den er for liten eller ikke) er at lårene hennes ikke har noe"luft rom" og at hun ikke skal knne løfte opp føttene skikkelig og ned igjen...da er den blitt for liten...sånn som nå.Nå har puta den eneste funksjon som avstand mellom føttene....for hun kan bevege føttene litt for mye. Det eneste som skal knne beveges bra er jo fra knærne...det er i alle fall det jeg har hørt. Litt vanskelig å forklare. Det eneste jeg har funnet ut er at man må stå på selv for å finne ut av ting og få den riktige behandlingen....

Det ordner seg i forhold til både vogn og alt annet det måtte være for oss. Vi gåt fast hos en fysioterapaut for Maiken, og hun og en ergoterapaut skal hjelpe meg med å fylle ut skjemaer å sånt.... Er veldig gla for å ha en så snill fysioterapaut. Hun er der og forsikrer meg om at alt skal gå greit, spess i forhold til når behandlingen er avsluttet. Da vil jo Maiken trenge litt oppfølling i forhold til tviklingen å sånn. Hun lærer raskt og er veldig sterk og aktiv for alderen så fysioteraputen tror ikke det skal bli noe problem i det hele tatt.....og det er det jo veldig godt å høre:)

Vi har ikke vært på stranda mer en enn gang denne sommeren vi.... Syntes del ble mere styr enn morro. Sikkert mye på grunn av at det ble så varmt for Maiken. Åsså syntes jeg det var for kaldt for henne å bade... Men vi skal ta igjen det til neste år:) Putefri:)

Ellers så er det egentlig noen fine dager her I Horten...det er nydelig vær og jeg bare koser meg med tuppa. Heldigvis er det ikke så merkbart for henne det med den puta...bortsett fra når den skal av og på!

Vi har forresten hatt en kjempe fin å rolig helg:) Det håper jeg derre også hadde:)

stor hilsen fra

Heisann:)

Skal tro hvordan det gikk med trekkene du bestillte? Er dere fornøyde?

Guro var 3750g når hun var født. (veier 4400nå) Synst det er litt rart ang størrelsene på trekkene- at hun alt skal skifte nå?

Er ganske så oppgitt i dag- ringte barneklinikken for å bestille time for å få tilpasset neste pute størrelse. (den de sendte med oss hjem). Siden du hadde god erfaring med skifting av pute- og fått beskjed ang konsikvensen dersom puta var forliten- ringte jeg altså for å få bestillt ny time. Vel lettere sagt enn gjort.. de var så positive på at jeg baaaare måtte ringe/bestile time dersom det var ting jeg lurte på ol. I tlf traff jeg en kjempesur "kjerring". Hun mente vi måtte klare å se når puten var forliten!?! Jeg forklarte at dette var første "puteskiftet" og at vi var veldig usikkre siden vi ikke hadde gjort dette før. Vel hun så jaja det gjør ingenting om hun går 1-2 uker med forliten pute!?!?! (drittkjerring!!). Videre hadde jeg spørsmål ang bilsete når og hvordan en ser det er for liten (skal på ferie 6 times biltur- og vil jo selvsagt ikke at Guro skal sitte ubehagelig/ forverre hoftene sine!). Vel dette mente hun vi som foreldre hadde best forutseetning å finne ut av selv!?! Videre klarte hun å si at ja unger med pute skal behandles lik som andre unger- forskjellen er bare at de har pute og må bæres litt annerledes- videre la hun til at det var jo myyye lettere å bære putebarn!?! Det var nesten så jeg ikke sa noe veeeldig stygt til henne! Akkurat som hun vet hvordan det er å amme, skifte bleie, passe på bein/hofte på en liten 3 ukers baby med pute! Sambo trøstet med at det sikkert var en sommerassistent!! Vel iallefall forlangte jeg å få en time (det hadde hun ikke forventet- men jeg krevet å få en time!?! (arrrghh) så nå skal vi på barneklinikken neste uke! ). Blir bare oppgitt jeg! Videre fikk jeg beskjed på barneklinikken at Guro bare måtte ligge på magen og trene nakkemusklene selv om hun hadde pute- på helsekontrollen i går fikk jeg beskjed av helsesøstera at det måtte jeg ikke finne på å la henne gjøre?!?! Vet du hva som er rett?

Huff litt klaging dette her, men blir bare så oppgitt:(

Godt dere har en grei fysioterapaut som hjelper! Er bra å kun ha en å forholde seg til! Godt å høre det ser bra ut med utvikling videre for Maiken! Skal se dere får en fin fin putefri sommer neste år:)

Ellers er det lite nytt herifra Bergen.

Vi har hatt en kjempefin dag på sjøen alle 4:) (ikke verst å ha sin første båttur i en alder av 3uker:). Storesøster og pappaen har hatt sitt første sjø bad og lillesøster og jeg har kikket på:).

Håper dere har hatt en fin dag også:)

Hilsen

Hei i kvelden:)

Så trist å bli møtt som du har blitt gjort må jeg først få si! Jeg hadde smelt til med en komentar der jeg hadde spurt om hun dama du snakket med hadde utdanningen til å backe opp det hun nå uttalte seg om! For det første: For lite!!! Det er gjør noe det....det betyr at den er FOR LITEN! idioter ass....når den ikke passer så sier det seg selv nesten at den ikke gjr den behandlingen den skal. Snuppa vår var 2885 når hun var født og fikk derfor en størrelse mindre enn 8...men hun har hatt størrelse 18 fram til nå og den har vært passe fram ril hun veide 6000 i alle fall.

Det er ingen som forventer at foreldre skal klare å vurdere om puta er passe eller ikke...i alle fall ikke første gangen(etter hvert blir det litt enklere) Men ut i fra det du sier om vekt å antall uker behandling så kan det godt hende at puta til Guro er passe enda...jeg vil nesten anta det! Jeg ville ha sagt i fra på helsestasjonen om hvordan du ble møtt jeg. Her er det i alle fall sånn at helsestasjonen samarbeider med legene og klinikkene rundt barnet. De kan letttere si i fra når noe ikke blir gjort som det skal bli gjort. Har dere fått kommet i kontakt med en fysioterapaut for Guro eller?

F...a at hun kunne klare å si at det var så mye enklere å bære et pute barn...for mennesker som ikke har pute barn så er det nesten vittig å se det prøve å holde lille Maiken i alle fall. Behandler henne som en liten "klump". Å finne de riktige ammestillingene er en utfording...å skifte blei blir et mas...enten for ofte eller en time for seint. Det er lissom ikke bare å sjekke den bleia lengre! Åsså hele den tristheten med at nærheten mellom barnet og mamma forsvinner litt(hvis du skjønner)...nei kom ikke til meg å si noe sånt altså!!!!

I forhold til bilstol kan jeg ikke hjelpe deg så mye...der er jeg veldig usikker selv! Men jeg skal spørre min fysioterapaut til mandag og hvis jeg får noen fornuftige svar så skal jeg fortelle deg dem! Viktigst blir det vel at det ikke blir trangt...sånn at beina får press på seg ville jeg tro.

ff jeg tenker på dere nå åsså..husker selv hvor skummelt alt var i begynnelsen...men det blir bedre det lover jeg...når jenta di blir litt eldre så blir du litt tryggere på den puta også..Bra du presset igjennom en time uaansett i alle fall syntes jeg!!! Kanskje dere kan få kommet til en ortopet klinikk i stede for barne klinikken dere også?

Når det gjelder det å la henne ligge på maven kan jeg bare fortelle det jeg har blit fortalt. Vi har fått beskje om å la maiken ligge på maven i minst 5 min hver dag. Gjerne litt etter annen hvert stell. Hos oss er det sånn at Maiken blir sinna hvis hun ligger på maven med puta på...så det er sjeldent hun gjør det. I stede benytter jeg annledningen etter et stell til å ha henne på maven litt uten puta. Vi har fått beskjed om at hun kan ha av puten i en time sammenlagt i løpet av 24 timer. Må innrømme at det har kanskje blitt litt mer noen ganger da men. Fysioteraputen her sier at så lenge vi ikke sklir ut med det å ha av henne puten så skulle det gå bra. Jeg har ikke hørt noe om at vi ikke skal ha henne til å ligge på maven i alle fall...så lenge hun er våken så klart. Siden Maiken ikke er så sterk til å ligge på maven lar jeg henne aldri ligge på maven ten tilsyn. Det kanskje helsesøsteren din var redd for er at det kan bli for tungt for henne å ligge på maven med den puta siden de da blir liggende i en nedoverbakke?! Et lite triks er å rulle sammen et lite helse teppe el. til en "pølse" og legge nder armene hennes som en slags støtte. Da blir det litt enklere for ngen og nesten tilnærmet åssn det er uten puta. Uff litt rotete det her, men jeg håper du forstod hva jeg mente.

Båttr ja...hm det hørtes deilig ut:) Du fikk ikke badet du da?

Her har det vært 28 grader i skyggen i dag så jeg og maiken har for det meste holdt oss inne. Det blir for varmt med mye aktivitet for henne på en sånn dag:(

Nå tror jeg at jeg skal køye sånn at jeg er menneske når tulla våkner:) sov godt hvis ikke du sover allerede da:)

hilsen oss:)

Bare et bitelite hallo fra meg:). Lenge siden jeg har titttet innom her nå. Har hatt masse barselsbesøk og full fart de siste dagene:)

Har du vert å hentet trekkene til puta til Maiken?. Hvordan synst du det sitter i forhold til det orginal trekket? Har du vist det til fysioterapauten? evt hva synst hun?

Lurer sånn på hvordan det rosa ser ut? Tror kanskje vi må bestille det i størrelse 18 siden dongeri trekket i størrelse 20 var altfor stort enn så lenge.

(hihi måtte inn å bestille meg det rosa nå jeg...).

Ellers er jeg komt over den sure kjerrningen med barneklinikken ( stakkar henne som ikke vet bedre!?!? ) Gleder meg til timen vi har fått, for har en masse spørsmål og vil gjerne få tilbakemelding på om vi gjør ting riktig i fohold til stramming av pute, holding av Guro ol.

Er jammen mye en luer på. Er veldig opptatt av å gjøre ting riktig slik at vi får full utelling av bruken av puta!!

Ang fysioterapi ol har vi ikke fått noen hendvisning. Her i Bergen tror jeg det er barneklinikken på Haukeland som tar seg av all behandling av putebarn. Helsesøstera jeg går til viste veldig lite om dette og ba meg kontakte barneklinikken ang spørsmål ol. Hadde du Maiken til fysioterapaut de første 3 mnd?

Må si vi virelig begynner å komme inn i bruken av puta. Bleieskifing går som en drømm og jeg har funnet nen ammestillinger som går ann. Men jeg må si jeg gleder meg noe vannvittig til puta skal av!!!

Som du skriver føler jeg også at jeg ikke får ha nærkontakt med henne. Puta er jo så stor og klumpete:(. Men vi prøver så godt vi kan. Har funnet ut av det som er aller best er når hun ligger oppover på brystet med hode mot halsen vår. Da kan en nesten ikke kjenne at hun har puta på seg:). Men vi er begynt nedtellingen av uker til hun får den av. Tenker dere også teller dager! Men som vi begge skriver takk og lov for at dem fant ut av hofteleddsdyplasien til døttene våres og at de kom i behandling såpasse raskt!!

Supert om du forhører deg med fysioterapauten ang bilsete. Tengte å ta med sete vårt på neste kontroll og høre med legen hva han synst.

Har du fått ornet rekvisisjoner og hentet ut vogn og sete?

Nei, nå må denne 2 barnsmora se til å komme seg i seng. Har en lang dag forran oss i morgen med husmalong og bursdagsesøk:)

Dere må ha en fin fin helg, så håper jeg å høre fra deg snart:)

Annonse

Hei hei:)

Nå har jeg endelig fått hentet trekkene til Maiken:) De var kjempe fine begge to:) Men sånn ærlig snakka så synes jeg vel egentlig at orginal trekkene sitter bedre enn de her... Men det får så være...noen ganger er det jo litt fint å kunne ha på noe som ikke ser så sykehus aktig ut(hvis du skjønner) Jeg skal til fysioterapatene hennes på mandag, så da skal jeg spørre henne da hvordan hun synes trekkene sitter!

Godt du har kommet over den sure kjærringa...det er ikke værdt det å la energien din brukes opp på henne. I forhold til spørsmålet ditt om fysioterapaut til Maiken så er svaret ja. På helsesasjonen her jeg bor så er det tilknyttet både ergoterapauter, fysioterapauter og leger. Det trodde jeg det skulle være på alle landets helsestasjoner?! Med en gang Maiken fikk denne diagnosen så satte helsesøsteren min meg i kontakt med fysioterapauten. Dette er ikke mest pga at hun har på puta nå, men til å se hvordan utviklingen hennes går. Putebarn kan fort henge litt etter så da er fysioterapauten der for å gi råd og veiledning om hvordan vi best kan lære henne nye ting og hvilket tempo dette skal gå i. Når Maiken er ferdig(dette hadde også gjaldt hvis det bare hadde vært 3-4mnd behandlig) så er fysioterapauten der for å guide henne gjennom evt sein krabbing osv. Siden hun nå har forlenget behandling så kan det også bli aktuelt med hjemme timer med fysioterapauten. Da for å trene henne opp på riktig måte.

På mandagen skal jeg også skrive under på papirer ang. søknad om vogn og div. Helsestasjonen her hadde ordnet klar alle nødvendige papirer:) Sitter så klart som du sier og teller ned til den store D daen hvor behandlingen avsluttes. Men jeg må innrømme at jeg sitter med en liten klump i maven av skrekk for at det ikke har blitt bra da heller:( Da blir det jo mnd med strekk og år med gips behandlig...gud jeg håper vi slipper det! Men tar ingen ting for gitt lengre!

Så du har masse besøk om dagen?! Orker du det da? Husker selv hvor påklistret smilet mitt var i begynnelsen. Joda det var da koselig å få besøk og få vist fram snuppa...men dog bare en liten stnd...var jo helt dausliten fra før av lissom...hehe! Noen skjønner bare ikke tydelige gjespe hint osv...hehe:) Steller du i stand med kaffe å kaker å da eller? Er mannen din flink til å hjelpe til med barna og i hjemmet? (trenger ikke svare:))

Hva driver d med på selve lørdagskvelden da? Er det høy glamorfaktor og by feber:)? hehe. Her sitter i alle fall jeg i daffebukse og en bolle i handa...nyter rett og slett stillheten....med ungen som har sovnet og en gubbe som er på jobb:) Hehe. Uansett så håper jeg du har det bra.

snakkest:)

God kveld du:)

Da var vi akkurat hjemme fra bursdasbesøk!?!? (ble litt vel sene- men hadde de så utrolig koselig + begge barna sovna!!)

Så nå koser vi oss i sofaen og slapper av før det er leggetid!

Takk for svar ang fysioterapaut! Skal forhøre meg på torsdag når vi har time på barnekliniken! En må jammen være ganske så oppegående skal en finne ut av og ordne med ting ser jeg. ingenting er vist forgitt nei!

Må si meg enig i at jeg er litt betengt på trekkene jeg også - men tengte å ta det med på torsdag så kan jo legen se på det!

Jeg spørte om det sist jeg var på kontroll og da mente han det skulle gå helt fint med et hjemmesydd trekk, bare det hadde samme prinsipp som det orginaltrekket!

Har bestillt det rosa med hvite prikker også i en størrelse mindre:)

Har hatt masse masse besøk de tre siste ukene. Heldigvis har jeg verdens skjønneste svigermor som har hjelpt å passet storesøster en hel masse:). Det har vert kjempegod avlastning for oss!

Jeg synst det har vert veldig koselig med besøk. Har heldigvis masse venninder (+ fam da selvsagt) som "tar seg tilrette" og da går det veldig greit. Hihi har hamstret skapet fult av 1-2-3 kaker så da er det jo gjort i en fei å lage noe ekstra:). Er jo så stolt av Guro og vil jo så gjerne vise henne frem.

Må si jeg har en mann som er veldig flink å stille opp å hjelpe til både med barn og hus! Vi deler vel så og si alt likt. Men jeg tar meg av hus og vask og han har ansvar for hus og bil. Selvsagt hjelper vi verandre der det trengst. Han står opp med barna og styrer på. Har vert veldig deilig nå når han har ferie! Heldigvis har han enda en uke igjenn før han begynner jobb.

Skal tro hvordan dere har det? Er mannen din flink å hjelpe til med Maiken og i huset?

Hihi skal love glamour faktoren er så langt nede som den kan komme her...har har første dag i gamlebuksa i dag (den eneste jeg får på meg...hihi) og har vel 10 kg igjenn til vekta er der den var før graviditeten! Men heldigvis ser det ut til at vekta fortsatt gå nedover (jippi- ammer alt jeg er god for!!)

Det er dårlig med by feberen og- det har det i grunn vert de siste 4 !?!? åra siden jeg enten har vert gravid eller ammet:). Men skal nok klare å ta det igjenn siden dette er etter planene sistemann (men det kan jo fort endre seg:). Hvordan er det i Horten da? Har dere masse barnevakt og er flinke til p komme dere ut?

Nei nå må jeg stupe til køys - har en liten som nok står opp kl 8 i morgen og da gjelder det å ha litt energi å gå på:)

Ha en god natt da- så håper jeg å høre fra deg:)

Hei :-)

Her er jeg også! Har akkurat kommet hjem fra ferie og har som dere også putebaby :-)

Er nå snart 4 mnd og bare 1 mnd igjen til vi skal ta den av (håper jeg da)..

Fikk ikke lest alt dere har skrevet her, får sette meg ned å gjøre det i kveld når snuppa ikke skal ha oppmerksomhet.

Ser at dere har bestilt trekk også :-) Jeg er iallefall kjempefornøyd med det og er glad den "tvangstrøya" ble borte :-)

En god dag til dere så skal jeg skrive mere når jeg vet hva dere snakker om.. hehe :-)

Klem

Så kjekt flere har hengt seg på tråden her:). Som dere kanskje har lest er jeg og "blittmamma-)05.04.06:)" godt i gang med å utveksle ider og tanker rundt det å ha et "putebarn". Det er bare å hive seg på :)

Hadde jo vert kjekt om dere fortalte litt om dere selv og barna - hvor i landet dere kommer fra osv. (man bare om dere vil selvsagt:)

Her er vi i gang med uke nr 4 med puta på. Skal si iden raser avgårde. Det er rart men har faktisk vent oss til alt som følger med av arbeid ol rundt det at Guro har pute. Synst bare så veldig synd på henne nå når det er så varmt:(. Blir veldig klamt under den der selen som holder puta på plass.( har bestillt trekk i rett størrelse som er på vei!! Jippi gleder oss!!!!) Skulle også gjerne ha sett henne sprelle og kunne strekke seg godt ut:). Men men som jeg tidligere nevnte suser tida og jeg håper håper #krysser fingrene# for at vi bare har 2mnd igjenn før puta blir tatt av:).

Vel i morgen skal vi på barneklinikken- på den timen jeg fikk kranglet meg til!!! Er spent på om hun må opp en størrelse eller blir å ha den samme puta videre. Tar også med bilstol til vurdering:)

Ellers er det siste uka til sambo med ferie:( Skulle virkelig ønske vi kunne hatt late dager sammen her hjemme det neste året, men men er heldigvis ikke mange dagene mellom hver helg:)

Så damer hva bedriver dere disse varme dagene med da? Her går det i trilleturer, badig og is spising:)

Skal tro om du titter innom her "blittmamma-)05.04.06:)"? Hadde vert veldig koselig å høre fra deg:)

Ha en god natt da dere:)

Heeeei SIMRE...og dere nye damer:)

Her har det vært ganske hektisk i det siste, og problemer med nettet, så det er en stund siden jeg har vært her nå:(

Koselig å se at det er flere som har hengt seg på tråden her:) Hadde vært morro å høre litt om dere å deres situasjon:)

Simre....nå har vi endelig fått vært hos fysio og hørt om trekkene fra hun dama...hun syntes de satt bra hun. Bilstolen var blitt litt liten...så til neste uke skal vi til tønsber å leie en stol som er mere tilpassa hennes situasjon...det blir bra:) Er så spent på å høre når hun skal skifte over ti den andre behandlingen jeg...ingen klare beskjeder å få her i gården gitt! Blir spennende å høre om snuppa di bytter størrelse eller ikke også da....har du fått det nye trekket hennes eller?

Kommer ikke på alt du spurte meg om i forje innlegg, men er det noe jeg overser så får du spørre meg igjen:) Det er så sinnsykt varmt her nå om dagen så vi prøver å ikke gjøre så mye egentlig...men det blir litt som hos deg simre, trilleturer, bading i haven og masse is:):) I dag har vi vært på 4mnd kontroll...den lille klumpen min har blitt ganske så stor. Hele 6700g og 64cm har hun blitt nå...oi oi oi sier jeg bare:) Utrolig nydelig om jeg får si så...hehe:) Nå har vi meldt oss på babysvømming....lurer på åssn det er i forhold til HD hennes?! Legen hennes er på ferie til 1sep så jeg fikk ikke konferert med han om det var greit. Fysioterapauten hennes sa at det sikker ikke var noe problem, men som hun sa så kunne egentlig ikke hun uttale seg om det. Men f...eller åsså...noe må jo hun få lov til å gjøre også da...hun får jo ikke sprelt rundt, sparke med beina eller øve seg på å stå sånn som andre barn....selv om ja...det kokmmer etterhvert!

Litt i farta her jeg nå så jeg avslutter å kommer heller tilbake med et lite kvelds innlegg:)

Håper du og barna har det bra simre:) Og alle dere andre selvsagt også da:)

klemmer herfra.

Så kjekt å høre fra deg blittmamma-)05.04.06:) :)

Så bra du har fått ordnet med rekvisisjoner og bilstol! Høres ut som om du har en super fysioterapaut! Godt å høre hun mente trekkene vi har ser greie ut! Har vert litt skeptisk, men i dag har hun på seg det dongeritrekket med marihøne på! Veeellldig søtt:). Har jo bestillt et i råååsa og! Håper det kommer snart!!!!

Ellers var vi på barneklinikken i dag! Hadde tilsyn av lege som synst det såg veldig bra ut og det lover jo bra:) Det ble opp en størrelse ja, så nå er vi oppi i 20. Har fått ny time om 4 uker og da skulle de vurdere om hun måtte opp enda en størrelse de siste 4 ukene.( håååper det bare blir med 3 mnd:). Spennende!

Ja de vokser jammen fort! Er jo flotte mål på Maiken da!

Her er jo Guro allerede rukket å bli 4 mnd! Er bare utrolig hvordan dagene, ukene, mnd og årene raser forbi!

Ang babysvømmeing fikk vi beskjed på at det måtte hun vente med... så da er det vel best å lye han der legen vår:(. Er noe usikker på om det gjelder når barna blir større som Maiken som er 4 mnd eller bare de 3 første mnd.

Nei nå har sambo laget pizza (hihi big one) og jeg er skrubbsulten så då må jeg si hade for denne gang:)

Skal en tur bort i helga så blir ikke å skrive noe før søndasg ettermiddag. Hihi bare sånn du/dere vet jeg kommer tilbake:)

Ha en fin fin helg da!!

Klemmmm...

god kveld god kveld:)

Tihi...har guro allerede blitt 4mnd hun oxo:) Regner med at det var en skrivefeil...hehe:) Men sant som du sier...tiden går så alt for fort. Synes ikke det er så lenge siden hun var nyfødt og knappe 3kg jeg:) Gleder meg så sinnsykt til hun blir kvitt den puta og sånt da.... hun er lissom så god så god uten den...missforstå meg riktig:) Godt å høre at barnelegen hadde sagt at det så bra ut da:) Hvor stor er Guro nå? Forundret meg litt at Guro og Maiken hadde samme størrelse i puta bare....

Babysvømming ja...hm. Kanskje jeg burde vente til legen hennes kom tilbake ra ferie allikevel da. Vil jo ikke gjøre noe som kan skade behandlingen hennes. Det er bare det at vi hadde gledet oss sånn til å starte med det. Maiken er jo så gla i å bade. Sa legen til Guro noe om hvorfor dere ikke kunne starte med babysvmming eller? Ville det ha blitt for tung belastning på bena hennes eller no lignende? Trodde ikke det hadde noen skadevirkning jeg. Dem bader jo i balje hjemme lissom. Der sparker Maiken ganske krftig med beina i alle fall...har du fått noen begrensning på badingen hjemme eller?

Leste litt på de gammle innlegga nå, og tenkte jeg skulle svare deg på den tråden om mennene våre::) Jo min er kjempe flink til å stille opp når han kan. Han jobber MYE så han har desverre ikke fått muligheten til å være så mye hjemme de siste mnd. Men det retter seg vel mot vinteren nå tenker jeg. Vi er begge like nøye på at det skal være ryddig å fint hjemme, så når det trengs tar han i et tak han heldigvis. Godt er det å se at Maiken virker så veldig gla i pappan sin hun også. Lyser alltid opp som en sol når han setter seg ned med henne. Skulle bare ønske det var litt mere tid til det for dem....Og selv merker jeg jo at det er veldig godt når jeg selv for ta et pust i bakken...hehe:)

Har dere mye nær familie og gode venner rundt dere dere eller? Ivrige besteforeldre å sånt mener jeg?! Jeg er egentlig ei trønder jente så min familie bor i Trøndelag. Litt tris at det ikke blir så nær kontakt mellom de...Men...vi skal faktisk dit nå i august. Du skjønner...vi bestemte oss for å likesågodt å ha dåpen til Maiken på hjemstedet mitt. Så nå har vi bedt med oss familie og venner dit vi...blir vel i overkant av 25stykker tenker jeg. Gleder oss kjempe masse:)

jaja...tror jeg skal få meg litt søvn jeg...håper dere får en fin helg på reisefot da:)

klem

Så bra et dere liker trekkene!!!!

Det er en veninne av meg som syr disse og jeg skal hilse å si at siden vil bli oppdatert og bildene bedre i løpet av august.

Vi har begge små barn selv og vet at det er viktig med litt fint tøy på de små også de som for en stund må bruke pute.

Dere er den beste reklamen noen kan få og dere må gjerne formidle dette videre!

Trekkene er kjempe fine:) Har blitt mer og mer gla i dem:) Dette er noe jeg helt klar formiddler vidre...helestasjonen min har fått oppmuntring til å fortelle alle foreldre med putebarn om trekket...likså sykehuset i Tønsberg! Dette tror jeg de fleste foreldrene setter pris på:)

Jeg blir med jeg også :-)

Jeg har en liten datter på 4 mnd som fikk pute fra hun var 1 uke gammel. I og med at søsteren min ble putebehandlet når hun var liten visste jeg at sjangsen for at Lise også fikk det ville være ganske stor..

Noen ganger føler jeg at de satt på den puta bare for å være på den sikre siden :-) Men men..

Da vi fikk på puta sa de at det var tvilstilfelle nemlig og at avviket på hoftene ikke var så store, men at den ene var litt mindre utviklet enn den andre :-)

Så nå er datoen 1 septemer hvor vi skal på kontroll og forhåpentligvis få den av :-) Savner å ha den lille babyen inntill kroppen min! Føler hun liksom blir en sånn stor klump som jeg ikke får kost ordentlig med!

Men som dere skriver begge to, det tar vi igjen når puta er av :-)

Jeg har også kjøpt trekk fra Anja og er kjempefornøyd!

Lille Lise var hennes første kunde, så det er litt morro! Synes den puta vi fikk med fra sykehuset var helt forferdelig!! Ser ut som en tvangstrøye med røde og grønne bamser på!

Etter at vi fikk ola-trekket føles det mere ut som ett klesplagg :-)

Det virker heldigvis ikke som Lise bryr seg så mye om den puta! Hun vet jo ikke bedre stakars, og som dere sier, det er nok værst for meg.. Jeg håper bare at vi kan ta den av 1 septemer! Skal ha navnefest dagen etter og da hadde det vært så deilig å være "kvitt" den!'

Må innrømme at jeg har hatt puta litt av i sommer når det var på det værste med varmen! Vi var i Danmark og der var det kjempevarmt og ingen vind.. Den ene natta lå hun bare i en kortermet body og puta, men var alikevell helt svett, så da tok jeg den av, så sov hun uten!!

Jeg vet at jeg ikke burde gjort det, men heller det at hun dør av varme!

Er det flere enn meg som har vært litt sløv?? Fikk litt dårlig samvittighet nå føler jeg.. hehe..

Vi bor rett utenfor Asker på Lierskogen vi da!

Har ikke vært på en eneste kontroll siden vi fikk den puta og jeg må ærlig innrømme at jeg synes den ser litt liten ut.

Hun veide jo 2750 når hun fikk den puta på og veier nå litt over 6 kg tenker jeg så hun har jo dobblet vekta og har pute nr 18 :-)

Får bare håpe at alt har "grodd normalt"..

Morro å lese fra flere som er i samme situasjon iallefall så hvis ikke det gjør noe, slenger jeg med videre :-)

Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...