Gå til innhold

Få barn i Danmark

Sofline

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg planlegger å få barn i Danmark og en stund. Jeg kommer til å være student når jeg blir mor, og få støtte fra Lånekassen. Jeg vet jeg har rett på fødslesstipend fra Lånekassen, men mitt spørsmål er om jeg har rett på engangsstønad fra Trygdeetaten (i Norge)? Jeg er jo automatisk medlem når jeg får støtte fra Lånekassen. Jeg synes jeg har sett på dette forumet om en som skrev at hun fikk engangsstønad som student i Australia.

Er det økonomiske rettigheter i Danmark jeg har krav på utenom barnetrygda?

Takk til dem som svarer!

Fortsetter under...

Hei Sofline

Jeg kan svare i forb. med engangsstønad - den får du desverre ikke. Jeg trodde kanskje det var mulig og fikk litt juridisk hjelp osv. Men det hele endte med avslag. Vi er ikke automatisk medlem av folketrygden når vi bor i norden og får derfor ikke støtte. Men du har krav på alt av relevant støtte i Danmark. Det er ganske surt i grunnen det med engangsstønaden....men men.....

Nå vet ikke jeg om det er slik at du går på et studie hvor du ikke behøver å ha meldt flytting til DK. Dvs at du ikke har dansk cpr nr. og sygesikringsbevis. Men jeg har altså vært nødt til å melde flytting til DK for å få lov til å ta eksamen. Og i brevet jeg fikk fra Folketrygden for utenlandssaker står følgende:

" Hvis du melder eller har meldt utflytting til studielandet, er du medlem i dette landets trygdeordning på samme måte som landets øvrige inbyggere. Du er dermed ikke lenger medlem i folketrygden. Det innvilges ikke frivillig medlemskap til en person som er medlem i et annet nordisk lands trygdeordning."

Har desverre ikke satt meg inn i støtteordninger i DK. Tror ikke det er noe ekstra støtte utenom "barnetrygd". Men det er det forhåpentlig noen andre som vet mer om enn meg.

Annonse

• 3 uker senere...

Sofline.

Hei, jeg fødde en gutt 6 juni - København. Jeg undersøkte også rettighetene for engangsstønad med det utenlandske trygdekontoret i Oslo. Og som hun andre skriver så har man ikke krav på det så lenge man har dansk adresse. Selv om du får stipend og lån fra Norge.

Derfor burde du vurdere å flytte hjem til Norge og føde der. Det er hele 33000 kroner du får.Jeg hadde planer om det, men fødde 2 mnd før tiden. Men min studievenninne flyttet for en liten periode til Norge og fødde der og fikk pengene : ) det er noe å tenke på. Det er snakk om mange penger for en "fattig" studerende. Ønsker deg lykke til i svangerskapet. Knus Elle : )

• 2 uker senere...

Jeg er i samme situasjon, gravid i København. På et studie hvor jeg må ha dansk CPR- nr.

Dette er utrolig frustrerende, for hadde vi studert i Polen, Sverige, Australia u name it så hadde vi fått pengene!!

Litt vrient å flytte til Norge midt i semesteret for å føde også da. Jeg har i alle fall ikke tid til det på mitt studie.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...