Gå til innhold

Denne situasjonen vil jeg ikke havne i en gang til, så derfor trenger jeg råd......ble vist laaaang!

Anbefalte innlegg

Før jeg gikk ut i svangerskapspermisjon slet jeg mye med bekkenløsning, "hele dagen"-kvalme, sure oppstøt osv. Dette sto på som verst i en periode jeg hadde opplæringsansvaret på jobben, noe som innebar å holde foredrag for mange mennesker hele dagen i 2-3 uker. Jeg gikk til sjefen min og sa at jeg trodde dette kom til å bli for mye for meg, og at jeg trengte hjelp. Orket ikke stå foran en sal full av mennesker å snakke en hel dag, men tenkte at jeg kunne klare det hvis en annen kunne avløse snakkingen av og til. Min sjef sa at dette skulle hun fikse.

Så kom torsdagen uka før dette skulle starte. Jeg gikk til hun jeg hadde fått beskjed om at skulle hjelpe meg og spurte hvordan vi skulle ordne det praktiske. Hun sa da at hun dessverre ikke hadde tid. Min sjef overhørte denne samtalen og skjøt inn: "Nei, vi har dessverre ikke mulighet til å hjelpe deg, så du får klare deg som best du kan på egen hånd".

Trodde jeg skulle se rødt. Her har jeg fått beskjed om at jeg skulle få avløsning, også får jeg ikke det. Det verste er at ingen sa ifra til meg og jeg fant det ut "tilfeldig".

Dette førte til at jeg så meg nødt til å sykmelde meg 20%, slik at jeg kunne komme litt senere på jobb hver dag. Sjefen min ble da NØDT til å dekke opp for de timene jeg ikke var der.

Jeg prøvde altså å få "tilrettelegging", men dette gikk i vasken og hadde ikke noe annet valg enn å sykmelde meg.

Men så kommer problemet: pga dette har jeg vært sykmeld lengre enn 43 dager og får derfor ikke feriepenger, altså taper jeg penger, fordi min sjef ikke var villig til å tilrettelegge for meg.

Hvordan kan jeg gå frem for at dette ikke skal skje igjen? Jeg trodde arbeisgiver hadde plikt til å tilrettelegge, men det er mulig det kun er tilrettelegging etter en allerede startet sykemelding, eller?? Noen som er gode på dette her? Syns det er så surt, siden jeg ikke hadde trengt å være sykemeldt, men "måtte" det. Hadde ikke ork til å "krangle om det" på dette tidspunktet, har heller aldri fått tatt opp dette med min sjef, da jeg i slutten av svangerskapet "hadde andre ting å tenke på" enn en dårlig og inkompetent sjef.

Uff, dette ble altfor langt, men blir veldig takknemlig for mange svar og andres erfaringer.

Tusen takk :o)

Fortsetter under...

Etter det jeg vet, har arbeidsgiver plikt til å tilrettelegge, ja. Vet ikke om alternativet hjelper deg noe særlig. Dersom tilrettelegging ikke lar seg gjøre, har du rett på svangerskapspenger i stedet for sykepenger. Disse pengene gir ikke annen opptjening av feriepenger enn sykepengene, så der står du like langt.

Hva mener du med at du ikke får feriepenger, ikke i det hele tatt?

Man har ikke krav på feriepenger av sykemeldingsdager utover 43 dager, altså får jeg mindre feriepenger utbetalt til neste år. Viste ikke man kunne få svangerskapspenger så tidlig, istedenfor sykepenger. Hvorfor sa ikke legen noe om det?? *buhuuu* Men hvis man ikke får feriepenger av det heller, så er man jo like langt, ja. Men antar at det er "enklere" i og med at svangerskapspenger forklarer seg selv hvorfor man går hjemme, mens med sykepenger så begynner jo trygdekontoret å mase etter 5-6 uker.....

Takk for svar!!

Flere som vet noe om dette??

Vet egentlig ingenting om det rettslige her, men var selv sykemeldt 20% de siste 8 ukene. Hvis du bare var sykemeldt 20% så får du vel feriepenger av de resterende 80% eller? Jeg fikk feriepenger som normalt jeg, men det er mulig firmaet mitt dekket dette. Har jeg i grunnen ikke tenkt på.

Ellers plikter firmaet ditt å tilrettelegge arbeidsforholdene for deg ja, men her syndes det over en lav sko. Mange arbeidsplasser synes det er enklere at den gravide sykemelder seg enn at det tilrettelegges, og det er jo synd. Selv sykemeldte jeg meg fordi jeg ble sittende med masse overtid til tross for at jeg gav beskjed om at det orket jeg ikke. Jeg måtte synliggjøre at jeg faktisk ikke kunne jobbe like mye som før, og dermed måtte de sette inn en ekstra person.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...