Gå til innhold

Brystskjold - har klart avvenning!! :)

Anbefalte innlegg

Ville gjerne dele min erfaring med avvenning fra brystskjold. Har brukt det fra jeg fikk den på føden, og helt til nå når gutten min er 5 1/2 mnd. Det syntes helt umulig å få han til å ta puppen uten skjold, og hadde egentlig forberedt meg på at jeg skulle slutte å amme nå ved 6 mnd alder. Stress å alltid huske på, koking, klønete når jeg var ute, alltid søl på bh og i seng etter nattamming, gnagsår ..you name it.. Har prøvd litt innimellom å tilby uten, klippe av tuppen på skjoldet osv, uten at noe hjalp. SÅ en tidlig morgen, tok han bare puppen før jeg hadde fått tid til å finne fram skjoldet. Jeg la konsekvent bort skjoldet resten av dagen, og han var litt sur for at han ikke fikk tutten sin (han lå lenge og kosesugde på skjoldet), men med smokken klar rett etter måltidet, er han fornøyd han. Nå har det gått tre dager, og jeg kan snart kaste skjoldene!!! Kjempeglad!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5639399-brystskjold-har-klart-avvenning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg måtte også bruke skjold og da gutten min var 3 mnd så gikk det bare plutselig en dag. Vet ikke hvorfor, men det var kjempeherlig ja.

(men jeg kjøpte inn et stort lager av ammeskjold så det var aldri noe stress med vasking og koking)

Dette er jo nesten ett år siden (gutten min er 16 mnd nå) så jeg husker ikke helt, men husker at jeg kjente at jeg ammet på en helt annen måte, men ikke at det gjorde vondt.

Det at han suger hardt er jo fordi han er vant til at han må det med skjoldet. Der er det jo vanskligere å få ut melka, men regner nok med at han fort skjønner at han ikke må jobbe så hardt lengre..

Men en annen ting jeg merket av at melkemengden økte fortere. Ikke lenge etter begynte jeg å amme kun fra ett bryst i gangen. (vet ikke om dette har noe med saken å gjøre, men det er jo lettere å få tømt brystet så det kan jo være derfor)

Jeg har merket akkurat det samme. Melkeproduksjonen har gått opp etter at jeg sluttet med skjold! Han drikker fortere, tømmer brystet skikkelig, og jeg er ikke lenger plaget med tilstoppede melkekjertler, som jeg ofte fikk før..

Jeg tok kontakt med Ammehjelpen for å få tips om hvordan å slutte med skjold tidligere, men fikk aldri svar. Vet det er en del som får utdelt skjold allerede på føden, og det kan det være ganske så frustrerende å ikke klare å venne poden av med det. Men for meg hjalp det å ikke stresse, og bare prøve sånn litt innimellom, så gikk det til slutt :)

Takk for tilbakemelding Pingrid Aleksandra :)

Annonse

Ja jeg er en av de som fikk utdelt skjold på føden, fordi gutten min ikke ville ta puppen. De første ukene ga jeg flaske og så begynte han å ta puppen med disse og prøvde innimellom å slutte, men for min del var det kjekt å kunne amme. Lettere å vaske skjold enn å måtte koke flasker tenkte jeg, men så en dag gikk det bare. Akuratt som det gjorde for deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...