Gå til innhold

Idag har jeg kjøpt hirseflak....

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Første gang man gir babyen grøt, bør denne være glutenfri. Da har man tre valgmuligheter: ris, mais eller hirse. Jeg velger hirse, da denne har mest jern og fiber og vistnok (etter det jeg har hørt) skal være den sunneste. Grunnen til at jeg lager den fra "skrætsj" er å spare penger, men lurer alså på hvordan???

Er kanskje ikke til så mye hjelp, men..

På helsekost har de en hirsegrøt som skal kokes som heter Første Grød eller noe sånt.. Mener å huske at denne skal koke i 3-4 minutter.

Jeg kjøper den andre, ferdiggrøten, så jeg har ikke prøvd å koke selv. (Lat..) :)

Men jeg innbiller meg at dersom du prøver å koke den i noen minutter så vil du fort finne ut om det er nok? Spørs jo litt hvor store/tjukke de flakene du har er? Ville bare prøvd meg frem med litt vann og litt flak og så spedd på med flak etterhvert som du ser om det trengs..?

har prøvd koke "den første grød" med hirseflak. lot den koke 2 min. laget litt lite, da det var smaksprøve. tror jeg brukte 1 ss flak til 20 ml vann (1/5 av det som stod på pakken). ble litt tykk så spedde med mm. baby likte den forøvrig ikke. smaker lite. har hørt det er lettereå gi med most banan i... foreløpig står den ubrukt i skapet. gir heller maisgrøten til Nestle, som blandes med morsmelk nå som det kun er smaksprøver (baby er nettopp fyllt 6 måneder)....

Annonse

Hirsegrøt

(fra 6 måneder, gir 1—2 porsjoner)

Hirsegrøt kan også lages av hele korn, men da må hirsen bløtlegges i ca. en time i vann for å øke tilgjengeligheten av jernet. Hirsen må skylles i kaldt vann igjen for å fjerne hirsens naturlige såpestoffer. Når hirsen er kokt mør, kan den moses i food processor til en finere konsistens. Denne grøten kan oppbevares i 3 til 4 dager i kjøleskap.

2 dl vann

½ dl hirseflak

litt morsmelk/morsmelkerstatning

ev. frukt- eller bærmos

Kok opp vann.

Rør inn hirseflakene, og la det småkoke et par minutter.

Avkjøl noe.

Tilsett morsmelk eller morsmelkerstatning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...