Katta & Lille Plom Skrevet 14. juli 2006 #1 Skrevet 14. juli 2006 Har en nydelig jente på 3 mnd som ikke vil sove. Hverken om kvelden eller dagen. Når hun våkner om morgenen får hun stell og mat og alt som hører med, og hun begynner å bli trøtt igjen når hun har vært våken i ca to timer. Da blir hun sutrete og makkete. Jeg pleier å gå på trilletur da, hun sovner greit i vognen, men hvis vognen stopper, våkner hun. Hun pleier å ta en havltimes blund på dette tidspunkt. Når hun våkner virker hun fortsatt trøtt, men vil ikke sove mer. Jeg prøver å bysse, vugge, synge, amme, men ingenting er akkurat det hun vil ha. Jeg har bare fått henne til å sovne av seg selv om dagen èn eneste gang. Ellers er hun helt umulig å legge om dagen. Hun pleier å sove ca to timer tilsammen på en hel dag. Jeg tror dette er altfor lite. Om kvelden gir jeg henne alt hun vil ha av pupp og kos og bæring og byssing, for jeg har ikke noen tro på at det er bra for henne å skrike seg i søvn. Har prøvd å gjøre leggingen rutinemessig og avslutte med å pakke henne godt inn i dynen, si god natt og slokke lyset og gå, men hun sovner jo ikke av det... Hun er stille en stund, men så begynner hun å kjede seg. Hun virker ikke redd eller angstfylt, bare sur fordi hun plutselig ikke har det som hun vil ha det. Har prøvd å la henne skrike en gang, men det føles IKKE riktig. Det gjør jeg aldri igjen. Hun skrek til hun spydde. Noen ganger sovner hun greit av at jeg vugger sengen hennes, andre ganger puppes hun i søvn, eller sovner på skulderen min mens vi venter på rapen. Men legging om kvelden tar tid! Jeg begynner kveldsstellet i åttetiden, og da får jeg henne som regel til å sove kl elleve-halv tolv. Da har hun vært våken siden fem-seks om ettemiddagen! Hun sover hele natten, våkner blid og glad åtte-halv ni om morgenen. Det er jo i og for seg bra, men jeg skulle virkelig ønske det var litt enklere å få henne til å sove. Gjør jeg noe galt? Noen som har tips?
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2006 #2 Skrevet 14. juli 2006 Vi sliter med noe av det samme her! Lillegutt nekter på en måte å sove på dagen. Må enten trille tur eller bære han i bæreselen. Og da sover han kun 30 minutter av gangen. Alltid!! Blir rundt 3 halvtimer i løpet av hele dagen. Har vært slik helt siden fødselen synes jeg... Men det går mye bedre på kvelden. De fleste gangene tar vi kveldsstellet, jeg gir han pupp og legger han våken i sengen. Synger litt for han, nusser han god natt og går ut. Da sovner han som regel av seg selv etter en liten stund med litt babling. Har du prøvd å legge henne før på kvelden?? Kanskje hun er overtrøtt, og da har de veldig vanskelig for å finne roen. Vi begynner kveldsstellet i 18-tiden og ha er i seng før 18.30. Og da sovner han som regel i 19-tiden. Har egentlig bare funnet meg i at sønnen vår sover lite på dagen. Babyer har vel ulikt behov for søvn de også. Pappaen og jeg synes det er kjempedeilig å ha hele kvelden for oss selv. :-) Vet ikke om dette var noe til hjelp, men ønsker deg i hvert fall lykke til. Er sååå kjipt når man må slite så med søvnen til babyene våre... Du kan jo høre om det er noen av jentene her inne som har lyst til å sende deg sleepsense`n også. Er VELDIG mange gode tips der!!! :-)
Katta & Lille Plom Skrevet 15. juli 2006 Forfatter #3 Skrevet 15. juli 2006 Takk for svar :-) Jeg regner i grunnen med at det er fordi hun er overtrøtt hun er så vanskelig å legge. Virker litt merkelig om hun bare trenger 10-12 timers søvn på et helt døgn, når helsestasjonen anbefaler 18 timer... I går endte det med at jeg puppet henne i søvn i sengen min. Hun sovnet ca kl 01... Da hadde jeg prøvd å legge henne fra kl 21. (Kom hjem fra middagsbesøk da) Tror nesten hun har vondt et sted! Jeg er ganske sikker på at det ikke er magen, for jeg spiser nesten ingenting. Det er ikke det at hun skriker og gråter, hun bare makker og grynter hvis hun blir lagt ned, og etter noen minutter tar det seg opp til sutring, som går over i gråt. Hun finner ikke roen. Spiller ingen rolle om vi står ved siden av sengen og synger, stryker og godsnakker, hun vil bare opp. I kveld skal jeg prøve å puppe henne i søvn kl åtte. Hvis hun bare får nok søvn kan det jo hende det ordner seg av seg selv... Optimist ;-)
torch Skrevet 15. juli 2006 #4 Skrevet 15. juli 2006 Sånn hadde vi det også da poden var på samme alder som barnet ditt. Det var et styr, og det var ingen smart løsning på hans søvngreier, men ting ble ganske mye bedret etter at vi: 1. begynte å se etter et mønster i sovingen hans (når han faktisk klarte å sovne). Når på døgnet var det, på hvilken måte sovnet han, hvor sov han etc. etc. Så prøvde vi å gjenskape disse situasjonene. For oss innebar det å gjøre ting på en helt annen måte enn det vi ble rådet til av andre, evnt. hadde lest om i babybøker, bare for å ha sagt det. 2. Poden våknet etter alt fra 15-30 min søvn på denne tiden, vi hadde funnet ut at han sov best i vogn, og vi gikk og kikket på klokken og rugget på vognen FØR han normalt pleide å våkne. Han kunne da ligge og vri seg litt i alt fra 5-15 min mens vi rugget for så å sove en ny syklus. Etter en stund lærte han seg til å komme over periodene med lett søvn uten å våkne eller dvs det tok lenger og lenger tid mellom hver oppvåkning.
Katta & Lille Plom Skrevet 21. juli 2006 Forfatter #5 Skrevet 21. juli 2006 Tror jeg fant løsningen på soveproblemet! Jeg gjennomførte en sovekur. Fant det på selv :-) *stolt* Jeg bare droppet alt annet i tre døgn og konsentrerte meg kun om lillemor og pupp, stell og søvn. Gjorde ikke husarbeid engang, fikk god hjelp av fine mannen min til mat og rydding. Jeg gjorde alt for at hun skulle få så mye søvn som mulig. Med en gang hun viste tegn til trøtthet, trillet jeg henne i vognene eller vugget sengen hennes. Jeg begynte å legge henne kl halv ti den første kvelden. Da hadde hun sovet tilsammen tre t på dagen, og sovnet greit med vugging. Våknet etter ni timer. Neste dag sov hun fire t på dagtid, og jeg begynte å legge henne kl ni. Sovnet ved puppen, våknet etter en time for å rape, sovnet AV SEG SELV (!!!!) etter å ha pludret i ti min og sov åtte timer til morgenen. Tredje dag sov hun i tre og en halv time på dagen, da sov hun gjennom de lette søvnperiodene på egenhånd, men måtte ha litt vugging (vi har seng med hjul på) for å sovne om kvelden. Da la jeg henne kl halv ni. Dagen etter disse tre, var hun smørblid og sovnet etter 30 sek vugging om dagen og sovnet av seg selv om kvelden. Har ikke klart å gjenta suksessen med sovning av seg selv, men leggingen går mye lettere, og jeg føler meg som en idiot som ikke gjorde dette for mitt stakkars overtrøtte barn for flere uker siden. Søvn avler søvn, det er det ingen tvil om! Viktig å legge barna med en gang de viser tegn på trøtthet, ellers blir de overtrøtte. Lykke til alle dere andre som strever :-)
druett-gutten kom 030106:) Skrevet 21. juli 2006 #6 Skrevet 21. juli 2006 Så flott at det funker for dere:) Her sover han mindre om natta hvis han sover mere 1,5 time om dagen:( Her avler ikke søvn søvn;( Håper det fortsetter til dere:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå