Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alle har rett til sin mening.

Men det finnes faktisk ingen negative effekter av omskjæring av gutter. Det er i følge norsk lov helt godkjent og flere Iland praktiserer dette som en helt normat. Ta USA, der er det 80% av alle menn/gutter som er omskjært.

Det er ikke snakk om religion. Selv om både jødedomen og islam praktiserer omskjæring av gutter. Det er rett og slett mer hygienisk og forebygger flere sykdommer.

Ta en titt hos Dorcot online, hvor en leg/sexolog har svart: http://www.doktoronline.no/section/nosection/?action=showArticle&url_topic=0&DocumentId=300227

Her vil dere lese at:

* Ikke omskårne spebarnsgutter har en 5-10 ganger så stor hyppighet av urinveisinfeksjoner som omskårne i første leveår.

*seksuelt overførte sykdommer som syfilis og herpes genitalis rammer ikke omskårne hyppigere enn omskårne. Gjelder også HIV og AIDS

*penishodet blir mer herdet. Det blir ikke fullt så følsomt for stimuli for eks. under samleie. Følgelig kan mannen holde det gående lenger før han får orgasme og ejakulasjon. Han blir en bedre elsker med andre ord.

Jeg ønsker det beste av det beste for mitt barn, og personlig vil jeg omskjære ham. Dette skjer under lokalbedøvelse og er ikke vondt. Utføres av spesialister ved sykehuset.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men det er jo ingen hygieniske årsaker til å omskjære ei jente heller da. Det er jo kun skjær ren ondskap.

Skrevet

Omskjæring av gutter er hygienisk og ikke skadelig for barnet, i motsetning til hva som skjer med jenter. Hos en jente så blir klitoris fjernet på verst tenkelig måte og etterlater jentene lemlestet for livet. Hos en gutt så har det som blir fjernet, altså forhuden, ingen funksjon. Hos gutter blir også dette utført under bedøvelse.

Når det gjelder punktet om at spesielt muslimer omskjærer sine guttebarn så må det sies at både jøder, katolikker og kristne gjør det samme. Alle har vel hørt om Bar Mitsva? Den tradisjonelle jødiske tradisjonen som utføres på gutter.

Alle må få gjøre slik de vil og det er deres valg.

Vil bare legge til at min mann er omskjært da han var baby og husker selvsagt ingen ting. Hans fetter derimot ble omskjært rundt tenåringsalder pga. for trang forhud, og det var ingen hyggelig opplevelse. Den smerten han hadde før han ble omskjært vil han ikke oppleve igjen.....

Skrevet

Gammeldagse meg syns faktisk dette er en litt absurd diskusjon. Her bærer vi små mirakler i magene våre, og prater samtidig om at det første vi skal gjøre når de kommer til verden er å kutte i dem? Når det i utgangspunktet ikke er noe galt? Jeg er skeptisk jeg. Føler det er en hel haug med etiske varselbjeller som går av. Så får dere heller synes jeg er fordomsfull og stokk dum.

Skrevet

Bare lurer.. av fare for å super provosere.. skal bare si først at jeg bryr meg lite om dersom noen vil omskjære sine sønner eller ei,men dette med hygiene og renslighet,, er ikke det noe man lærer sine barn da?

Trodde det jeg .. man slipper vel ikke unna hverken infeksjoner eller hiv dersom man ikke beskytter seg uansett om man er omskåret eller ikke? kondom etc

hygiene er jo noen man lærer av sine foreldre.,.. trodde det var det viktigste jeg.. Hmmm bare lurer,måtte smile av hele debatten,,

jeg tviler på at omskjæring er en enkel vei til å slippe å lære sønnen sin om hygiene og renslighet.. :) Beklager måtte bare skrive det ....

Skrevet

enig med du, 7 oktober :) mulig vi får kjeft nå, men.... jeg er nå enig likevel jeg da.

Skrevet

Det er jo ikke noen grunn til at dere skal få kjeft da.. Alle mennesker har egne meninger.. Dette er en diskusjon og da skal man bruke både mot/for argumenter osv..

Så de som måtte kjefte på dere for at dere er voksne mennesker med egne meninger har ett stort problem..

Skrevet

Hjelper jo ikke det, når jentene er like utsatt... Er vel bedre om han lærer å bruke kondom... Håper diu har tenkt å la ham få bedøvelse, da. Herregud, jeg skjønner ikke at du tør å la ungen din utsettes for noe sånt, tenk om noe går galt! Bare tanken på den smerten det medfører gjør meg dårlig... Kan han ikke få velge det selv når han blir gammel nok? De har vurdert å la omskjæring av gutter innlemmes i loven mot kjønnslemlestelse, det bør dere ta med i vurderingen..

Skrevet

Er så enig! Hør, hør!

Det blir litt som å plastikkoperere babyer med downs, for at de ikke "skal se så utviklingshemmet ut"..

Skrevet

hehe, bjørnen, DEN var litt drøy da:P

men må si meg litt enig her.. hvorfor forandre på barnet sitt på den måten hvis det ikke er noe galt? omskjæring forbinder jeg med religion jeg. ser at dere skriver hygiene, men det er jo ærlig talt bare å lære dem å være hygienisk..eller?

dømmer ingen her, alle får gjøre som de vil og mene hva de vil! mulig jeg er trangsynt og konservativ, men skjønner ikke poenget. selv om dere sier det. man er vel skapt slik man er for en grunn..

Skrevet

unnskyld meg, er tydligvis bare damer her inne som ikke har så mye erfaring med hvordan tissefanten fungerer :) regner med dere opptil flere ganger har sett hvordan en gutt onanerer (rulle ned, rulle opp) hehe.

Desverre etter en omskjæring så forsvinner en ganske så stor del av mannens seksuelle nytelse (mindre å rulle med) :P

og som et par av dere sier: "mannen min er omskjært" og han er enig i at dette bør gjøres på deres nyfødte pga hygieniske årsaker osv, men har han egentlig så mye å sammeligne med når det kommer til seksuell nytelse i det senere liv? (omskjært eller ikke omskjært)

Tror virkelig dere bør tenke dere om en extra gang før dre tyr til noe s drastisk kun for at den skal være "lettere å vaske"... blir litt for drøyt syns jeg...

La oss rulle, la oss rock'n roll! :D

mvh.

samboern til ->

Skrevet

Jeg må også si som noen andre her at jeg ble provosert av innlegget... noe som jeg ikke burde kanskje. Man har jo rett til sine synspunkter. Men, jeg forstår ikke i det hele tatt hvorfor man skal kutte i barn når det ikke er noen grunn til det. Dessuten har man jo mobbing.... sannsynligvis burde ikke det bli noe problem men allikevel, hvorfor ta sjansen?

Nei takk, jeg kommer aldri til å legge barnet mitt under kniven om det ikke er helt nødvendig!

Skrevet

Eeh..

Joda, vi er visst alle veldig enige i en ting: alle har rett til sin mening. Om siden vi er på et diskusjonsforum, bør alle få utrykke seg. Men, MED respekt. Hva i all verden får noen til å linke omskjæring som har flere gunstige helsemessige effekter, med skjønnhets oprerasjoner av barn med Downs?

Dette inlegget, og den sammenlikningen synes jeg er helt respektløs, både for dem med barn som har Downs og dem som velge å omskjære guttene sine med det beste i tanke.

Vis litt respekt selv om dere er dypt uenige.. Hormonene våre er ikke _helt_ ustyrlige.

Skrevet

synes dette er en helt absurd diskusjon. kan vi ikke bare la guttebabyene være slik naturen har skapt dem? ikke for å være frekk eller rasistisk eller noe, men dere burde også tenke på at omskjæring ikke er så veldig vanlig i norge og at det kan bli et lite problem for gutten i ettertid. er ikke lett og være forskjellig fra andre, selv om det "bare" er der nede, i et land som er så fylt med fordommer! når jeg tenker på omskjæring tenker jeg muslim. sorry og måtte si det.det siste var kanskje unødvendig, men fortsatt min mening.

velger å være anonym her.

Skrevet

enig med dæ å ka-ping æ å...

Skrevet

kjenner jeg blir skikkelig frustrert! hvorfor skal vi dra inn denne fremmede skikken inn i vårt land. det er fælt og spørre, men har dette kommet med innvandrerene? det har aldri vært noe must før...

Skrevet

hvis du med "innvandrerne" mener muslimer så tar du litt feil. Omskjæring er i USA en trend som går på kryss og tvers av religion og henger minst like mye sammen med amerikaneres fiksering på hygiene - rasjonell eller irrasjonell.

Skrevet

Dette må jeg si, ikke ofte jeg sitter i arbeidstid og flirer slik som i dag...FOR en debatt fra 79' modellen...Du avgjør så klart selv hva du gjør for ditt barn, og skal respekteres for det...MEN, i samme åndedrag sitter det ventende og ikke ventende mødre/fedre som himler med øynene av en del av innleggene og nok tenker i sitt stille sinn på hvordan gutten din i voksen alder vil håndtere at dere som foreldre har på hans vegne omskåret han,,,Husk, små barn skal også respekteres som de er fra naturens side...LÆR han god hygiene og oppforde han til å søke kunnskap i voksen alder om omskjæring/kultur etc og la enhver gutt samt jente bestemme det selv...Ærlig talt, respekter menneske i sin helhet,,,

Venter selv en liten prins som er skapt av sin mamma og pappa og nok har en helt perfekt liten guttemann som IKKE skal skjæres i...For kan dere tenke dere til...

Uansett, lykke til med eller uten forhud....

Skrevet

oj oj oj, her var det hett :o) jeg hiver meg på jeg også- min mann er omskjært- til og med av religiøse grunner da han er en av disse "gale" muslimene;o) omskjæring av gutter blir utført pga medisinske og hygieniske årsaker uansett om det blir gjort av muslimer, jøder, kristne, ikke kristne eller hvem som helst andre..... og KUN derfor! Det er medisinske årsaker som ligger bak at de velger å omskjære guttene sine! og som tidligere nevnt her er det veldig mange andre enn muslimer som omskjærer, som blandt annet i USA, og en rekke andre land- tror dere virlkelig at alle disse som gjør det tar feil? eller påfører barna sine smerte ol? eller kan det være at det faktisk ikke er så farlig om man gjør det? siden det er så mange som gjør det?

Skrevet

og til deg anonym: det er vel absolutt ikke noe must i dag heller ?????

Skrevet

Jeg har aldri sagt at jeg fordømmer de som velger å omskjære barna sine, jeg har bare litt vanskelig med å akseptere et par av argumentene som blir brukt.

Som Hanne15 litt lenger opp her har kommentert - en virkelig stor fare med "trenden" om at omskjæring reduserer risikoen for hiv-smitte er at kondom da blir kuttet ut som beskyttelse. Og selv om det er bevist at risikoen er litt mindre for omskjærte gutter, er det en total villfarelse å tro at omskjæring BESKYTTER mot hiv! Dessverre er det nettopp den holdningen en risikerer å få spredning av blant annet i afrikanske land. Man sliter allerede nok med paven og Bush som driver og underminerer det div. organisasjoner har jobba for i flere tiår nå - å øke bruken av kondom - som hittil er det ENESTE som beskytter mot hiv, uønsket graviditet OG kjønssykdommer!!!!!!!!!

hva som er "feil" og ikke ønsker jeg ikke å legge meg borti. La meg bare nevne at man tidligere var overbevist om at jorda var flat og universets sentrum. Sannhet er relativt, det samme er oppfatningen om riktig og galt. Jeg ønsker ikke å omskjære min framtidige sønn - hva andre norske jenter velger er deres og barnas sak, ikke min.

Skrevet

Når du nevner 79 modellen, føler da du sikter til meg.... Har meldt meg ut fra selve diskusjonen ang omskjæring, for folk er uenige i akkurat det, og sånn er det bare. Men hva mener du med "FOR en debatt"?. Og om du syntes det er å flire av så respekterer du tydeligvis ikke hva andre mener. Men du skal selvfølgelig ha din egen mening.

Men tviler på at omskjæring har noen mên for en gutt i voksen alder? Når det er sånn de er oppvokst og har vært sånn siden han ble omskjært noen timer eller dager etter fødsel.

Og du skriver at la enhver gutt/jente bestemme om de vil ble omskjært selv?????? Hallo, du kan ikke sammenligne omskjæring på gutter og omskjæring på jenter, bare så det er helt klart... Bare den kommentaren der viser jo egentlig hvor lite du vet om akkruat det der. Beklager. Men jeg respekterer din mening, om du velger å ikke omskjære så gjør du det.

Skrevet

det kalles en overdrivelse! mente bare at det har blitt så mye mer "inn" å gjøre det nå, kan ikke fatte hvorfor en som forelder vil gripe inn i sitt barns seksualliv, selv før det har noe...renslighet er noe som kan læres, mens nytelse kommer fra naturens side... hva andre gjør i andre land burde være fullstendig likegyldig, vi vet vel hva som er best for barna våre! hva ville vi ønsket om vi var gutt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...