Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

helt enig- ser det er flere her som drar inn dette med omskjæring av jenter..... dette kan ikke sammenlignes med omskjæring av gutter!!!!!! jeg vet om veldig mange som er omskjært, norske gutter også, og ingen av disse har fått noen men eller traumer av dette- hverken som barn eller voksne!

hehe, her er et av de få punktene i denne saken jeg er på din side, t-79 :)

Dette har vel med enkel anatomi og logikk å gjøre. Uten forhud vil penis og særskilt hodet bli mindre følsomt, fordi det blir mer "herdet". Noen mener dette er en fordel da gutta kan holde ut lenger, andre mener det er en ulempe pga nedsatt følsomhet.

Uansett - hvis en blir omskjært rett etter fødsel så vet en vel ikke hva en går glipp av, eller hva? Da vil det jo ikke være snakk om redusert nytelse, siden en aldri får vite om noe annet enn livet som omskjært?

Overdrivelse?? Nei, vet du hva, overdrivelse eller ikke, du kan ikke sammenligne omskjæring på gutter og jenter?? For omskjæring på jenter er faktisk lemmelestelse...

Og men hvordan kan du på for eks mine veine si at jeg gjør det fordi det er "inn"??? Og en gutt som er omskjært kan runke like mye som en gutt som ikke har de, og ha like fantastisk sex, bare så det er sagt? Har du selv noen erfaring fra omskjærte menn? Har flere veninner som har typer som er det, inkludert megselv, jeg har en norsk kjæreste som er omskjært og har aldri hatt noe problemer med noen ting. Heller tveritmot.....

Nå er jeg en av de som ikke er mot omskjæring, men ville bare svare på det spm..

Det er vel ingen av oss damer som kan si noe om dette, og det må da være vanskelig for en mann også da man enten er omskjært eller ikke, og har ikke fått prøvd sex med begge alternativene.

Men samboern til lille lupp skrev dette lengre opp:

"Desverre etter en omskjæring så forsvinner en ganske så stor del av mannens seksuelle nytelse (mindre å rulle med) :P"

Når det gjelder det med seksuell nytelse, er vel ikke det argumentet jeg tenker mest på, når det kommer til valget om mitt barn skal omskjæres eller ikke, men det er meg...

Annonse

men jeg regner også med at de aldri har visst om noe annet heller. de har ingenting å sammenligne med.. greit nok at det blir gjort på et sykehus med ettersyn og slik, men de blir jo tatt fra en viss del av nytelsen ved sex. hvordan ville du følt det om dine foreldre frarøvet deg noe så vesentlig? kanskje litt å sette det på spissen, men jeg klarer ikke å skjønne argumentet. hvorfor tror dere gutter er skapt med forhud??????

ja, det her er jo bare tullete :o) den eneste som kunne sagt noe om hvem som hadde best nytelse måtte jo være en mann som hadde hatt sex både før og etter en omskjøæring det da....... ;o) jeg må nå bare si at min mann har i alle fall topscore på nytelse han ;o)

"Omskårede menn til søksmål

I Sverige og USA er debatten i gang. Staten og foreldre trues av søksmål fra omskårede menn.

Flere av disse hevder at de har fått nedsatt følsomhet i penis, og mener de skulle fått bestemt selv. Svenske Stefan Ivarsson forteller til NRK om nedsatt mindre følelse i penishodet og at onani og samleie er vanskeligere for omskårede. I Norge har ikke dette vært et brennhett tema så langt."

klipt ut fra dagbladet. jeg har skrevet lenger opp at jeg ikke vet selv hvordan forskjellene er, selvsagt. men hvordan vet du t-79 at det IKKE er mindre nytelse????????

Ja, det er en helt håpløs diskusjon for folk har forskjellige meninger, og sånn er det. Man får bli enige om å være uenige.

Men jeg håper de som hele tiden drar opp at " det er sånn vi er skapt", håper at dere ikke har silikon pupper, eller har tatt andre kirurgiske skjønnhetsoperasjoner. For en ting er sikkert, vi er heller ikke født med silikon i puppa, botox i lepper og panne og neser uten "feil".

Også det at nytelse ikke kan "læres", det kan til en viss grad læres jo. Tenk på alle de damene som har vannskelig med å oppnå orgasme ved penetrering. For da mener nemlig sexologer og bla, at det kan læres, man må gjøre ditt og datt, knipe sånn og sånn, slapp av, konsentrering....

Folk er forskjellige og mener forskjellige ting... Det er som barneoppdragelse, hvordan kan vi si at DET er rett, DET er galt...

jeg sier meg ferdig med denne diskusjonen, kjenner jeg blir så provosert! det er sikkert dere også :P vil ikke skape noen uhygge her.. dere får gjøre, mene og tro hva dere vil, samme for min del.. dette blir bare en evig diskusjon!

ha en fin dag jenter:)

Annonse

ja da trekker jeg meg ut gitt. Føler ikke helt at det å omskjære sønnene sine er helt å sidestille med at jeg ønsker brystreduksjon av medisinske årsaker gitt.

sier som lille lupp: ha en fortsatt fin dag jenter :)

klem fra meg

Nei jeg vet jo ikke, hvordan skulle jeg kunne vite det??? ;o) men en ting jeg vet med sikkerhet er at onani og samleie ikke er vanskeligere for de som er omskåret! og det vet jeg fordi mannen min er omskåret, og han har absolutt ingen vanskeligheter ;o) ( og for opplysningens skyld har jeg også hatt sex med menn som ikke er omskåret, og har i vertfall ikke merket forskjell på nytelsen :o))

Nei, det var bare det prinsippet at noen her maser om at det er grunn for at man er født med forhud, at ingen skal kutte i noe, fordi vi er laget som vi er...og den regla der....

Noen omskjærer barna pga av at de syntes det er finere og mer hygenisk og noen velger bryst kirurgi eller andre ting fordi de syntes og tror at det gjør de finere.. Poenget var forandringene man gjør på kroppen, at selv om det ikke er naturlig, så er det ikke galt.

Jeg personlig ville ikke omskjært min gutt, men det er jo hva jeg vil og hva jeg mener om det. Jeg forbinder omskjæring med en helt annen religion enn kristendommen, selv om jeg ikke er kristen. Men det jeg skulle fram til er at de som vil gjøre det må da få lov til å gjøre det!!! Hvis dere ønsker å gjøre det skal dere gjøre det;) Ingen er like og har like meninger her i verden..

Les denne setningen omigjen:

"Noen omskjærer barna pga av at de syntes det er finere og mer hygenisk og noen velger bryst kirurgi eller andre ting fordi de syntes og tror at det gjør de finere.. "

Jeg tror velger er stikkordet i den setningen. Barna velger ikke å bli omskjært..

Folk som tar bryst-kirurgi er som regel over 18 år og har full anledning til å velge selv..

og man gjør det, endrer på det som er der av naturlige grunner og som har fungert utmerket i mange tusen år.

dette med nedsatt nytelse. vi jenter kan selvfølgelig ikke vite hvordan det er å ha sex som omskåret mann, MEN, er man villig til å ta den sjansen for sitt eget barn?! en hver liten sjanse som kan minke livskvaliteten til det mennesket du setter til verden, er en sjanse man ikke burde være villig til å ta. og med et argument som at det er finere(!), det er vel ikke du som skal se på sin sønns penis, er det det? burde ikke han få lov til å bestemme hvordan han vil ha den, du gir ham naturen med sitt bare ansikt, og hvis han har lyst til å forandre på hvordan han er fra naturens side når han blir større, ja så får han gjøre det. ethvert inngrep i en liten menneske kropp bør være medisinsk relatert, ikke ang renslighet og "look". når de er voksne nok til å bestemme over seg selv, er det fritt frem.

måtte bare få frem min mening før denne diskusjonen avsluttes. skal være ærlig og si at jeg synes det er egoistisk og svært usmakelig å omskjære en liten gutt, særlig når vi i norge ikke har noen som helst tradisjon for det.

For å sette ting på spissen, om kroppen har fungert for menneske i flere tusen år, hvorfor begynner da folk å endre på den med operasjoner da??? Nå har jeg personlig ingenting mot plastisk kirurgi heller, men dette er satt helt på spissen.

Og som du sier " vi i norge", kanskje jeg og andre har andre tradisjoner enn deg???? Mange miksede forhold i dag, hvor man velger å ta noen tradisjoner fra den ene verdenen og noen fra den andre....P

Og ja, det er mye som er egositisk, men skal man begynne å tenke sånn så blir det jo helt i det ekstreme. Er det ikke egoistisk å lage egne barn, når det er så mange barn i norge og i andre land som allerede er i denne verden men lever et dårlig liv pga fattigdom og andre omstendigheter. Er det ikke egoistisk å bringe fler barn inn i denne verden som allerede er så full av elendighet. Jo, det er kanskje egoistisk å gjøre en omskjæring på barnet sitt, men enhver gjør det de tror er rett for sitt barn.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...