Gå til innhold

Nå har jeg vært flink!!! :-)

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kan tenke meg mannen din smiler bredt når han entrer døra ja =) Vi må jo gjøre andre ting enn å bimme ja. ..hihi...men jeg var uten nett i nesten 1 uke nå, og det gikk i grunn overraskende bra. Ha en flott fredag med nystekte brød, kake + fornøyd mann!

Annonse

Nei, er bare vanlig basis for vanlig kjedelig grovbrød, så improviserer jeg med å helle oppi frø og havre og annet jeg har liggende...frokostblandinger osv... :-) Bruker aldri oppskrift jeg, bruker bare regelen 1 pk gjær, halvparten så mye vann som tørre ting, ca 6 dl vann på to brød.... har aldri lært å bake, bare prøvd meg frem :-)

Har du en god oppskrift? Hva slags brød baker du da?

Annonse

Baker Ingers rugbrød - veldig saftig og godt.Lett å spise opp....hihi :o)

Ingers rugbrød

--------------

1,3 kg fin sammalt spelt

200 g fin sammalt rug

200 g helkorn hvete

75 g gjær

2 strøkne ts salt

9 dl kruskakli

1,8 l vann (Eller 1 l søt eller sur skummet melk sammen med 1 l vann)

1 dl linfrø

1 dl solsikkekjerner

Gir to brød i tolitersformer eller tre brød i halvannenlitersformer.

Bland alt det tørre, løs gjæren opp i litt av væsken og arbeid deigen godt.

Deigen blir veldig løs. Forhev deigen i 1 time, slå den ned, og la den heve ytterligere i tredve minutter. Slå deigen ned igjen. Hell eller spa deigen opp i smurte former. Skal ikke etterheves, men settes rett i varm ovn.

Stekes på 220 grader (200 grader i varmluftsovn) i underkant av en time.

----------------------

Skal se om jeg finner den andre oppskriften også.....det er nemlig gubben som pleier å bake det :o)

Oh yeah!

Trur eg må hive meg over baksten eg óg, skal på grillfest i kveld, så kan imponere litt med noko godt! God idé!

Burde kanskje kome meg litt vekk frå bim, la ikkje merke til at mannen min gjekk naken rundt i leiligheita i stad før han skulle dusje, berre heilt oppslukt av bim... hmmm... Avhengig??

Husker ikke hva det heter på engelsk, men det kalles også hvetekli.... det er et rent hveteprodukt. Det består av skalldelen til hvetekornet. Fibrene er ufordøyelige, men har alikevel en viktig rolle i kostholdet vårt (har en god effekt på tarmfunksjonen). Nå skrev jeg det som står på pakka ;o) hehe!

Fekk veldig lyst til å lage gulrot kake då, men mine blir alltid så dårlige... Trur eg må få meg ei skikkelig god oppskrift på gulrotkake :)

Kvifor er norsken din så rusten Kirsty?? (Har litt samme problemet, startar halvparten av setningane mine på engelsk/spansk for tida...)

Nei, er norsk, men bodde i england i 7 år, nettopp flyttet tilbake...

Tok 4 år før norsken ble dårlig...har med at jeg er innmari dårlig på å oversette, så jeg må tenke på det språket for å snakke flytende...men da blir det vanskelig å oversette fra engelsk til norsk igjen... nå bor vi i norge og norsken er mye bedre, men siden jeg er gift med en engelskmann og snakker engelsk enda hver dag, så tenker jeg mye på engelsk...og har også rett og slett glemt hva ting heter... uff... :-)

Så hvis jeg ikke vet hva noe er, vet jeg sikkert hvis jeg hører det på engelsk, og vet jeg ikke hva noe er på engelsk vet jeg sikkert hva det er på norsk...derfor snakker jeg ikke perfekt noen av delene...

Men heldigvis går det mye, mye bedre nå :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...