Gå til innhold

Løfter dere tungt? ... hvorfor skulle det være farlig....

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer litt på det der med tunge løft, og hva som er "tungt". På jobb i dag skulle jeg flytte noen kasser med bøker, de veide vel ca 20-25 kg, og følte på kroppen at jeg hadde full kontroll. Men da kom det tre løpende bort å sa at DETTE gikk ikke, jeg fikk kun bære noen kasser med t-skjorter!!

Hva er det som er farlig med tunge løft? Har ikke hatt noen ryggproblemer eller noe... har det noe med morkaken å gjøre? Er jo pokker ikke noe informasjon om dette, og jeg har løftet adskillig tyngre i 2. tri her...

Fortsetter under...

Hmm..Jeg har forstått det slik at det er pga bekkenet at man ikke skal løfte tungt..at det er lett å belaste dette pga at hormonene har gjort bindeleddene i bekken "mykere" og at musklene er mer avslappet enn til vanlig..

Jeg løfter en del selv..men prøver å la være å løfte det tyngste nå..vet bare at når kvelden kommer er jeg kaputt i ryggen og "ræva" dersom jeg løfter for mye på jobb...eller hjemme for den saks skyld..

Vet ikke noe mer enn dette jeg heller...

Har litt å gjøre med den generelle muskulaturen og hormonbalansen i kroppene våre nå når vi er gravide. Det er mye lettere å gjøre feilbelastninger, og det er heller ikke lurt å overbelaste ryggen og magemusklene for tidlig, det er tungt nok for kroppen å bare ha noen måneder på å venne seg til å bære 6 kilo foran på magen. Hva som er tungt og ikke varierer fra person til person, her er et par gode regler:

- vær nøye med riktig løfteteknikk - bruk musklene i beina og ikke ryggen

- hvis andre kan ta de tyngste løftene for deg, så la dem gjøre det, ikke ta fram "jeg klarer det selv!"-treåringen i dere....

- lytt til kroppen, den sier ofte fra når vi bør roe oss litt.

Lykke til jenter :)

Hei!

Jeg har også lurt litt på det der... så det er OSS det går utover, ikke babyen? Så hovedinnlegger hadde skrevet inn på 3. tri også (jeg sniker der rett som det er, gleder meg til å komme dit! :-)... der var det en som fortalte at hun hadde en venninne hvor morkaken løsnet og babyen døde...fikk litt hetta!!!!!

Huff...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...