Gå til innhold

Kan barna få nøtter etter fylte 1år?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gutten min får også epler men kun most eller skrapet av og i bittesmå biter. Biter han selv er det jo lett for at han tar for store biter og de er jo ikke alltid like flinke til å tygge. Derfor skal man ikke gi dette. Får de i seg for store biter og setter det i halsen sveller de i tillegg..

Ei venninne av meg hadde en lillesøster som gjorde dette da hun var litt over to år. Det gikk heldigvis bra di fikk opp eplebiten i siste liten.

Det er klart de kan sette i halsen, men det har jo noe med hva de er vant til også da. Jeg har latt min gutt spise selv fra han klarte å putte ting i munnen, og han fikk tidlig store biter, altså en halv frukt eller liknende, av både banan, melon, og også epler og pærer. Dersom de har tenner nok (etterhvert jeksler) så er det bare bra at de venner seg til å spise harde ting. Men så klart, det velger jo folk selv. Jeg er iallefall glad for valget jeg har tatt, fordi jeg nå har en gutt på snart 2 som spiser all slags mat, deler den og ordner den selv, og jeg er trygg på at han tygger skikkelig slik at jeg tør la han spise alt uten at jeg må sitte å følge med på hvert minste tygg.

Dette betyr så klart ikke at jeg ikke er klar over at han kan sette i halsen. Sette i halsen kan man gjøre selv som voksen, og det er slike ting man må regne med kan skje mener jeg. (Selv satte jeg et epleskall i vrangstrupen da jeg var 11 som måtte opereres ut i full narkose fordi jeg hadde eple-allergi i tillegg (lurte til meg ett eple i syndens stund) ikke det smarteste kan man si...) Uansett- jeg velger heller å la ungene mine spise selv i ordentlige biter enn å mose maten og mate dem når de helt klart greier det fint selv. De aller fleste både barn og voksne har dessuten en brekningsrefleks som gjør at de får ut biten de setter i halsen.

Mener ikke å kverulere her, eller støte noen, jeg vil bare si at det ikke er noen regel om at barn ikke skal få spise hele epler/store eplebiter på den alderen, det er et valg man selv må ta i forhold til sitt barn.

Jeg pleier heller ikke å være hysterisk for slike ting, men vi voksne og større barn har likevell litt mer kontroll på hva vi gjør og setter vi noe fast klarer vi somregel å hoste det opp igjen.

Det som er kjedelig med slike matsorter er jo at de ikke bare setter seg fast, men skulle det gjøre det så sveller de også og det er derfor det frarådes.

Selv om det skjelden skjer så syns jeg ikke det er noe problem å være forsiktig med disse to tingene heller jeg da.

Gutten min på 16 mnd tygger det meste han også, og har mange tenner. Spiser skorper på brødskiva og alt. Så jeg tror egentlig ikke at det hadde vært så farlig, men velger uansett å unngå det.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...