Gå til innhold

skal dere døpe barnet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

litt nysgjerrig, vurdere å droppe det nemlig...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

For min del kunne vi like gjerne hatt borgelig navnefest, jeg konfirmerte meg borgelig og har ingen tilknytning til statskirka, men jeg tror det blir dåp likevel, Jeg tror det forventes av familien til sambo, og jeg gidder ikke provosere noen... Dessuten blir det lettere for barnet å velge selv senere. Hvis barnet evt skulle ønske å konfirmere seg i kirka, slipper det å døpes da i en alder av 14 år... Men som sagt; hadde det vært opp til bare meg hadde det nok ikke blitt dåp i kirka.

Skrevet

Her blir det nok dåp ja :o)

Skrevet

Vi valgte å døpe 2-åringen vår, og kommer til å døpe knøttet også. Verken jeg eller mannen er personlig kristne, men står som medlemmer av statskirken. Mannen min er vel egentlig mer buddhist... hehe... men altså - det at vi begge står som medlemmer av statskirken og at vi døper barna våre er en bevisst handling som er resultat av en bevisst prosess. Vi ønsker å gi barna våre muligheten til å bli kjent med kristendommen, som er den religionen som har vært med på å forme kulturen og landet vår gjennom mange hundre år. lillejenta vår har faddere både i og utenfor statskirken. Det vi vil er å skape et godt kunnskapsgrunnlag for barna så de kan ta sine egne valg når de blir større.

pjuh - lang forklaring, men... :)

Skrevet

her blir det dåp.. Ikke fordi vi er spesielt religiøse- verken sambo eller jeg, men synes det er en fin tradisjon!!

Skrevet

min far sa forresten til meg en gang at husk: det er lettere å melde seg ut enn å melde seg inn. Dvs om barnet skulle finne rotfeste i den kristne troen vil det være en større dørstokk å klatre over å skulle melde seg INN i kirka, enn om det allerede er medlem, finner ut at det ikke hører hjemme der og så melde seg ut.

Skrevet

Hos oss blir det navnefest. For barnets del blir det jo "vanskeligere" å konfirmere seg i kirken siden, men for meg blir det helt feil å love å oppdra barnet i den kristne tro overfor noe jeg absolutt ikke tror på. Jeg er selv døpt, men både konfirmert og gift borgerlig. Syns det blir litt feil når man absolutt ikke er religiøs å døpet barnet i kirken.

Skrevet

Her blir det dåp, selv om ingen av oss er kristne. Vi er likevel medlem i statskirka begge to.

Jeg ønsker det, pga jeg syns det er en fin tradisjon, samt at barnet skal få ta valget selv senere om det evt. skal konfirmeres.

Skrevet

Hos oss blir det ingenting.

Jeg er ikke medlem, og har vel aldri vært i dåp engang...hehe...

Min mann er medlem, men var sist i kjerka i bryllup for 13 år siden.

Så vi har heller ingen tradisjon med dette...vi feirer på vår måte hver dag ;-)

Ser heller ingen grunn til å velge Humanetisk forbund sine alternativ. Føles unaturlig å plutselig dukke opp nå, når vi ellers er fullstendig likegyldige...

Men har respekt for dem som vil feire, uansett på hvilken måte.

Skrevet

Hverken jeg eller samboer er religiøse men vi skal døpe babyen. Jeg er av den mening av at det må få være opp til ungen selv å få ta det valget når hun blir gammel nok. Kjedelig hvis alle andre i klassen skal komfirmere seg og min datter ikke skal kunne gjøre dette sammen med sine klassekamerater fordi vi ikke døpte henne. Ønsker hun ikke å være medlem av statskirken kan hun heller melde seg ut. Det er mye enklere enn å melde seg inn. Men det må jo være opp til hver enkelt å ta det valget, dette var selvfølgelig bare mitt syn på saken.

Skrevet

Men skal det være så "lett" da? Jeg tenker som så at hvis mine barn blir kristne og melder seg INN i statskirka, ja da er det deres bevisste valg. Selv er jeg medlem i Human-Etisk forbund og er godt fornøyd med det, så nei, ingen dåp, men sikkert en navnefest når den tid kommer:)

Skrevet

Barnet kan selv velge om det skal konfirmeres eller ikke selv om det ikke blir døpt når det er baby. Samboeren min valgte å døpe seg og konfirmere seg kristelig da han var 13. Nå angrer han og tenker på å melde seg ut av statskirka.

Skrevet

Hvert sitt valg :) Ville bare presisere at vi ikke døpte ungen vår for å "følge strømmen", det var et bevisst valg. Nå får hun impulser fra kristent, agnostisk og ateistisk hold, og vi føler vi gjør det vi kan for å gi henne et bredest mulig grunnlag til å ta egne valg når den tid kommer. Om man gjør dette valget på bakgrunn av en navnefest eller kristen dåp er egentlig mindre viktig, så lenge en vet hva en gjør og hvorfor.

Skrevet

Vi skal ikke døpe barnet, men blir nok en navnefest.

Skrevet

Ja, nettopp det jeg mener! Hvor kult er det liksom å døpe seg når man er 13??!!?

Skrevet

Vi har verken døpt eller hatt navnefest for vår sønn vi, og kommer ikke til å ha det for babyen heller. Dette får dem velge sjøl når den tid kommer.

Skrevet

Vi brukte barnevelsignelse på vår første, å det skal vi nå også.

Skrevet

jeg er ikke 100% sikker på hva jeg kommer til og velge enda, men jeg heller veldig mot og ikke døpe.

i min familie har vi ingen tradisjon med dette og jeg er ikke kristen så jeg kan ikke love og opptra babyen min i den kristene tro.

jeg er også alenemamma og føler vel litt på det når det kommer til kirken. når man lever i synden så lever man i synden... he he ;)

hm... litt vanskelig valg engentlig.

føles mest riktig for meg og ikke døpe. om det fins en Gud så tror jeg han er stor nok til og forstå mitt og alle andre sitt valg.

Skrevet

Jeg tro Gud forstår. Men jeg vil nå si det at det er mange alenemødre som er kristne. Jeg har ei venninne.

Skrevet

ja jeg tviler ikke på at han forstå. jeg føler bare det blir så feil når det er noen kristene som snakker strykt om alenemødre, lespiske, homfile, de som har sex før ekteskapet også videre.

de få menneskene som gjør dette ødleger så mye.

da vil jeg heller la være og døpe barnet mitt. jeg er nok litt sær, men det er dette som føles riktig for meg

Skrevet

Me skal ikkje döpa barnet, kjerasten min var ikkje döpt eller konfirmert og eg var ikkje konfirmert. barnet faar velga sjölv viss det har lyst til aa bli kristent.

Skrevet

Jeg er enig i att enburde vel egentlig ikke døpe barnet om en selv ikke tror på det. For det å døpe barnet for det er en fin tradisjon, er ikke riktig. Men så har du det som ei skrev om att fam var vant til å gjøre det, å da kan det bli krangel eller surskap innad i fam, å det er jo heller ikke så kjekt. Så derfor er det mange som døper barna forr det forventes av de. Vi velger barne velsignelse i en fri menighet pga vi er selv kristne og tilhører slikt trosamfunn. Da får barnet selv velge når den tid kommer. Både jeg og mannen min ble barnevelsignet da vi var små. Var fornøyd med det.

Skrevet

Jeg og sambo har ikke lyst på dåp. Jeg ønsker navnefest, men sambo er ikke så gira på det. Vi er begge medlemmer av statskirka, men vil at barnet vårt skal ta valget selv når den dagen kommer. Vet det blir et vanskelig valg, men det blir ihvertfall et bevisst valgt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...