Gå til innhold

Hva er årsaken til morkakeinfarkt? Og kan man kjenne det?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

• 2 uker senere...

jeg hadde to store infarkter i forrige svangerskap og det ble ikke oppdaget før etter fødsel.

De vet vel ikke helt årsaken, hvis jeg hadde vært en røyker - hadde de satt skylden på det, men det er jeg ikke! Så da kunne de ikke gi det skylden, sa de... Stakkars røykere som får det.

Stress og høyt blodtrykk kan være en årsak. Jeg hadde det en periode.

Det er blodgjennomstrømningen i morkaka som ikke blir bra, fordi det blir dødt vev i morkaka. Dermed får ikke barnet tilstrekkelig med næring og oksygen.

Hos meg oppdaget vi det tilfeldig på en kontroll hos jordmor at barnet hadde utrolig ustabil og til tider svak forsterlyd (helt nede i 40). Da bar det til sykehuset i full fart, da den igjen var nede i 40 et par ganger der ble det full narkose og hastesnitt i full fart.

Alt gikk bra, jenta var bare 2915 gram i uke 41. Det ene infarktet var 3*4 cm og det andre 5*8 cm. Det er visst ganske stort. Det ene var ferskere enn det andre også. Dette hadde ført til at hun også hadde bæsjet i fostervannet, slik at det var grønt og gromsete. Heller ikke bra siden de svelger fostervann...

Jeg merket som sagt ikke noe, men det var nok mindre bevegelser i magen på slutten. Jeg trodde vel det var fordi hun gjorde seg klar til å feste seg, klar til fødsel etc... og var ikke så obs på disse sparkene etc.

Jeg har hatt ekstra oppfølging siden uke 30 i det siste svangerskapet og alt gikk helt fint denne gangen. Var inne til ekstra ul i uke 34 og uke 37 hvor de blant annet målte blodgjennomstrømningen.

Tror ikke det er så vanlig med infarkt i morkaka, jeg kjenner mange nybakte mødre, men ingen som har opplevd dette.

hei. jeg mistet min datter i uke 42 pga infarkter i morkaken. hatt et helt normalt sv.skap hele veien frem til dette.

jeg har et barn fra før og kunne ikke merke at noe var annerledes ved dette svangerskapet.

årsaken kunne de si lite om annet at det var en svikt i morkaken som forekommer hos noen,(sjelden) av og til pga at morkaken beg. å bli "gammel" (overtid)

jeg reiste på en ekstra kontroll på sykehuset pga lite liv i magen og katastrofesnitt ble foretatt, men de greidde ikke å redde henne.. :-(

ikke for å skremme noen men det er viktig å følge med på sparkene på slutten og ta kontakt med jordmor/sykehus hvis det blir betraktelig mindre bevegelser. ikke godta kun en dopplerundersøkelse, det er ikke bra nok. ctg og røntgen MÅ tas... jeg ble undersøkt med doppler først og den viste at alt var bra når det ikke var det....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...