Gjest Skrevet 14. juli 2006 #1 Del Skrevet 14. juli 2006 (dette er egentlig et svar på innlegget under, men limer det inn her så også andre kan ta del av det) Hei dere ! Jo det er faktisk en lov i Norge som sier at kvinnen skal føde slik hun ønsker ! Det er en grunn til at vi kan få keisersnitt, fordi kvinner med angst/fobi skal gå under samme kategori som de som får ks pga. medisinske grunner. Selv om vi ikke har en fysisk grunn, har vi en psykisk grunn ! Nei vet dere hva ? La oss drite i anonym, måtte hun føde i 40 timer... (sorry at jeg blir barnslig, men hun startet...) Sånn ferdig med anonym ! Til dere andre, jeg gikk til gaiajordmor, har gått dit i hele svangerskapet, det hjalp veldig å ha noen å prate med. I startet fikk jeg verken sove, spise eller noen ting. Jeg gråt HVER natt og det var et helvete for samboeren min. Jeg begynte til tider å hyperventilere og hadde det helt utrolig fælt. Til slutt sa han at vi må gjøre noe, så vi ringte sykehuset, og spurte om de kunne hjelpe oss. Vi ble raskt satt over til en gaia-jm, som lovte oss hjelp med en gang ! Fikk raskt en time og slik startet det ! Hun tok seg god tid og hun hørte etter. Jeg hadde alltid med meg samboer dit. Gråt som et uvær da jeg ikke klarer å prate om dette så lett. Går greit her inne, og særlig nå som jeg har fått innv. ks. MEN før var dette svært tungt ! Har iallefall slått meg til ro med dette nå ! Hun gikk gjennom alle detaljer rundt fødsel med meg, jeg dro dit for å prøve å kurere angsten min ! Etter to uker ble vi enige om at jeg skulle sette opp ønskeliste rundt fødsel. Jeg bestemte meg for at jeg ville ha fødsel, dette skulle jeg klare. Det var når jeg pratet med henne... Når jeg kom hjem, falt jeg sammen og var faktisk ENDA reddere enn før. Da nå hadde jeg fått så mange detaljer og "bilder" av fødsel, samt vært på sykehuset (hvor samtalene var) og skrekken tok meg HELT av veien... Iallefall kom jeg til gaia-jm neste gang, flau og uten noen ønskepapirer osv. tenkte hun kom til å bli oppgitt, men neida ! Hun sa ingenting på det ! Etterhvert begynte hun å foreslå ks ! Rart å si det, men jeg hadde egentlig slått det fra meg litt da jeg ikke trodde jeg var "kvalifisert" til det ! Iallefall var det som om en indre ro bare SLO over meg i det jeg fikk det foreslått. Hun ga meg borsjyrer og gikk grundig over detaljene rundt et ks med meg ! Jeg fikk i "lekse" å tenke på ks og KLAR beskjed om at dette ikke er noe jeg skal skamme meg over eller noe. Da det virkelig er bedre for både meg og barnet mitt at jeg er rolig og gjør noe som er bra for oss begge ! Jeg dro hjem og før jeg en gang hadde tenkt over det, var jeg roligere ! Det var en HELOMVENDING ! Plutselig fant jeg roen inni meg, jeg gledet meg over barnet og tiden som skulle komme ! Det var rett og slett helt fantastisk for meg ! Jeg smilte for meg selv og rørte meg ved magen ! Iallefall var dette det rette for meg, INGEN tvil om det ! Jeg har siden gått til gaia-jm, og hun er ikke i det miiiinste tvil om at ks er det rette for meg ! Hun skrev en 3 siders journal ca, og sendte meg i samtale på Ullevål ! Jeg kom inn dit, og begynte å forklare hvorfor jeg ønsket meg ks og bla og bla og bla.... Neida...legen sa bare: "For min del trenger du ikke forklare, dette bestemmer du, og bare du". Jeg ble helt paff, det var jo tydelig at han hadde lest journalen min, men at det liksom ikke skulle være noe spm en gang ! Han sa liksom ikke en gang: "du vet hva et ks innebærer osv.?" Han lurte allermest på om jeg hadde lyst å se barnet mitt igjen via Ultralyd ! Jeg sa ja, og samboer ble kjempehappy ! Vi fikk se gullet og legen forklarte oss alt ! I tillegg snakket han litt om hverdagen min, ryggplager osv. Var rett og slett en utrolig hyggelig fyr, og det hele var bare så ok ! Vi fikk velge dato, og forlot ! Her sitter jeg, har nå 48 dager igjen til jeg ser min lille stjerne ! Og aller viktigst, JEG har det bra, og barnet har det ENDA bedre Klem fra meg ! LYKKE TIL ! Ikke gi dere !!! PS: Vil helt til slutt si at jeg har hatt denne "fobien" siden jeg var 12-13 år..om ikke enda lengre ! Så man skal ikke tulle med fobier, det kan være grusomt å måtte leve med ! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5633918-til-alle-dere-som-lurer-litt-p%C3%A5-hvordan-samtaler-med-gaia-jm-er-osv/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Murmeline Skrevet 14. juli 2006 #2 Del Skrevet 14. juli 2006 Hei du:) Takker for svar, sitter her og griner... Bor dessverrre ikke i Oslo, og har ikke funnet en jordmor jeg liker enda (har bare vært hos jm en gang, bør nesten gi henne en sjanse til). Kjenner meg igjen i å bruke altfor mye tid på å bekymre seg ja, har prøvd å lese, venne meg til tanken på fødsel, lese positive fødselshistorier osv. Fødselskapitlene i bøkene mine blir bare verre og verre og lese/se, og panikken begynner å spre seg. Kjøpte boken naturlig fødsel, tenkte at jeg bare har fått et for klinisk og sterilt forhold til fødsel, men det er jo det samme i den boken; ungen skal ut gjennom fødselskanalen. Og hvem kvalifiserer til ks? Sikkert ikke jeg, kjenner meg igjen ja. Selvfølgelig har jeg mest lyst til å føde naturlig, helst uten noe form for dop, men så kommer panikken... Har begynt å tenke på KS, men føler det blir pest eller kolera... Uæææææææææææææææææææææææ! Uff, dette ble surrete, men godt å tømme seg litt. Er det sant det du sier En Jente m en jente? Klarer du å slappe av nå? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5633918-til-alle-dere-som-lurer-litt-p%C3%A5-hvordan-samtaler-med-gaia-jm-er-osv/#findComment-5636962 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 14. juli 2006 #3 Del Skrevet 14. juli 2006 Hei du, jeg har litt dårlig tid nå, derfor er jeg kort, men kan komme tilbake senere ! Føler så med deg og ja såklart kvalifiserer du til ks om du ikke vil føde vaginalt ! Og ja jeg har funnet roen, slapper HELT av, det eneste jeg gruer meg til er sprøyta hehe ! (spinalbed.) Prøv å prate med jordmor, si dette er et problem og dere MÅ gjøre noe med det ! Hvor langt er du på vei ? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5633918-til-alle-dere-som-lurer-litt-p%C3%A5-hvordan-samtaler-med-gaia-jm-er-osv/#findComment-5637445 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Murmeline Skrevet 15. juli 2006 #4 Del Skrevet 15. juli 2006 Hei igjen:) Så godt å ha slike sider som dette, litt skjermet fra skravlesiden... Vet jeg må prate med jm, men har ikke fått full tillit til henne enda. Har en greie med lite tillit til helsepersonell. Har skrevet ønskeliste/forklaring til føden, så kan ta med det til jm og basere samtalen på tenkte jeg... Har nettopp byttet til 3.trim, så begynner å bli på tide, uææææææ. Hva tenkte du om å føde? Jeg har jo mest lyst til å klare det "på den vanlige måten", siden alle andre gjør det... Synes det er litt feigt kanskje, å ikke face frykten... Men som Intencity svarer meg, man må ikke prøve å være helt... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5633918-til-alle-dere-som-lurer-litt-p%C3%A5-hvordan-samtaler-med-gaia-jm-er-osv/#findComment-5643882 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hildemor26 Skrevet 15. juli 2006 #5 Del Skrevet 15. juli 2006 Hva er egentlig en gaja-jm??? Aldri hørt om.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5633918-til-alle-dere-som-lurer-litt-p%C3%A5-hvordan-samtaler-med-gaia-jm-er-osv/#findComment-5646794 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Murmeline Skrevet 16. juli 2006 #6 Del Skrevet 16. juli 2006 De har det på Ullevål, så disse heldiggrisene som bor i Oslo kan gå til gaia-jm om nødvendig. Du finner sikkert noe på sidene til Ullevål for mer detaljer. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5633918-til-alle-dere-som-lurer-litt-p%C3%A5-hvordan-samtaler-med-gaia-jm-er-osv/#findComment-5648420 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå