Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg og mannen min skal skilles og jeg lurer på noe angående deling av eiendelene våre.

Jeg fikk et stort akskjeutbytte i fjor (fra aksjer som jeg har i min fars bedrift og de eide jeg før vi giftet oss). For det aksjeutbyttet betalte jeg ut noen lån, blant annet på bilen som jeg har.(den er verdt ca 330 000, mannen min har også bil men den er det lån på). Er det slik at det jeg har betalt for disse pengene som er aksjeutbytte skal deles likt eller er det jeg som har rett på det? (hadde det vært gave til meg hadde jo jeg eigt de helt selv men gjelder det samme med aksjeutbytte??)

Jeg lurer også på om jeg har noen rettigheter med tanke på min manns firma som jeg også var med å startet og har investert en del penger i. Jeg er ikke medeiger lenger på papiret for for ca 1/2 år siden overførte mannen min firmaet sitt til seg selv uten jeg hadde noe jeg skulle sagt...

Noen som kan hjelpe meg litt med dette for vi er litt uenige....

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5633696-noen-som-er-flinke-p%C3%A5-juss-her/
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Fortsetter under...

Hei

Det er litt lenge siden du skrev inn dette spørsmålet, men jeg svarer allikevel.

Jeg er sisteårs-student på jussen, og mener derfor å ha en viss peiling.

Hovedregelen ved skilsmisse (når det ikke foreligger avtalt særeie) er at alle deres verdier skal deles likt. (ekteskapsloven §58)

Unntak fra dette er verdier som klart kan føres tilbake til midler som en ektefelle hadde da ekteskapet ble inngått, gaver o.l. (ekteskapsloven §59)

Dette betyr at hvis du betalte ned hele lånet på den ene bilen med aksjeutbyttet ditt har du krav på denne bilen.

Hvis du i tillegg brukte midlene til å betale ned en del av andre lån er det dermed usikkert om du får med deg verdien av disse, siden dette ikke KLART kan føres tilbake til aksjeutbyttet totalt sett.

Unntaket er hvis skjevdelingen fører til et "åpenbart urimelig resultat". Her må en totalvurdering av de verdier du og mannen din får gjøres.

Det samme prinsippet gjelder firmaet til mannen din. At du ikke står som medeier på papiret er uvesentlig. Siden du har vært med på å betale en del har du rett til en tilsvarende del av verdiene. I tillegg kan du få en større eierandel hvis dere har vært gift lenge eller du har bidratt "indirekte" til oppbyggingen av firmaet (ved f.eks. å gjøre en stor innsats hjemme slik at mannen din kunne jobbe med firmaet.)

Hvis firmaet innebærer en stor verdi anbefaler jeg at dere tar kontakt med en advokat, for det må foretas en helhetsvurdering av deres verdier.

Lykke til. Håper dette hjalp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...