Gå til innhold

måltider er et mareritt

Anbefalte innlegg

gutten vår fyller 3 år i høst og har alltid vært kresen i matveien. Merkelig nok spiser han veldig greit i barnehagen og sitter stort sett pent og rolig på plassen sin der. Når han derimot skal spise mat hjemme med oss, er han en helt annen person. Han hyler og skriker så tårene renner ved hvert måltid. Alltid slår han seg vrang og nekter å spise, uansett hva vi måtte servere av middag. Er det ikke det ene som er galt, så er det det andre. Enten er maten for varm eller for kald, for store klumper eller for små. Så vil han spise av farens tallerken eller så skal han bare grise og leke med maten. Vi prøver å smøre oss med tålmodighet og lar han få sitte i fred uten å gjøre for stor scene ut av det. Men når dette gjentar seg dag etter dag, uke etter uke og han oppfører seg likedan hver eneste gang, begynner vi å bli dritt lei. Hvorfor skal han være så trassig og vanskelig hjemme, mens han er rene englebarnet i barnehagen? Hva gjør man i en slik situasjon? Orker ikke sitte og kjefte på han hele tiden heller, for da blir han bare enda mer trassig. Synes ikke det er riktig å sitte å lokke og lure han heller, om at han skal få den ene overraskelsen etter den andre hvis han er flink å spise opp maten sin. Han virker rett og slett ikke interessert i mat og det er nesten som han kjeder seg når han sitter der og at hele måltidet blir et ork for han. Hjelp!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5633650-m%C3%A5ltider-er-et-mareritt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

uten at jeg er noen ekspert så ville jeg sagt at dette er det som blir servert i dag (såfremt det ikke er noe ultra-sært som feks fårikål, smalahove, rømmegrøt) og spiser du ikke så er det greit, men du får ikke noe annet/fra noen annens tallerken etc. Dette er det du får og slik er det. Basta. Neste måltid er kvelds.

Han må skjønne at oppførselen han ikke lønner seg. De små gjør jo gjerne det som funker og han har tydeligvis opplevd at det funket å hyle/skrike/trasse noen ganger.

Vår gutt på 2 år har to valg. Enten så spiser han og sitter noe lunde fint og spiser noe lunde "pent", eller så kan han gå fra bordet. Er han ferdig før oss andre får han gå fra bordet også. ikke fits i å ha en liten tass som sitter der og kjeder seg og begynner å bli grinete.

En annen ting er å huske på at gutten din sikkert er sliten etter en hel dag i bhg, men visse bordregler må man kunne forvente. Hvis han ikke spiser middag et par tre dager pga av de "nye" reglene så mener jeg at det ikke er noen krise.

Lykke til uansett.

tror ikke det har noe med maten å gjøre. det er bare en maktkamp som holder på.

mitt forslag er at du overser han, å at du ikke kommeterer om han spiser eller ikke.

hvis han begynner å grise å sånt,så vill jeg nok ha stoppet han.

men så ville jeg ha snakket om andre ting med han,mens dere spiste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...