Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har en gutt på 16 mnd som er så utrolig sta og grinete med meg. Han kan være rasende på meg og det oppstår plutselig uten at jeg skjønner hva han er så sint for. Også om natten våkner han og kan være rasende. Visst jeg prøver å roe han kan han bli helt hysterisk men visst noen andre prøver, f. eks besteforeldre, så roer han seg ganske fort. Begynner jo å lure på om han ikke liker meg...

Noen andre som har vært borti dette??

Håper virkelig det bare er alderen og at det snart går over for jeg blir jo helt utslitt av det...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5633008-er-dette-typisk-for-alderen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan nok ikke hjelpe deg men vil bare si at gutten din nok elsker deg over alt på jorden:)

Gutten min er snart 13 mnd og han blir kjempesint hvis jeg prøver å roe han på natten. Det går rett og slett ikke.....men hvis pappan kommer inn roer han seg med en gang.

Kanskje han er frustrert fordi han forsøker å fortelle deg ting og du ikke helt førstår hva han vil.

Mange sier jo at barna som regel er vanskeligset med mammaen sin (eller

den omsorgspersonen de bruker mest tid sammen med). Hos oss stemmer det kjempebra. Lillegutt er mye mer sutrete og vanskelig med meg enn pappa, tante, bestemor osv. Han er 16 mnd og har vært sånn noen mnd allerede. Tror bare vi får ta tida til hjelp, det går nok over:)

Hei!

Dette er helt normalt og sunt! Vi viser alle mest følelser overfor de vi er nærest og tryggest overfor. Barn i denne alderen er også i stor språkutvikling og opplever stor frustrasjon over å ikke bli helt forstått. Dette blir igjen til den motivasjon som trengs for å lære språk! De forstår så mye, men klarer ikke å uttrykke seg forståelig.

Relasjonelt sett også så har barnet en stadig selvstendighetstrang overfor deg som til nå barnet har vært mest avhengig av, etter som det lærer stadig flere ferdigheter og klarer å regulere/mestre seg selv og miljøet sitt.

Derfor er det viktig at vi klarer å romme dette og være tolmodige, når barnet ikke klarer det selv ennå.

Ja, tror det er helt normalt.

De fleste små je vet om går gjemmom en slags trassfase i den alderen.

Varer fra noen uker - noen mnd. litt forskjellig fra barn til barn.

Så går det over.

Prøv å finn noen metoder han roer seg på samtidig som du får poengtert at oppførselen ikke er akseptabel.

Dette er grensetesting, så du må nok bare sette ned foten og være tålmodig, men bestemt.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...