Gjest Skrevet 13. juli 2006 #1 Del Skrevet 13. juli 2006 Hjelp meg! Syns dette er litt krevende. Noen som vet om smarte triks som kan gjøre dette litt enklere. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5632156-jeg-trenger-tips-og-r%C3%A5d-ang-pottetrening/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mummimamma - med 2 mummitroll Skrevet 13. juli 2006 #2 Del Skrevet 13. juli 2006 I fjor høst kjøpte jeg en kjempefin potte til poden, som da var nesten 2 år. Trodde han skulle synes at dette skulle bli super-kult! Men nei,da... Han ville ikke engang prøve å sitte på den. Ikke engang med klær på! Den stod leeeeeeenge på badet, klar til å taes i bruk. Men den bare fortsatte å stå der. Viste absolutt ingen interesse for den. Til min store fortvilelse! For en drøy mnd siden gikk jeg til anskaffelse av en helt vanlig do-ring. Og plutselig ville han tisse på do! Nå sitter han på den flere ganger for dagen. Han tisser ikke hver gang på den, men 1-2 ganger pr dag. Han synes dette er stor stas! Bæsje på do vil han ikke ennå, men det kommer vel. Er bare sjeleglad for at han i det hele tatt viser interesse for å sitte på do-ringen. Har absolutt ingen forhåpninger om at han skal bli bleie-fri i år, men det er jo en bra start. Lykke til med potte-/dotreninga Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5632156-jeg-trenger-tips-og-r%C3%A5d-ang-pottetrening/#findComment-5632352 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 13. juli 2006 #3 Del Skrevet 13. juli 2006 Takk for råd. Vi har både "ande-potte" og do-ring. Virker som hun er redd for å bæsje, hvertfall på do. Har klart det ca 4 ganger på potta, men mye styr før hun setter seg ned. Hun er 2,5 år, så jeg håper virkelig å få det til i løpet av sommeren. Tar gjerne imot flere gode råd og tips!!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5632156-jeg-trenger-tips-og-r%C3%A5d-ang-pottetrening/#findComment-5632549 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2006 #4 Del Skrevet 14. juli 2006 Er det du eller hun som er mest interessert i bleieslutt? Dersom barnet selv ikke har vist interesse for å gå på do/potte, ja da må du regne med å måtte bruke lang tid på bleieslutt. Både når det gjelder interesse fra ungen, og ikke minst i form av en masse uhell underveis. Hvis derimot barnet selv viser interesse for å gå på do, og hun/han har en vis kontroll på muskulaturene som styrer urin/avføring, ja da er det håp, da må man som foreldre bare støtte barnet og hjelpe det ved å legge forholdene til rette. Bleieslutt behøver ikke være et slit dersom man bare har tolmodighet til å vente til barnet er modent for bleieslutt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5632156-jeg-trenger-tips-og-r%C3%A5d-ang-pottetrening/#findComment-5633245 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alulalulalu Skrevet 14. juli 2006 #5 Del Skrevet 14. juli 2006 I utgangspunktet skal man ikke pushe så mye på dette. Et barn er rede når det er rede. Men, et lite oppmuntringsforsøk skader ikke. Vi gjorde oss nytte av klistremerker og glansbilder. Det hadde umiddelbar positiv effekt ;-) (Poden slet med potteskrekk når det gjaldt bommelomm grunnet vond mage første gang på potte). Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5632156-jeg-trenger-tips-og-r%C3%A5d-ang-pottetrening/#findComment-5633587 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2006 #6 Del Skrevet 14. juli 2006 Vi bestemte at nå er det slutt, vi. Veldig lite "pedagogisk riktig", men vi hadde på følelsen at dette ville fungere likevel. Så en dag da vesleungen hadde lekt med en bleiefri unge på samme alder (som hun syntes var veldig stas) så fortalte vi henne at hun også skulle slutte dagen etter. Vi dro på butikken sammen og kjøpte fine truser og snakket masse om hvordan det ville bli. Vesla var bare middels interessert, men syntes trusene var kjempefine! Kjøpte 13 stk! Dagen etter snakket vi fortsatt mye om prosjektet, at nå hadde hun sluttet. Skulle ikke bruke bleie mer osv. Og selvsagt; tisset kom rett i trusa og på gulvet. Det trengs TID for å lære seg å kjenne igjen følelsen av at man må tisse. Ikke no problem. Vi byttet til nye klær/ ny truse og fortsatte som før. Bæsje ville hun gjøre i bleien. Ok, ikke noe problem. Satte på bleien, hun gjorde sitt, og så var det på med truse igjen. Etter 3 dager hadde hun kontroll. Hun hadde lært seg å kjenne at hun måtte tisse. Det var stor stas å få mye ros fra mamma og pappa når hun gikk på do eller potte (hun vekslet selv) og avogtil vanket det en liten godbit også, særlig etter bæsjbesøk. Det var flott å se hvor glad hun ble over denne nye mestringen! Hun lo høyt og ville ringe til mormor! Og det fikk hun selvsagt :-) Nå har det gått en uke, og hun er tørr. Kommer tilogmed opp av badekaret for å tisse. Nattbleien er nesten helt tørr, men vi venter litt med å ta den. Må se det an. Tror man må kjenne barnet sitt godt for at dette skal fungere. Vi følte det ville gå, hadde ikke gjort det slik hvis vi tvilte. Det var også viktig at hun ikke skammet seg over å tisse på seg. Hadde hun opplevd det som ekkelt hadde vi nok ikke valgt en så "brutal" metode. Det er også viktig med ferie og finevær, tror jeg. Og at man kan ha en del dager hjemme i ro og fred mens man jobber med de første dagene. Og så er det essesielt med masse skryt og ros når det går bra (og ingen negative kommentarer/ holdninger når det ikke går bra). Dette fungerte for oss. Det betyr på ingen måte at det vil fungere for dere. For som jeg sa i innledningen; dette er ikke noen "pedagogisk korrekt" måte å gjøre det på. De aller fleste ville nok sagt at vi har gjort feil, at vi burde ventet til hun ba om det selv eller til vi så at motivasjonen eller inspirasjonen var der. Uansett; for datteren vår har dette vært en fin og riktig prosess... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5632156-jeg-trenger-tips-og-r%C3%A5d-ang-pottetrening/#findComment-5636741 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 14. juli 2006 #7 Del Skrevet 14. juli 2006 Godt å høre at man kan lykkes selv om det ikke er "ped. riktig". Føler jo at jeg kjenner jenta mi såpass at jeg vet hun burde få det til. Og idag er jeg veldig fornøyd,hun har hatt samme trusa i hele dag, dvs ingen uhell. Så hun har fått masse skryt. Syns det er veldig deilig å gjøre unna pottetreninga nå som det er sommer og lite klær. Sikkert veldig viktig som du sier å ha noen dager hjemme i fred og ro i starten. Ikke alltid like lett det syns jeg, men vi prøver å legge til rette for dette. Tusen takk for egne erfaringer og råd. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5632156-jeg-trenger-tips-og-r%C3%A5d-ang-pottetrening/#findComment-5639018 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå