Gå til innhold

Noen som vet om vi har rett på noe stønad når vi har en jente født med open gane?

Anbefalte innlegg

evt. gratis barnehage??

nå er jeg hjemme med henne til hun skal opereres okt06. Permisjonstiden er ute. Noen som vet om jeg kan få penger fordi jeg er hjemme med henne? eller er ikke hull i ganen en stor nok grunn til at jeg kan vere hjemme med henne? hun er bare 9mnd, så vil ikke lære opp andre til å gji henne mat og passe henne...

bare lurer litt.. er bare 20år!

i tilleg føler jeg trygdekontoret her har ikke peiling..

Fortsetter under...

Hør med legene på sykehuset om du har mulighet til å få pleiepenger i denne perioden. Dette er når barnet i en periode er alvorlig syk, og du må passe på det. Det blir litt tilsvarende legemelding og du får full lønn, men det er altså en egen ordning. Det er altså barnets leger som må skrive det ut, og helst de som har med operasjonen å gjøre. Sørg for å få snakke med en lege, og ikke la en kontoransatt eller sykepleier avvise spørsmålet ditt. Det er kun legen som kan avgjøre dette.

Ellers er hun nok liten til at trygdekassa godkjenner hjelpestønad, og uansett er ikke det store penger - kan dreie seg om en tusenlapp per måned hvis du får det innvilget , hvis hun ikke har andre ting å stri med som gjør at du har krav på mer.

Glemte forresten å skrive at i noen kommuner er det praksis at deler av barnehageplassen dekkes for funksjonshemmede barn, i andre er det ikke praksis. Det du kan gjøre er å forhøre deg om muligheten til plass som avlastningstilbud gjennom barnevernet fordi omsorgsbyrden er for stor for deg, eller at hun vil ha behov for barnehageplass for å få ytterligere stimulering i tillegg til det hun kan få hjemme. Så du får se an om du er klar for å kreve det...

Pleiepenger kan du søke om. Be om samtale på trygdekontoret med den som jobber med barn og funksjonshemminger.

Det er bare å søke på hjelpestønad, det er ikke noen nedre aldersgrense for dette. (Vi har fått innvilget fra nyfødt)

Ring også til kommunen å få samtaletime hos koordinator for funksjonshemmede i kommunen, der kan du også få hjelp og veiledning.

Barnehage til redusert pris gjelder kun evt. når barnet har spes.ped timer, og da er det disse timene som trekkes fra på betaling. Det er fri kjøring til og fra bhg dagene barnet har spes.ped timene sine. (Taxi)

Anbefaler deg å ta en titt på linkene under her.

http://www.trygdeetaten.no/default.asp?strTema=sykdom&path=grunn_bs_mrog_mrhjelpest_oenad

http://www.trygdeetaten.no/default.asp?strTema=sykdom&path=grunn_bs_mrog_mrhjelpest_oenad

Søk litt på sol eller google, det du lurer på

• 1 måned senere...

takk for svar. de på trygdekontoret er ikke mye hjelpsomme her. Men da må jeg altså snakke med legen hennes eller der hun skal opereres? sliter med penger her nå ja, fordi jeg ikke vil ha henne i barnehagen før operasjonen... men tror ikke jeg kommer så langt at jeg får penger som vi kan leve av. Barnefaren er på skole for øyeblikket og bor langt borte fra oss.. å har ingen inntekt. Så ikke kan jeg vere alenemamma heller!

Jeg svarte som anonym over her.

Det er legen som må skrive under på pleiepenge-skjema, det er tilsvarende sykemelding. Du skriver på litt personlig info og videresender til arbeidsgiver (og/eller trygdekontor? husker ikke hvordan det var selv om jeg holdt på med det ett år). Legens anbefaling kan overprøves av fylkeskommunen men det skal endel til. Ofte vet trygdekontoret lite om pleiepenger, det er nesten enklere å ta tak andre enden, hos legen, siden de tross alt bør kjenne til skjemaene og har skrevet dem ut før. (spesielt at pleiepenger utsetter fødselsperm er ganske ukjent for trygdekontorene, og at de kan graderes).

Spes.ped-timer går til fratrekk i barnehagebetalinga som noen andre skrev her, men det er også forsatt praksis i enkelte kommuner at de betaler deler av plass for funksjonshemmede barn, selv om det blir mer og mer uvanlig.

På foreldrehjelpen.net er det flere som vet mye om alt du lurer på, så der kan du få enda mer utfyllende svar!

Annonse

Fri kjøring til og fra bhg er svært vanskelig å få dekket for spes.ped-dagene hvis barnet uansett går i barnehagen daglig. Hvis det er hjemme og må i barnehage eller til et annet sted for å få spesialopplæring på enkeltvedtak (paragraf 5.7) er det lettere å få gjennomslag for fri kjøring. Avhenger veldig av kommune og saksbehandler, og praksis, dessverre. Loven er nokså vag...

Lurer veldig på hvordan det går med deg og den lille?

Vil bare minne deg på at du MÅ stå på ditt for å få gjennomslag for ting i kommunen.

Aner ikke hvem kommune du tilhører, men jeg har fått "kranglet" meg til delebetaling av bhgplass, kommunen dekker 1200,-

Vi kunne også fått taxi de dagene han har spes.ped, men jeg må likevel kjøre storebror, da får jeg dekket etter trygdekontorets sats, 1,70/km.

Om du har msn kan jeg legge deg til.

På trygdekontoret og kommunen er det faktisk god hjelp å få, men du MÅ selv vite hva du har krav på, ellers møter du kun uvitenhet.

Anbefaler deg å søke om avlastning, ta kontakt med kommunen å hør med hvem du skal prate med der.

En sosionom kan være til god støtte, hør om du kan få en time hos en som kanskje jobber på habiliteringstjenesten i nærheten der du bor.

Hei igjen

jeg har ikke hørt med legen å de enda. Trygdekontoret her har ikke peiling! mildt sagt. Grunner til at jeg ikke begynner i jobb igjen er jo pga henne og at hun har ganespalte. og at operasjonen er om 2mnd.

så på en måte kan jo det kanskje gå?

men nå er det helg, så jeg får vente til mandag før jeg ringer legen. Trygdekontoret å jeg er allerede i full krangel fordi dei lovde meg noen penger som jeg hadde rett på. så sendte de med et søknadskjema. å når jeg sendte inn søknaden fikk jeg "nei" fordi det var en ny som var begynt der.

men skjønte ikke så mye på den foreldrehjelpen.net?????

har du msn ja??

• 2 måneder senere...

Annonse

Hei :) Jeg har en sønn født april 2003 med dobbelt leppe og gane spalte. Og det går kjempe fint!!

En av de siste dagene før han hadde ganeoperasjonen sin så satt han å spiste pizza. Så han har hatt lite plager med det. Litt gjennom nesa av og til, men ikke værre at man kunne leve med det. Og han hadde et virkelig stort hull der!

Han ble operert på riksen, og vi er veldig fornøyde. Hvis du lurer på noe kan du ta kontakt med leppe-gane foreningen http://www.lgs.no/

Der kan du ta kontakt med fylkeskontakten eller lederen for ditt distrikt, om det er noen frivillige der nå. Eller ta gjerne kontakt med lederen for leppe-gane foreningen. De er utrolig hjelpsomme!!

Jeg legger deg inn på msn her om du vil ta kontakt med meg. Adressen min starter med uvigdis..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...