Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hjelp en eller annen. Nå har jeg nettopp fåå blødning og er så lei meg at jeg kunne lagt meg ned for å gråte ut resten av dagen tror jeg... Har ikke vært på forumet på en lang stund for jeg ble bare mer frustrert av det - men nå har jeg noen spørsmål som jeg trenger besvart.

Jeg går altså inn i min 17. eller 18. pp nå - og jeg lengter lengter lengter!!! Jeg må få surret meg til legen nå etter ferien (har bare vært så redd for å få beskjed om at jeg er steril) - og har bedt samboer oxo komme seg på en sjekk.

Men hva skjer hos legen? AKKURAT hva skjer? Er det underlivsundersøkelse? Blir jeg satt på hormonkur med en gang? Blir jeg kunstig befruktet? Må han avgi sædprøve? Jeg trenger bare vite akkurat hva som skal skje nå - helst av en som har vært (eller ER nå) gjennom det samme selv. Jeg vet ingenting om det. bare det legen sa til meg for et år siden. at jeg skulle komme tilbake til henne hvis ingenting skjedde innen et halvt år. (Har utsatt fordi jeg er litt redd for å få en uvelkommen beskjed) Noen som kan hjelpe meg? Vær så snill?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5624483-huff-s%C3%A5-utrolig-deprimert/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, kjære deg!

Jeg skjønner så innmari godt følelsene dine. Vi har kommet ca like langt i prøvinga, og mange dager ligger jeg bare og gråter. Det gjør jo så forferdelig vondt å bli skuffet måned på måned.

Vi har begynt utredningen for noen mnd siden. Jeg vil råde både deg og samboeren din å kontakte legene deres for time. Å få sædprøven tidligst mulig unnagjort er en fordel. Vi var litt trege med den, og nå har sykehuset rota, så jeg er litt usikker på om han kanskje må ta den på nytt igjen :( hadde vært så mye bedre hvis det var det første vi gjorde. menmen.

Da jeg kom til legen ville han ikke gjøre noen undersøkelser, han sendte meg bare direkte til gyn. Selv om jeg vet at noen leger tar blodprøver etc.

Hos gyn tok jeg innvendig ultralyd for å se om alt så bra ut. Så fikk jeg henvisning til sykehuset for å ta blodprøver (sjekke om jeg har EL bl.a). I tillegg satte han meg på pergotime (hormoner som stimulerer til EL) , noe jeg skal prøve annenhver mnd i 6 mnd. Hvis ikke dette fungerer skal jeg tilbake for videre sjekk.

Jeg vet at ting praktiseres forskjellig fra lege til lege, så dette er ikke noe fasitsvar. Men det viktigste er at dere får dere time hos lege slik at dere får begynt.

For meg så var det godt å få starte utredningen, selv om jeg vet at det kan dukke opp en uvelkommen beskjed. Nå vet jeg i alle fall at jeg får hjelp. Utredning kan være en ganske tøff prosess, men jeg synes det er mye bedre enn å gå rundt uvitende.

Vil bare ønske deg lykke til, og håper virkelig at det ordner seg for dere!!

Klem

Tusen takk for svar. Er litt beroligende. jeg er selv 82-modell og er litt godt å se det ikke bare er meg som sliter selv om jeg er i begynnelsen av 20-årene. Jeg har tatt EL-tester så er sikker på at jeg har eggløsning, så er bare rart synes jeg. hva kan det være da? er det som regel svømmer'ne hans som er svake da? Må komme meg til lege uansett. Siste mens var rar - og nå blør jeg bittelitt ... kan ikke kalle det mens - er vel heller rosa væske (spotting?) Men - håper vi alle får det til snart. ingen fortjener å slite med dette.

Å nei å nei å nei! Jeg vet så UTROLIG godt hvordan du har det akkurat nå og sender deg en diger trøsteklem først og fremst! Selv er jeg i 16. pp og startet utredning før jul, men er ikke ferdig ennå....

Min utredning har foregått på følgende måte til nå:

Før jul var jeg hos legen, som syntes det var littegranne tidlig å bekymre seg ennå siden vi ikke hadde prøvd så lenge. Men jeg var der fordi jeg hadde veeeeldig uregelmessig mens. den kom ca annenhver mnd og deretter gikk det 4 mnd før den kom igjen. Tok GU som viste at alt var ok og noen blodprøver hos legen før jul som viste at jeg ikke hadde EL akkurat den pp.

Fikk bekjed om begynne å ta EL tester og å komme tilbake om 5 mnd dersom noe ikke hadde skjedd.

I mars hadde det gått et halvt år siden sist jeg var hos lege og jeg hadde fått pos. EL-test hver mnd, men ingen spire. Mensen var fremdeles uregelmessig, men likevel mer stabil (max 6 uker mellom hver mens nå). Så det ble ny legevisitt på meg.

Nye runder med masse blodprøver av alt mulig (stoffskifte, EL, testosteron, FSH og jeg husker ikke alt jeg...). Prøvene mine var fine, men de viste ikke EL denne PP heller. Denne gangen var sambo med meg til legen og han fikk straks henvising til sædprøve. Anbefaler deg derfor å ta med sambo på legetimen neste gang.

Når resultatene kom så var ikke sambo 100% bra prøve og siden jeg manglet EL ble vi henvist til fertilitetsklinikken på ST. Olav.

Der fikk jeg beskjed om at det var 3-4 mnd ventetid og at jeg måtte tempe i rompa 2 mnd før timen og etter 3 mnd kom vi inn. Da måtte sambo levere ny prøv i forkant av timen for å se om den forrige prøven var dårlig tilfeldig eller om kvaliteten er fast dårlig. Ny prøve viste at alt var helt tipp topp med sambo (han hadde hatt feber 1. gangen han leverte prøven og derfor ble den dårlig).

Gyn ville derfor ikke fokuserer mer på sambo og prioriterte å se på meg.

Førsat kikket han på temp-kurven min som ikke så så bra ut (hopper veldig opp og ned i tempen jeg) og så spurte han mange spørsmål om hvor ofte vi har sex, om jeg har vondt når vi har sex, hvordan er min syklus, smerter under mens osv osv. Vær forberedt på MANGE spørsmål du vanligvis ikke forteller til alle og enhver:)

Deretter tok han GU med innvendig ultralyd. Da kikket han på livmorsekret, livmorhals, eggstokkene med egg og sånn. Han fant ut at livmorhalsen min er rørformet og ikke trakformet som den skal være og at høyre eggstokk ligger i klemme bak livmoren og at venstre eggstokk sitter litt høyt. Ikke noe farllig egentlig, men han vil ta en nærmere kikk på høyre eggstokk gjennom lapraskopi (kikkhullsoperasjon gjennom navlen, og hystreoskopi- litt mer usikker på hva det er....) fordi høyre eggstokk hadde unormalheter. han ville ikke si hva han trodde det kunne være, for han ønsket ikke å bekymre meg. Han mente at det var fullt mulig for oss å bli gravide, men at kroppen min trengte litt hjelp til å få EL. Han satte meg derfor rett på dobbel kur med pergotime og først måtte jeg ta primolut for å få igang mensen. Dersom det ikke klaffer før høsten, skal jeg inn og ta denne operasjonen, men dersom vi blir gravide, skal jeg ikke ta operasjonen før evt etter svangerskapet. Dersom det ikke blir noe som helst spire ut av dette, så blir det prøverør etter jul.

Vet dette ble langte, men jeg regner med du vil høre hvordan utredningen foregår og sdlik har den vært som meg så lang i alle fall.

Synes du skal bestille denne timen til legen med en gang og sett den ned og prat med sambo om hva dere nå står foran slik at dere er mest mulig forberedt på hva som skal skje.

Ønsker deg masse lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...