Gå til innhold

grøt - nei takk... brød? om fast føde..

Anbefalte innlegg

grøt har ikke falt i smak her..

hva kan jeg gi som neste forsøk på fast føde...

snart 7 mnd.

skal jeg begynne å gi brød? (hvilket pålegg?? hvor mye spiser de?? har smakt på noen små biter, men brekker seg litt)

eller middag? (hva? bare potet? - eller noe kjøtt osv...)

Har spist noe solskinnspuree....

Fortsetter under...

Har ei venninne med gutt på 7 mnd å hun gir litt brød. Tror hun har litt leverpostei på noen ganger, men gir også bare brød. Han spiser grøt også, men for variasjon så gir hun brød. Hun har spurt på helsestasjone om det er greit å det var det!

I begynnelsen bør du våte brødet. Jeg tok mange små brødbiter (først med smør -så med leverpostei) i en skål med litt melk oppi og gav med skje. BabyBjørn har en skje som er myk og som gjør det lett for barnet og spise. Blir ikke så mye brekking av dette.

Ellers kan du jo mose all frukt og gi. Banan og kiwi er populært her.

har du prøvd med litt kanel i grøten.?? jenta mi er 6 måneder og hun har ikkje likt grøt....men i går fekk eg tipset om kanel....og hun spiste 15-20 avent skjeer med grøt :-)

har og prøvd å blande inn puree...men det fallt ikkje i smak.

"Fra morsmelk til andre melkeprodukter

Når barnet er blitt et halvt år, kan det begynne å smake litt på yoghurt. Du trenger ikke å gi så mye, noen få teskjeer som en smaksprøve kan være en fin start.

Yoghurt har en bra virkning dersom barnet har hard avføring. Det tåles også godt av tarmen dersom barnet har hatt diare. Men fruktyoghurt inneholder mye sukker, så man trenger ikke å overdrive bruken.

H-melk som drikkemelk anbefales det at man venter med å gi til ett-års alder. Dette skyldes sammensetningen av H melk med mye protein og salter ”

Det anbefales det at man introduserer ny mat mens man fortsatt ammer. Dette gjelder også for kumelk. Så dersom man ammer frem til ett-års alder, kan man starte med kumelk litt før. Dersom man slutter å amme i ti -måneders alder, kan man med fordel gi barnet morsmelkerstatning som drikke et par måneder før man går over til h-melk.

Når barnet er et halvt år kan man tilsette kumelk i maten. Det er fordi den melkemengden som brukes i matlagingen ikke er så stor. Dessuten tåles kokt melk bedre enn den ukokte. "

Ser du lurer på om hun bruker MME, jeg har lenge lurt på dette med kumelk, og altså kan man bruke det i maten til barnet om man koker den først.

Om en ukes tid prøver vi med brød slik som hun noen innlegg over beskriver! Høres godt ut!

Annonse

I følge min helsesøster og hva jeg har lest skal man ikke gi melk eller melkeprodukter til barn under 10 mnd. Grunnen til dette er ikke faren for å utvikle allergi, men faren for jernmangel hos barnet. Kalsiumet i melken hemmer nemlig jernopptaket. Melk til drikke skal man ikke gi før barnet er 1 år, og da anbefales det å gi lett- eller skummetmelk. Melkefett er ikke godt for noen! Trenger barnet ekstra med næring er det bedre å bruke olivenolje eller lignende i middagsmaten. Mye sunnere fettsyrer! Det sies at man bør introdusere ny mat samtidig som man ammer for å redusere risikoen for å utvikle allergi. Dette hjalp ikke min datter som har eggallergi. Faktisk så utviklet hun mest sannsynlig denne allergien allerede i fosterlivet, noe som førte til uforklarlig utslett og eksem i hele barseltiden. Hun var nesten et år når hun smakte egg første gangen og slo ut i skikkelig elveblestutslett. Nå har vi kuttet ut alt egg og hun er kvitt alle plager. Mest sannsynlig reagerte hun på eggeproteiner som var i melken min fra første stund. Så det finnes ingen grantier. Faktisk så viser nyere forskning (publisert i "The Lancet") tegn til at de barna som ammes oftere utvikler allergi enn de som får mme. Versågod bli forvirret!

Det er viktige at barnet får i seg jern. Du kan gi brødskive med leverpostei eller jernberiket prim (Litago). Eller du kan hoppe rett på middagsmat. Dersom du serverer masse persille i middagen får barnet en ekstra jernkilde der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...