Gå til innhold

Keisersnittsamtale på Ullevål i dag!

Anbefalte innlegg

Da er dagen kommet! Har drømt om keisersnitt og argumentene jeg har for å få det innvilget, så jeg er mentalt forberedt. Men jeg kan ikke si jeg gleder meg så veldig. Har jo hørt det kan bli en kamp å få dette innvilget, men krysser fingrene for at jeg kommer til en forståelsesfull lege! :-)

Fortsetter under...

Samtalen var en stor skuffelse. Snakket med en ung jente som lot meg få si en av grunnene til at jeg ønsket ks. Resten av samtalen overkjørte hun meg med argumenter for vaginal fødsel. Konklusjonen hennes var at jeg måtte inn til ny samtale med en overlege om 3-4 uker. Det kjedelige er at han har ferie i FEM uker, så jeg har ikke time før 17. august. SUKK. Hadde håpet jeg skulle kunne slippe å grue meg mer, men nå blir hele resten av svangerskapet preget av angst også. Hun sa de ønsket å gjøre det på denne måten slik at jeg skulle få tenke nøye igjennom hva jeg egentlig vil. Det de ikke skjønner er at jeg allerede har tenkt nok, og at jeg ikke kommer til å rikke meg på mitt standpunkt. Jeg gir ikke opp iallefall! :-)

Hjelp! Hvor lenge har du vært sikker på at du ville ha KS da? Hva med å bytte sykehus? Ei venninne av meg (som skal føde vanlig) byttet sykehus, og det var bare en telefon:)

Hvis du føler at du ikke fikk snakket ferdig, ville jeg også anbefale deg å rapportere henne, send klagebrev på oppførselen hennes. Som helsepersonell skal man lytte, ikke holde foredrag:)

FAEN så forbannet jeg blir ! Unnskyld altså, men er det mulig ? Jeg var jo der sist uke på ullevål og fikk innviglet med en gang !!!

Nå vet jeg ikke hva historien din er, men uansett så har man i Norge RETT PÅ DETTE !

Jeg hadde ringt imorgen og sagt at jeg VIL inn tidligere, si du sliter om nettene, si dette tærer på deg ! Ikke gi deg iallefall !!!!

Neste gang sier du bare: jeg NEKTER å føde ! Jeg VET hva jeg vil og jeg kommer ikke til å gi meg !

Lykke til !

Har dere egentlig satt dere inn i hva et keisersnitt faktisk er og hvilke risikoer som mor og barn kan bli utsatt for??

Man har ingen RETT på keisersnitt i Norge og jeg skjønner godt legen som ikke vil innvilge keisersnitt når det ikke er medisinsk indikasjon for det. Å grine seg til et keisersnitt er feil bruk av helsevesenet i Norge.

Annonse

"Har dere egentlig satt dere inn i hva et keisersnitt faktisk er og hvilke risikoer som mor og barn kan bli utsatt for??"

JA!!!!! Har lest opp og ned i mente fordeler og ulemper med BEGGE DELER! Og det er faktisk risiko ved begge deler.

Jeg har ikke engang hatt lyst til å bli gravid på grunn av fødselsangsten, men ønsket om eget barn ble til slutt for stort. Har vært i samtale med psykolog, Gaiajordmor og det hele, men det hjelper lite. Har vært utsatt for to overgrep, og dette er hovedgrunnen til at jeg søker. Det var det eneste jeg fikk sagt i dag også -ellers fikk jeg huden full med hvor mange fordeler det er å føde vaginalt og hvor lite kontroll man har når man ligger på operasjonsbordet. Ble helt lammet av sjokk da jeg satt der, og gikk gråtende på vei til bilen. Har sovet i hele ettermiddag og er ufattelig lei av hele opplegget. Det tærer iallefall veldig på meg, og jeg vet ikke om jeg orker mer. Men skal prøve å få tatt en telefon til sykehuset i morgen og høre om det er mulig å få en samtale til så fort som mulig. Vet ikke om jeg har ork til å bytte sykehus, men det frister veldig akkurat nå.

Føler sånn med deg akkurat nå. Det har sikkert vært en lang og tøff dag for deg. Vi må bare prøve å ikke bry oss om sånne ekle anonyme mennesker. Fødselsangst er helt JÆVLIG, trodde jeg hadde den under kontroll jeg, men nå blir det bare verre og verre. Begynner å helle mot KS, men som ekle anonym påpeker, det er jo risikoer ved det også. Vil egentlig ingen av delene, men det er for sent å angre nå. Må vel snakke med JM om det snart...

Synes du psykolog og gaia hjalp noe? Hvordan gikk de frem? Maser fælt her i dag, men kjenner panikken begynner å spre seg..

Sov godt:)

Hei dere ! Jo det er faktisk en lov i Norge som sier at kvinnen skal føde slik hun ønsker ! Det er en grunn til at vi kan få keisersnitt, fordi kvinner med angst/fobi skal gå under samme kategori som de som får ks pga. medisinske grunner. Selv om vi ikke har en fysisk grunn, har vi en psykisk grunn !

Nei vet dere hva ? La oss drite i anonym, måtte hun føde i 40 timer...

(sorry at jeg blir barnslig, men hun startet...)

Sånn ferdig med anonym !

Til dere andre, jeg gikk til gaiajordmor, har gått dit i hele svangerskapet, det hjalp veldig å ha noen å prate med. I startet fikk jeg verken sove, spise eller noen ting. Jeg gråt HVER natt og det var et helvete for samboeren min. Jeg begynte til tider å hyperventilere og hadde det helt utrolig fælt. Til slutt sa han at vi må gjøre noe, så vi ringte sykehuset, og spurte om de kunne hjelpe oss. Vi ble raskt satt over til en gaia-jm, som lovte oss hjelp med en gang !

Fikk raskt en time og slik startet det ! Hun tok seg god tid og hun hørte etter. Jeg hadde alltid med meg samboer dit. Gråt som et uvær da jeg ikke klarer å prate om dette så lett. Går greit her inne, og særlig nå som jeg har fått innv. ks. MEN før var dette svært tungt ! Har iallefall slått meg til ro med dette nå !

Hun gikk gjennom alle detaljer rundt fødsel med meg, jeg dro dit for å prøve å kurere angsten min ! Etter to uker ble vi enige om at jeg skulle sette opp ønskeliste rundt fødsel. Jeg bestemte meg for at jeg ville ha fødsel, dette skulle jeg klare. Det var når jeg pratet med henne... Når jeg kom hjem, falt jeg sammen og var faktisk ENDA reddere enn før. Da nå hadde jeg fått så mange detaljer og "bilder" av fødsel, samt vært på sykehuset (hvor samtalene var) og skrekken tok meg HELT av veien...

Iallefall kom jeg til gaia-jm neste gang, flau og uten noen ønskepapirer osv. tenkte hun kom til å bli oppgitt, men neida ! Hun sa ingenting på det ! Etterhvert begynte hun å foreslå ks ! Rart å si det, men jeg hadde egentlig slått det fra meg litt da jeg ikke trodde jeg var "kvalifisert" til det ! Iallefall var det som om en indre ro bare SLO over meg i det jeg fikk det foreslått. Hun ga meg borsjyrer og gikk grundig over detaljene rundt et ks med meg ! Jeg fikk i "lekse" å tenke på ks og KLAR beskjed om at dette ikke er noe jeg skal skamme meg over eller noe. Da det virkelig er bedre for både meg og barnet mitt at jeg er rolig og gjør noe som er bra for oss begge !

Jeg dro hjem og før jeg en gang hadde tenkt over det, var jeg roligere ! Det var en HELOMVENDING ! Plutselig fant jeg roen inni meg, jeg gledet meg over barnet og tiden som skulle komme ! Det var rett og slett helt fantastisk for meg ! Jeg smilte for meg selv og rørte meg ved magen ! Iallefall var dette det rette for meg, INGEN tvil om det !

Jeg har siden gått til gaia-jm, og hun er ikke i det miiiinste tvil om at ks er det rette for meg ! Hun skrev en 3 siders journal ca, og sendte meg i samtale på Ullevål ! Jeg kom inn dit, og begynte å forklare hvorfor jeg ønsket meg ks og bla og bla og bla....

Neida...legen sa bare: "For min del trenger du ikke forklare, dette bestemmer du, og bare du".

Jeg ble helt paff, det var jo tydelig at han hadde lest journalen min, men at det liksom ikke skulle være noe spm en gang ! Han sa liksom ikke en gang: "du vet hva et ks innebærer osv.?" Han lurte allermest på om jeg hadde lyst å se barnet mitt igjen via Ultralyd ! Jeg sa ja, og samboer ble kjempehappy ! Vi fikk se gullet og legen forklarte oss alt ! I tillegg snakket han litt om hverdagen min, ryggplager osv.

Var rett og slett en utrolig hyggelig fyr, og det hele var bare så ok !

Vi fikk velge dato, og forlot !

Her sitter jeg, har nå 48 dager igjen til jeg ser min lille stjerne !

Og aller viktigst, JEG har det bra, og barnet har det ENDA bedre :)

Klem fra meg ! LYKKE TIL ! Ikke gi dere !!!

Hei igjen!

Nå har jeg nettopp snakket med Gaiajordmoren (HS). Hun var på ferie, men tok seg likevel tid til å prate med meg -helt enormt bra! :-) Hun fikk ikke gjort noe konkret med den avtalen jeg har siden hun ikke er tilbake før i august, men hun sa at jeg ikke skulle bekymre meg i det hele tatt. Hun mente at jeg 100 % sikkert ville få innvilget keisersnitt dersom jeg fremdeles ønsket det den 17/8. Hun sa også at de forsøkte å drøye lengst mulig før innvilgelse, nettopp for å få oss til å tenke nøye gjennom om vi virkelig ville ha ks. Jeg HAR jo bestemt meg, og hadde sett frem til å få en endelig bestemmelse på dette slik at jeg kan slappe av litt mer. Men hvis det JM sa er riktig, så kan jo det også være grei nok forsikring for meg. Likevel skal jeg ta en telefon til sykehuset og høre om de ikke kan fremskynde den timeavtalen litt. Det må da være andre overleger der jeg kan snakke med? EnJente m EnJente: Han legen du var hos -har han initialer SS?

"Synes du psykolog og gaia hjalp noe? Hvordan gikk de frem?

Endelig mamma- Prinsesse 8/10 "

Jeg syns samtalene med psykolog og Gaia har vært OK for å sortere tankene mine, og ikke minst for å bli kvitt den skyldfølelsen man kan få ved å ønske seg et keisersnitt. Så tabubelagt det er med KS i Norge er det jo ikke så enkelt å innrømme at det er det man ønsker innerst inne. Samtalene har også gjort meg sikrere på at ks er et riktig valg for meg, for det er kun når jeg har slått meg til ro med det valget jeg klarer å glede meg over hverdagen og det voksende barnet inni meg. Har gått gjennom de første 20 ukene med tanken om at jeg skal klare vaginal fødsel, men da slet jeg så mye med depresjoner og angst at jeg ble rådet til å tenke mot ks.

hva er gaia?

jg skal også til samtale til høsten. Har født vaginalt en gang før og det gikk greit og jeg overlevde det, men det er 7 år siden og i løpet av de 7 årene har det våknet fødselsangst hos meg. Jeg klarer ikke tanken på å føde. Aner ikke hvordan jeg skal si det heller på sykehuset, for jeg klarer ikke helt å sette fingeren på det. Jeg har bare max IKKE lyst å føde.

...Sukk....

Smertene, rivne?, dødsangst, barnet overlever det?, ikke minst så er jeg veldig plaget med irritabel tykktarm og jeg har angst for at jeg skal ha skikkelig drittmage den dagen. Hva skal jeg gjøre da?? ...sukk...

Nej nej nej... vil ikke vil ikke.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...