solstjernen - seksbarns mor Skrevet 13. juli 2006 #1 Del Skrevet 13. juli 2006 Om barnet våkner på natta og tilsynelatende er helt våken og vil ikke sove, hva gjør dere? Eg som skrøt til ei venninne sist uke etter at LillePia hadde sovet gjennom 5 netter uten å våkne fra eg la hu til hu stod opp i 7-8 tiden på morgenen. Men allerde natten etter så hadde eg ei natt der me var mer våken enn sov. Og slik har det nå vore i 5 netter... Nå sitter eg her på min 5 natt, har ikke sovet mer enn 3 - 5 time per natt og nå kjenner eg at eg er skikkelg utmattet. Eg har prøvd å kose med henne på rommet, sitter med henne på fanget uten å si noe. Hun hviler inntil meg, men etter 10-15 minutt så prøver eg å legge henne i sengen. Men hun hun begynner å gråte og skriker av sinne før eg får lukket døren. Hun er skikkelig sinna og nesten roper på meg. Eg går inn og ut, har ikke så lyst å ta henne ut av rommet egentlig. Da tror hu nok at me skal stå opp og eg må være våken med henne mange timer før hu vil sove igjen. Men eg må opp i 7-8 tiden hver morgen selv om LillePia kan finne på å sove til 9. Eg kan ikke la det gå ut over dei to andre... Noen som har noen råd eller kloke ord som eg kan dra nytte av? En fortvilet trett og utmattet mor søker råd! Kanskje eg kan gå å legge meg nå... *sukke* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
**synne** Skrevet 13. juli 2006 #2 Del Skrevet 13. juli 2006 hei, Pia! Vet ikke hva som kan hjelpe, men måtte bare si at du får min medfølelse!! Det må være forferdelig slitsomt!! Vet selv at når jeg ikke får nok søvn, blir jeg ikke en særlig hyggelig person... Har du prøvd å ikke gå inn i det hele tatt? Eller vente litt ekstra lenge før du går inn? Tviler egentlig på at hun gir opp, hun er jo fryktelig sta den lillepia di.. :s men det var da et forslag.. Håper du har sovet godt etter du skrev dette! klem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MammaTil NoraOgEmmaOgSander Skrevet 13. juli 2006 #3 Del Skrevet 13. juli 2006 Skjønner godt at du er sliten nå etter 5 netter. Nora sover greit 4-5 netter for så å være våken alt fra 1-2 timer natta etter. Hun gråter jo ikke, men bare er helt våken og ligger der og skravler litt og klager litt og gråter litt... Jeg prøver å vente og se. Går kanskje inntil henne 2-3 ganger iløpet av den våken tiden. Rommet hennes forbli mørkt og jeg snakker kun til henne for å roe henne ned hvis hun skriker. Gjør hele 'besøket' så kjedelig og "ukoselig" som mulig. Hun får ikke pupp, men kanskje litt vann sånn av og til. Også har Nora ofte sånne kvelder/netter hvor hun gråter veldig, muligens i søvn eller har hatt mareritt, men så sovner hun ofte av seg selv etter kanskje 10 minutter med gråt. Jeg må ikke gå inntil henne da, for da gråter hun bare enda mer og er skikkelig sinna. Vet ikke om dette hjelper. Håper at Lillepia forstår snart at det er fremdeles natt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 13. juli 2006 #4 Del Skrevet 13. juli 2006 Vil anbefale å prøve å IKKE gå inn til henne. Det er fælt i noen økter (kanskje et par dager) men da Matilde holdt leven i senga når det var varmt så våknet hun faktisk mer av at jeg kom inn til henne, enn når jeg lot henne gråte en stund. Lot henne gråte og etter kanskje ti minutter (hvor jeg selv stod utenfor uten å vise meg eller snakke) så roet gråten seg (sinnet), hun begynte å pludre og til sist sovnet hun. Ergo ikke noe grining i søvn sånn sett. Nå går jeg bare inn når gråten er annerledes (smerte/redsel) eller de gangene jeg hører hun våkner fordi hun har mistet smokken (og da får hun den og et klapp på kinnet før jeg går ut igjen). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
polarn & pyrene Skrevet 13. juli 2006 #5 Del Skrevet 13. juli 2006 Har ikke så mange rød til deg desverre, kan bare fortelle hva vi gjør. Når siri våkner så lar jeg henne sitte i sengen sin å leke, og etterhvert blir det så kjedelig og hun sover videre. Har merket att hun er mere våken på natten enn hva vi tror. Men blir det hyl skrik fra henne går jeg inn. Men som hun over her sier prøv å la være å gå inn til henne. Overse henne, så kan hun syntes det er kjedelig å sover videre. I alle fall lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solstjernen - seksbarns mor Skrevet 13. juli 2006 Forfatter #6 Del Skrevet 13. juli 2006 I går endte det med at eg måtte la henne gråte i 20min før hu ville roe seg. Da hadde eg vore inne hos henne 3 ganger fra klokken 12 til 2. Er ikke så mye inne hos henne da? Er toppen inne hos henne i 10-15 min. Bare ligger på armen uten å si noe, men hun sovner ikke. Hun sover enda, og håper jo selvfølgelig på en bedre natt. Om det kommer noen flere tenner nå det forundrer meg ikke, men det er fortvilende for det. Smører gummer og gir paracet om me absolutt må. Ja nå håper eg at natta blir mye roligere enn den i går. Takk for tips dere... *klem* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Monica *rosa og blå* Skrevet 14. juli 2006 #7 Del Skrevet 14. juli 2006 Jeg snakket med helsesøster ang søvn.. Natalie ville ikke sove om kvelden, og hun anbefalte ferbers søvnkur.. Men faste rutiner om kvelden og natta.. Du skulle gå inn legge henne, snakke lavt til henne, gå ut, være ute i tre minutter før du gikk inn igjen, da skulle du være inne i maks 1min. Før du gikk ut igjen, neste gang skulle du øke til 5 min, og inne i max 1 min. Neste gang 7 min, 1 min inne, neste gang ute 10 minutter. Du skulle aldri være ute mer enn ti minutter og inne mer enn ett minutt.. Neste dag skulle du begynne på 5 minutter og fortsette som vanlig, neste dagen 7 minutter osv.. Hver gang du var inne skulle du prate lavt og rolig til henne og prøve og legge henne ned. Vi klarte ikke mer enn to minutter første gang og gikk lenger enn 5 min ute den dagen, men økte gradvis og den fjerde og femte natta sutret hun i ett halv minutt før hun la seg.... Men det var viktig å ikke være ute mer enn ti minutter og inne mer enn 1 min, og at dere ikke ga opp, for da "vant" barnet, vi skulle ikke ta henne opp av senga heller! Håper det har bedret seg, og hvis ikke ta en prat med helsesøster, hun jeg snakka med ga mange gode råd. Det står i en del bøker, så du kan jo spørre på biblioteket, eller kanskje det står noe på nett... Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solstjernen - seksbarns mor Skrevet 14. juli 2006 Forfatter #8 Del Skrevet 14. juli 2006 Ja eg får prøve noe sånn. Takk for svaret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykkelig mamma... Skrevet 16. juli 2006 #9 Del Skrevet 16. juli 2006 Skulle ønske jeg hadde noen skikkelig gode tips, men snuppa mi sover som regel som en stein i 13-14 timer pr. natt så det har jeg egentlig ikke... De få gangene hun IKKE gjør det, så holder det som regel å finne smokken hennes og putte den i munnen, eller smøre litt Dentinox på ved "tanning"... Er det skikkelig mørkt på rommet hennes? (Vi måtte blende vinduene med skikkelige blendingsgardiner da nettene ble kortere...) Har du prød å sette på litt rolig musikk? Vi bruker en klassisk CD vi fikk gratis fra Go'boken eller Libero eller hva det nå var når hun er urolig og ikke greier å gire ned når hun skal legge seg, og når den har spilt på lavt volum en stund så sovner hun vanligvis greit... Tror du gjør rett i å ikke ta henne ut av rommet med mindre bleia må skiftes, men mulig at hun har skjønt tegninga med at hun får masse kos hvis hun bare bæljer nok... Gå inn, trøst forsiktig med f.eks. bamse og smokk og hviskestemme, gå ut og lukk døra og vent 2 minutter før du går inn og gjentar rutinen. Etter en stund blir hun sliten og lei av å holde på, og gir seg... På denne måten vet hun at du er der for henne hvis hun trenger deg, men hun lærer også at du ikke blir sittende og kose med henne uansett hvor lenge hun holder på, og etter en stund gir hun opp... Tror det er lurt å være litt kjip og streng på akkurat disse tingene som har med søvn og vaner å gjøre, for disse små er i en alder der de KJAPT lærer årsak-reaksjon... SKREMMENDE kjapt skjønner de hva som skjer hvis de bare gjør sånn og sånn... Både på godt og vondt... 2 minuttersintervallet har funket her hos oss (Vi har hatt 2 mini-perioder der hun laget et svære leven noen dager på rad og ble tatt opp til slutt hver gang, før vi skjønte at vi ikke kunne la DET bli normalen...) Snodig at enkelte mener at barna ikke "manipulerer" oss, men det er nettopp det de gjør (selv om ORDET manipulere blir feil da de ikke gjør det bevisst for å kontrollere oss) men det ligger i oss å lære hva som må til for å oppnå det vi ønsker... Det er en del av overlevelsesmekanismen vår, så da må vi desverre ta enkelte ubehagelige "oppgjør" for å ende opp med mest mulig harmoniske barn og foreldre... Lykke til med de kommende nettene dine!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solstjernen - seksbarns mor Skrevet 17. juli 2006 Forfatter #10 Del Skrevet 17. juli 2006 Hei igjen. Denne uken har eg hatt to netter der hu har sovet rundt. Men også noen netter der hun er våken hver time. Der er ikke komt noen tann, så nå tror eg ikke det er det som er årsaken til at hun er våken. Da hadde nok tannen komt for en stund siden. Eg var flink her en natt, da gikk eg inn - la henne på puten (uten at hu var så veldig sinna for det) og så gav eg henne flaksen med vann og sa stille natti. Måtte inn tre ganger på 40 minutt før det ble stille. To slike intervaller den natten hadde me - noen timer senere så våknet hun igjen. Men det var egentlig ikke så veldig fæl den natten. Det er når hun gråter og skriker det er så følt - eg får så vondt av henne. Men sier til meg selv at hun bare tester meg - tror det er det hu gjør når hu til slutt blir sinna. Hun gråter litt og så kommer hun med slike sinne utbrydd "aarrrrgg" og så gråter hu litt igjen. Så nå er det å holde tunga rett i munnen og ikke gi opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå