Sa-Nata-Ana *med bestemorpupp* Skrevet 12. juli 2006 #1 Del Skrevet 12. juli 2006 Jeg har alltid vært en utålmodig sjel som ikke har tatt ting så altfor seriøst. Helt til jeg fikk barn. Da forandret det hele seg over natten. Jeg ble mer tålmodig, fant glede i de små ting, og ble mer reflektert. Etter en slik forandring begynte jeg å tenke på hvilken retning jeg ville at livet mitt skulle ta etterhvert. Jeg bestemte meg etterhvert for at jeg ville være med på å få til en forandring i samfunnet. Jobbe for dem som har det vanskelig. Helt fra toppen av. JEG SKAL INN I POLITIKKEN! Men der kommer jeg jo ikke langt uten skoler..... Så hvordan kan jeg få til dette her med utdanningen? Hvor søker jeg som alenemor på videregående skoler? Hvordan er det med universiteter (skal studere statsvitenskap)? Håper noen her kan hjelpe meg:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5622855-barn-og-utdanning/
Winterlady Skrevet 13. juli 2006 #2 Del Skrevet 13. juli 2006 Dersom du ikke har videregående fra før, så kan du ta en kortere variant av dette for å oppnå studiekompetanse slik at du kan søke deg inn på universitet høyskole (dersom du er over 23 eller har 5 års arbeidserfaring eller noe sånt). Tror du kun trenger å ta 7 basisfag da. Ville ringt en privatskole som f.eks. Bjørknes og hørt, men mener du kan melde deg opp som privatist/ ta kveldsskole for å ta dette nesten overalt på kommunale videregående- ikke bare på privatgymnas. Etter videregående må du ta ex.phil og ex.phac for å kunne studere ved universitetet. Dette er forberedelsesfag som handler om filosofi, etikk og liknende- og dette tar vel et halvt år til sammen tror jeg? Så kan du søke opptak til f.eks. bachelorgrad i Statsvitenskap eller annet. Dette er 3 årig. Men for å bli politiker trenger du ingen spesiell utdannelse. Flere av samfunnets politikere har ikke særlig mye skolegang, de er bare opptatt av hva som skjer i samfunnet og er flinke til å argumentere og ta ordet i forsamlinger. Har selv hatt en far og en stemor som satt i bystyret som politikere ( dette er ulønnet, en får bare litt godtgjørelse for det). Min far var fabrikkarbeider med mellomfag i sos.øk., og min stemor lærer. Det du da gjør er: 1) Melde deg inn i et politisk parti du støtter, og være med på møtene der. Vær aktiv og ta ordet når aktuelle temaer kommer opp til debatt, skriv leserinnlegg i aviser og engasjer deg i lokale kampsaker. 2) På et tidspunkt settes det opp valglister til enten kommune eller stortingsvalg. Gi beskjed om at du gjerne vil stå der som kandidat. Enkleste er nok å begynne som kommune/fylkeskandidat. 3) Dersom ditt parti ved valget får mye stemmer, slik at de får mange kandidater inn i by/kommunestyret, OG du i tillegg som person har blitt flyttet oppover på listene av dem som har stemt ( mange som stemmer gir ekstra stemme til kandidater som er kvinner/unge fordi de vil ha flere av disse inn i styrene) så kan det godt hende du blir politiker - men som nevnt nesten ulønnet sådan:). 4) Sjansen for å komme inn på stortinget øker dersom du melder deg inn i et parti som i ditt fylke pleier å få inn mange representanter på stortinget ved hvert valg+ at du er kjent som politiker lokalt fra før av slik at mange stemmer på deg. Du må også her varsle partiet du er medlem i om at du ønsker å være kandidat og stå på listen her. Kommer du inn på Stortinget skjer 2 ting; du må flytte til Oslo og du tjener veeldig bra på jobben du gjør som politiker der ! Det går selvfølgelig an å satse på å bli statsråd i stedet, men disse jobbene utlyses ikke- der bør du kjenne noen av politikerne personlig eller være veldig profilert i media for å få en telefon etter et rejeringsskifte... Håper du ble litt klokere! Og lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5622855-barn-og-utdanning/#findComment-5623065
Sa-Nata-Ana *med bestemorpupp* Skrevet 13. juli 2006 Forfatter #3 Del Skrevet 13. juli 2006 Takk skal du ha! Har nå fylt ut innmeldingsskjema, og er klar til å sette igang. Men jeg ønsker likevel å ha en utdannelse for å få litt tyngde i det jeg sier :) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5622855-barn-og-utdanning/#findComment-5627120
Winterlady Skrevet 13. juli 2006 #4 Del Skrevet 13. juli 2006 Støtter deg fullt ut i det ! Utdannelse kan en sjelden få for mye av, det er jo noe du vil ha glede av og bruk for uansett. Lykke til da! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5622855-barn-og-utdanning/#findComment-5627537
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå