Mia-Lill kom 28.juli Skrevet 12. juli 2006 #1 Del Skrevet 12. juli 2006 i forbindelse med fødselen? Jeg har ME og er 100 % uførtrygdet. Noen fortalte meg at min mann skal fint ha mulighet for å sykemelde seg nå på slutten av svangerskapet ( jeg er i 37. uke og veeeeldig sliten) og etter fødselen. Noen som vet? Vi har to barn på 6 og 3 år fra før og min helse og energi går nå på "stumpene". Vi har ikke tenkt tanken på sykemelding før nå. Min mann har måttet ta ut ferie i forbindelse med fødselen, og vi har ikke råd til at han tar mer enn to uker fri. Men det hadde hjulpet utrolig dersom han kunne sykemelde seg og hjelpe meg med barna både før og etter fødsel uten at det går utover økonomien. Håper noen kan svare meg! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5620862-stemmer-det-at-min-mann-kan-sykemelde-seg/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
monshimon Skrevet 24. juli 2006 #2 Del Skrevet 24. juli 2006 Dersom du er ufør pga ME slik som meg kan far få rett til fødselspermisjon fordi mor trenger det. Å være ufør i seg selv gir ikke automatisk denne retten, slik at du vil trenge en særskilt legeerklæring ved søknad om fars rett til fødselspermisjon. Jeg står midt oppe i det samme selv men har ingen barn fra før. Jeg ba mitt trygdekontor om å undersøke dette for meg da ingen visste spesielt mye om denne type situasjon. De kom fram til at det er lovfestet at dersom mor ikke klarer å ta hånd om barnet alene pga funksjonshemming eller sykdom eller innleggelse etter fødsel skal far ha samme rett som du ville ha fått dersom du hadde vært frisk og i arbeid. Det vi uføre har rett til uansett er engangsstønad på ca kr 33.500,-. Den bør du i alle fall søke på uansett og be om at trygdekontoret hjelper deg/ dere med søknaden vedrørende pappaperm. (Far må ha hatt sammenhengende inntekt i minst 6 måndeder før fødsel.) Fra en annen -75 modell med ME ønsker jeg deg lykke til! Jeg er veldig spent på hvordan min sykdom lar seg kombinere med en liten nyfødt og livet videre... Vi ME pasienter trenger mye støtte og hjelp selv om det kanskje ikke synes så godt på oss. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5620862-stemmer-det-at-min-mann-kan-sykemelde-seg/#findComment-5719724 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå