Gå til innhold

Herregud, blir GAL!!! Denne amminga tar helt overhånd!!!

Anbefalte innlegg

Babyen min er 4 måneder og har helt siden noen få uker etter fødselen sovnet kl. 19 for kvelden. Så har han sovet først i 4 timer for så og få pupp, og deretter hver 3. time resten av natta. Dette var foråvidt greit. Han sovnet alltid med en gang etter å ha fått pupp.

Men nå er han blitt helt vill. I natt var det omtrent hver time. Han spiste godt alle gangene også. Han spiser minimalt på dagen. Prøver å få han til å spise mer da, men han nekter... Åhhhh!! Om jeg bare kunne klart å få han til å spise mer på dagen enn på natta!!! Noen som vet hvordan man kan endre dette? Bare nekte han mat på natta eller?

Og så har han fått det for seg at han skal våkne midt på natta og være lys våken i en times tid.

Han har alltid slitt med søvnen på dagen. Eneste som funker er å trille tur (som regel), og da sover han maks 30 min om gangen. Om jeg legger meg i senga sammen med han og lar han få bruke puppen min som smokk, kan han sove i 2 timer.

Føler at alt går over stokk og stein her nå! Er skikkelig lei meg..... Føler heller ikke at jeg har ork til å sette i gang med nye rutiner som gjør at jeg må gjennom masse skrik og skrål først...

Noen som sliter med det samme eller som har noen gode tips til meg???

Fortsetter under...

Jeg slet med det samme. Men grunnen til at de spiser om natten og nesten ikke om dagen er jo at de er så himla opptatt av den store, store verden som har åpenbart seg for dem på dagtid at de ikke kan "plages" med den kjedelige puppen som de har sett tusen ganger før.. Så det vil bedre seg etterhvert som de får mer oversikt og det ikke er fullt så nytt lenger..

Men det som funket aller best for meg for å få ammet mest mulig på dagtid var å amme på soverommet mens han enten var kjempetrøtt eller rett etter han hadde våknet. Gjerne med dempet lys eller helt mørkt soverom. Cluet er færrest mulig distraksjoner og lyder, det er for eksempel helt umulig å amme mens man ser på TV lenger.. Det var jo kjempekos før, husker jeg, tiden gikk litt fortere da :)

For mange hjelper det med et teppe over deg og baby eller baby og pupp. Min ble veldig interessert i teppet, så det funket ikke for oss.

Jeg måtte også legge min i sengen, men jeg kunne heldigvis snike meg ut etter at han var sovnet. Men han sov alltid lengst om jeg var i sengen med ham. Det kunne også funke å amme ham med en gang han våknet etter 30 minutter, for så å legge ham igjen (var i trøtte-modus enda) og da sov han videre alt fra 30 minutter til over en time!

Ellers kommer jeg ikke på så mye.. Er jo en sjanse for at dere går gjennom en økeperiode, og at dette vil gi seg om noen dager igjen..?

Forresten så merket jeg veldig at mye bedret seg etterhvert som han ble mer aktiv. Sovnet lettere og sov lengre strekk på dagen. Men det var tøft mens det sto på, altså, så jeg har veldig sympati med deg!

I forhold til å være våken på natten, kan det være at han er på vei opp på et nytt trinn i utviklingen? Min ble veldig rastløs hver gang han var på vei til å klare nye ting..

Hei!

Min baby spiste også lite på dagtid ei stund og spiste omtrent hver time på natta i stedet, var rundt 4 mnd det også. Jeg gjorde ikke noe med det og i løpet av halvannen uke gikk det seg til at, så nå er det pupp kl 19, 00.30, 4 og 7-8. Det er egentlig helt greit synes jeg.

Han er heller ikke noen stor dagsover. Tar seg en lur på ca 30 min i vogna stort sett. Pleier å legge meg ned med han 1 gang i løpet av dagen, da sover han 2-3 timer. Synes det er litt godt å sove litt i løpet av dagen selv jeg da så bryr meg ikke noe om det! Jeg er ihvertfall alt for lat til å gå gjennom skrikerunder med han, og tror egentlig at han trenger den nærheten det gir han at vi sover sammen noen timer på dagen.Sikkert helt feil av meg å gjøre ifølge div damer her inne, men det fungere for oss! :) Tror bare man må gjøre som man føler for selv!

Kjære deg.

Slutt med amminga.

Du har ammet i 4 mnd, klapp deg selv på skuldra, godt jobba, det er slett ikke alle som ammer i 4 mnd.

Gi fra flaske nå, gi mme.

Da ser du at barnet får i seg nok, og kan sørge for at han får i seg heile flaska, og da VET du han ikke skal ha mat før om 3-4 timer.

Det er bra, du har jobbet nok med amming nå.

Slutt med god sambvitttighet.

Har du gitt groet enda? Tror kanskje det kunne hjelpe deg litt aa gi groet paa kvelden. Pass paa at du ammer ganske godt foerst og saa ser du om du ikke kan faa han til aa spise litt.

Jeg maa ha det ganske stille naar jeg ammer vesla. Hun blir sint om det er for mye braak, og vil da ikke spise. Saa det tipset du fikk ovenfor tror jeg kan hjelpe masse=)

(Vesla mi er naa akkurat 5mnd, og har faat litt groet om kvelden rett etter bad, jeg har gitt paa flaske da siden hun ikke er oppe i en posjon enda.)

Lykke til

Annonse

Jeg har hatt samme erfaringen, men min pjokk er nesten 9 mnd. Han spiser mye bedre om natta enn dagene.

Jeg ser på det som en så kort periode i livet, og prøver å overbevise meg selv om at man overlever fint på så lite søvn....

Gutten min sover to dupper per dag, og det er ikke snakk om noen fulle måltider med pupp, for det er så mye å se på og følge med i dagslys. Men om natta er det så mørkt, at da er det kun pupp og kosen og nærheten til mamma som er viktig for han.

Mulig jeg ser annerledes på det fordi jeg vet at dette er mitt siste barn, og at jeg verdsetter det annerledes på grunn av det...Jeg vet ikke.

De blir iallefall fort store, og mister helt interesse for puppen om ikke så altfor mange ukene uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...