Gå til innhold

Lån/stipend i tillegg til fødselstipend???

Hogne&Anneli

Anbefalte innlegg

Hvorfor skal jeg søke om lån/stipend i tillegg til fødselstipend?

Hadde termin 10 juli, og har søkt på studie til høsten, som jeg skal utsette i ett år.

Etter å ha fått svar fra skolen, takket ja, søkt om permisjon, søkt fødselstipend, deretter lån/stipend, er da alt greit?

Hva om jeg ikke får innvilget fødselstipend? Da sitter jeg jo igjen med lån/stipend som blir gjort om til lån i slutten av høst semester for ikke å ha tatt eksamenene pga permisjon?

Lån/stipend er jo ikke det samme som fødselstipend, for den summen blir vurdert etter sambos' inntekt.

Blir bare mer & mer frustrert...kommer opp nye ting hele tiden...!!:-/

Fortsetter under...

Trodde ikke det var noen som ikke fikk fødselsstipendet jeg, når de har fått barn. Grunnen til at du må søke om lån og stipend på vanlig måte er at det først blir gjort om til fødselsstipend når du har født. Er det noen grunn til at du tror du ikke får fødselsstipend?

Dersom du allikevel ikke får fødelsstipendet kan du jo samle opp alle pengene du får (sette de inn på en høyrentekonto eller noe) hvis dere har nok penger å leve for på andre kanter. Lånet er jo ikke rentebærende før du er ferdig med å studere så da kan du jo betale inn alt du fikk i lån med en gang.

det jeg har gjort er å ha søkt på vanlig måte. HAr fått det innviglet og må nok betale semesterregistreringen for at aølt blir ok og for at jeg kan ta ut pengen. Når jeg føder i oktober , så skal jeg søke på fra blankett g eller no sånt fra lånekassen, etter det blir pengengjort om til stipend. Da kommer jeg inn i et annet system bare.

Ble klokere der!

Besto ikke alle eksamenene nå i vår, og dersom man er forsinket i utdanningen, kan man får avslag på søknad om fødselstipend.

Men dersom jeg får innvilget fødselstipend, så får man vell ikke lån/stipend i tillegg?? Trenger jo ikke begge.

Alt du har av lån i den tida du får barn blir gjort om til fødselstipend! Tror det bare er en formalitet at du søker om vanlig lån.

Jeg fikk beskjed om at jeg ikke trengte å søke om annet enn fødselstipend når barnet blir født, men at det kanskje gikk raskere om jeg allerede var i systemet. Derfor har jeg nå søkt om vanlig lån/stipend, og søker igjen om fødselstipend når babyen kommer.

Annonse

Jeg kan ikke søke lån/stipend eller fødselstipend før etter at jeg har fått svar om jeg har kommet inn til høsten, (20 juli) så da kan jeg likeså søke kun fødselstipend. Vil vell ikke gå noe raskere dersom jeg søker fullt lån/stipend samtidig.

Eller tolket jeg ting feil?

Fødselsstipendet er akkurat det samme som lån/stipend bare at du får alt som stipend i 42 uker. Altså umulig å få begge deler.

Dette har ingenting med samboers inntekt å gjøre, det er forsørgerstipendet som kan reduseres pga samboers inntekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...