Gå til innhold

Hvor tidlig får man vite kjønnet på UL?


1 høne i haneflokken-født

Anbefalte innlegg

jeg er 12 uker og skal på UL på fødepoliklinikken på fredag, kan de se kjønnet allerede, el må jeg vente??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror det er mulig å se fra uke 14/16, men jeg tror det er vanskelig å se i uke 12...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo tidligere jordmor/lege fastslår kjønn ut i fra UL, jo mindre sikkert er svaret man får! Kjønnsorganene til henholdsvis gutt og jente synes tilnærmet identiske fram til uke 12, særlig kan en jente se ut som en gutt for klitoris ser stor ut i forhold til resten av underlivet til jenta så tidlig. På samme måte utvikler penisen til guttene seg ulikt fra svangerskap til svangerskap, så jordmor/lege kan tro man bærer en jente fordi penis ligner på klitoris.

 

Jeg fikk vite at jeg mest sannsynelig skulle ha ei jente da jeg var hos en dyktig privat gynekolog i uke 14 med sønnen min i mitt første svangerskap. Gynekologen mente hun kunne se dette fordi hun tydelig så tre streker mellom beina på babyen, som mest naturlig var forstadiet til kjønnslepper. Tror hun snakket om 60-70% sannsynelighet. Men da jeg var på UL i uke 19 med min var det ingen tvil om at "redskapet" som stakk fram var en liten tiss :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror en må vente til ca. uke 18 før en kan få et nesten sikkert svar på kjønnet. Før den tid er det vanskelig å se forskjell. Men jeg kjenner folk som har ventet enda lenger før de før vite, dette grunnet at fosteret ligger slik til at det er umulig å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vennine av meg var i uke 12 å fikk vite at hun skulle ha jente å jente ut der kom :)

Jeg skal også når jeg er 12 + 4 å jormor mener hun kan klare og se det,men vet ikke om jeg helt stoler på det så det er bra jeg skal i uke 18 og!!

Men det kommer helt an på utstyr og erfaring til den du går til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...