Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Husbanken har markedets laveste rente! Dere får ikke så lav rente i privat bank! Det er fordu husbanken ikke skal tjene noe serlig.

I tillegg kan de som vil få avdragsfrihet i opptill 8 år, dvs at man kun betaler renter, og det er jo ikke så mye. Dette passer greit for oss da jeg er student. Da jeg begynner i full jobb om et år, skal vi også betale fulle avdrag .

I tilleg til det som er nevnt over, ikke lett for alle å få all finasiering i privat bank.

Vi har akkurat vært gjennom søkeprosessen med husbanklån og startlån. Lån fra Husbanken får en bare, sånn som jeg har forstått det, hvis huset har livsløpsstandard og det skal være mulig å komme inn i alle rom i hovedetasjen med rullestol. Om dette er et krav er jeg ikke helt sikker på, men vi måtte i alle fall gjøre badet vårt nede litt større for at det skulle være plass til at en rullestol skulle kunne komme seg inn og snu der. ;o)

Startlån søkte vi på gjennom kommunen her vi bor. Det er kommunen som avgjør hvem som skal få startlån. Da legger de vekt på om det er småbarnsfamilier, nyetablerte, personer med svak økonomi, el.l. Vi ble ringt opp av en i kommunen som spurte oss masse spørsmål om inntekt, bo-forhold nå, hvorfor vi måtte ha nytt hus etc etc.. Inntrykket jeg fikk var at en ikke kunne ha for dårlig råd, men heller ikke for god råd dersom en skal få et slikt lån. Vi fikk også høre at det var lurt å søke startlån i begynnelsen av året for da hadde kommunen akkurat fått sin "kvote", mot slutten av året har de gjerne brukt opp "kvoten" og har ikke mer å låne ut til de som søker startlån.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...