Gå til innhold

når man ikke har hele livmortappen lengre.....

lunapia

Anbefalte innlegg

er det flere her som har måttet fjerne deler eller hele livmortappen av div grunner...jeg har selv måttet fjerne 2 til 3 cm av min pga celleforandringer for noen år siden...hadde da ikke planer om å få flere barn så jeg spurte ikke om det hadde noe å ssi....så nå lurer jeg fælt på om spiren vil klare å holde seg fast..om det har noe å si så tidlig i svangerskapet..har en jobb hvor det er en god del tunge løft og tunge ting men flytter med jekk...står ofte for tiden på jobb og lurer på om det er så lurt at jeg gjør det...har ikke sagt noe på jobb ennå...så jeg kan liksom ikke bare slutte å gjøre de tingene heller...noen her som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg aner ikke, men dette høres jo ut som noe du burde kunne spørre lege/jordmor om på telefon ganske raskt? Sikkert godt å vite om du bør ta noen forhåndsregler med jobben, tror du ikke? Kanskje teit av meg å svare når jeg ikke har noe bedre svar, men siden ingen andre sa noen ting i det hele tatt...

Uansett: Lykke til masse masse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har svart deg på innlegget ditt på en av de andre sidene her. Du bør sikkert si fra til lege/jordmor, og det er sikkert greit om de ser journalen eller epikrisen fra inngrepet, så vet de akkurat hva det er snakk om. Jeg har gjort det samme (men mindre) og fikk beskjed om at det var ikke noe problem, men at de ikke ville ta celleprøver etc under svangerskapet for ikke å "forstyrre" livmortappen. Det er jo ganske vanlig så det har legen helt sikkert greie på!

Lykke til!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg er i samme situasjon, fjernet min for en 6-7 år tid siden. Den beskjeden jeg fikk den gang var at det kunne være vanskeligere å bli gravid, men i de fleste tilfeller utgjorde det ingen forskjell (jeg var veldig ung og hadde ikke barn).

Så var det da utpå vinteren i fjor vi fant ut at tiden kanskje var inne. (hadde holdt opp med p-piller en stund etter at vi giftet oss, så det hadde ligget i kortene en stund...) og hadde vi ikke før tenkt tanken var jeg gravid! :o) Bare 5 uker igjen til termin nå.

Vel, jeg har vært på mange kontroller, men ingen har vært interesserte i den tappen jeg ikke har. Eller trodde jeg ikke har. En lege kunne nemlig fortelle at den vokser ut igjen etter en stund... Ikke vet jeg, men jeg er gravid og frisk og fin, aldri vært et tema hos leger/jordmor under graviditeten i det hele tatt.

Så, selv om dere er rene "sim salla bim" historen, tror jeg ikke du trenger begymre deg over den kroppsdelen :o).

Lykke til!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror bare du kan slappe helt av! Jeg har også vært gjennom akkurat det samme for ca 1 1/2 år siden. Og kjenner mange andre som også har vært gjennom det, og har ennå ikke hørt om noen tilfeller de mister barnet på grunn av det. Skjønner godt at du er bekymret for jeg kjenner meg igjen i det. Var hos legen min i dag, og spurte om det var noe som kunne ha noen påvirkning nå. Hun sa at så lenge alt sto bra til med fosteret så skulle ikke det ha noe betydning. Det var visst kun helt i begynnelsen (de første ukene) av svangerskapet, før det har festet seg skikkelig at man kunne ha litt større sjans for å miste.

Du bør kanskje ta det litt rolig i forbindelse med å løfte for tunge ting, tror du føler det litt på deg når det blir for mye. Har selv holdt på med å pusse opp en leilighet og flyttet på en del ting der. Men har forsøkt å unngå de aller tungste tingene. Føler du det blir for mye og ikke vil si noe på jobben ennå, så anbefaler i allefall jeg at du snakker med legen din om hva som er best å gjøre. Men ikke vær redd for hopp, sprett og bevegelse, det skal ikke ha noen innvirkning.;)

Håper dette var til litt hjelp i allefall. ;) Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

takker alle for svar...har vært på min første kontroll nu og har fått svar....pga at jeg fikk åpnig ganske tidlig i forje svangerskap( ca 6 mnd) og pga overvekt skulle de følge meg litt tettere...men fram til kynnerene startet skulle jeg bare leve som vanlig..stort sett...så det var jo betryggede:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv fjernet litt av livmortappen pga celleforandringer og det eneste jeg fikk beskjed om var at fødselen kunne kanskje gå litt fortere. Ellers ikke noe å bekymre seg for!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg ble konisert, dvs. fikk fjernet flere mm av livmortappen for 4-5 år siden, og fikk da beskjed om at det ikke ville ha noen betydning i forhold til å bli gravid, men at jeg ville få en tettere oppfølging i svangerskapet. For drøyt tre år siden ble jeg gravid, og var hos legen allerede i uke 8. Hun ga beskjed til sykehuset (UNN i Tromsø), og jeg ble innkalt til ultralyd i uke 10. Siden det var så tidlig i svangerskapet, ble det gjort en såkalt vaginal (innvendig) ultralyd, hvor de kunne måle hvor lang livmortappen var. Min var da 2,5 cm og det er vanlig helt normalt. Det er faktisk mange ikke-koniserte som har kortere... De forklarte at dersom livmortappen blir for kort, kan det bli for tung å holde fosteret etter hvert som det blir større. Det vil liksom bare presse seg ut... Og blir da anbefalt å ta det veldig rolig og gjerne ligge mest mulig under resten av svangerskapet for å unngå unødig press på livmortappen. Fødselen kan komme i gang noe tidligere enn vanlig. Det er i prinsippet det samme som skjer med flerlingefødsler. Da blir man ofte sykemeldt i uke 22 +/- for å kunne ta det rolig fram til fødselen.

Svangerskapet mitt var i alle fall helt normalt, og jeg var aktiv og sprek hele tida. Nå er jeg gravid igjen, 9 uker i dag, og denne gangen har jeg fått prøve kvalmen en del... Men det går vel over.

Lykke til alle medsøstre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

NEI Babylonia EN SKAL IKKE Stole på leger !!!!!!!!!!

(bae få litt oppmerksomhet her :-D )

Jeg ble konisert i mars i år og fikk vite av legen som foretok operasjonen at det eneste jeg måtte belage meg på var litt oftere kontroll og statistisk sett føder koniserte litt tidligere en normalt.

Nå ble jeg gravid og det du sier ang celle foandring og prøver stemmer IKKE, jeg skulle ha en celle prøve halvt år etter konisering men legen min sa at han IKKe ville opp og rote så lenge jeg var gravid (som du sier). Men etter å ha snakket med min søster så dobbel sjekket jeg dette med sykehuset og hun ble helt stum. På sykehuset sa de følgende, folk har forskjellige typer celleforandring og ved de kraftigste så SKAL jeg ta celleprøvene for å sjekke endringer og at de bruker en liten dott og fosiktig er borti "tappen" og at dette ikke forstyrrer graviditeten på noen måter. En er da borti den fort som det er under samleie!!!!. sykehuset fikset time 3 dager etter telefonsamtalen og testen gikk uten problem. MEN om de påviser celleforandring nå, så måtte jeg inn hver 8 UKE for nye tester ! Jeg vet ikke hvor langt de går men spm er vel følgende ( for slike som meg) om jeg utvikler kjapp celleforandringer og det starter og utvikle seg til kreft hva gjør en da ?

*nei satser på at det ikke ender opp med noe slik`*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei venninne med det samme, men hun fikk ikke bare kortere tid mellom kontrollene, men de la også en ring/tråd som strammet til livmormunnen så ikke barnet skulle presse seg ut som noen kaller det her :-) Denne "ringen" blir fjernet i god tid til fødselen. Dette er visst også veldig normalt, men jeg så ikke at noen av de koniserte nevnte det!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Kjekt å lese at ingen har hatt problemer med fjerning av deler av livmortapp. Har selv tatt slik operasjon for 2 år siden, og fikk da beskjed av gynekologen at det kunne være en viss fare for tidlig fødsel, og at han hadde fjernet mye.

Med dette i bakhodet tok jeg dette opp med legen min på første kontroll i uke 9. Da sa han at de sier at dette ikke skal ha noe og si, men vi bestemte oss for at jeg skulle inn til en kontroll for å se på livmortappen og måle den, bare for sikkerhets skyld.

Jeg er nå i uke 13, og skal på kontroll på sjukehuset imorgen, vet ikke helt hva de skal gjøre, men regner med at det er vaginal ultralyd.

Jeg må ærlig innrømme at dette får meg til å føle meg mer trygg, og det er jo også viktig.

Ser det er en mnd siden du skrev inn her, så jeg regner med du har fortalt det på arbeidsplassen nå, men tunge løft skal du ikke ta når du er gravid.

Lykke til videre i svangerskapet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...