Gå til innhold

Når bør man ha begynt med middag? Når er senest liksom?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tenkte på middag generelt..Gjerne glass ja. Vet det finnes fra 4 mnd, men jeg har ei på 7 mnd, og hun har ikke behov for det måltidet enda. Men lurer på om det er andre begrunnelser for å begynne med middag enn metthetsbehovet liksom? Om det er bra for kroppen å bli tilvennet middag bl.a.?

HI

Ho treng jo ein del næringsstoff som ikkje er så lett å få frå mjølka, først og fremst jarn. Jarnreserven i kroppen er oppbrukt når babyen er ca 6 mnd, så då må babyen få jarn på anna vis. Dersom ho får graut med tilsett jarn, er det sikkert ikkje nødvendig med middag enno (du kan jo ev. få målt blodprosenten hennar og sjekke om ho treng meir jarn). Du merkar vel også på henne om ho er svolten, uroleg, viser interesse for det du et osv - dette er gode indikasjonar på at ho er klar for middag.

Sjølv tykkjer eg det er veldig kjekt å gi babyen middag, for då er eg sikker på at han får i seg all slags næringsstoff i løpet av dagen. Dessutan er det kjekt å ha ei familiestund der han et omtrent det same som oss, berre i mosa form.

Annonse

Mange sier det er lurt å begynne å tilvenne de nye smaker tidlig, ellers er det lett for at de blir veldig kresne...og det er jo utrolig slitsomt! Så kanskje tulla di kan får smaksprøver på middag? Jeg har gitt min pode bitelitt most potet og gulrot når vi spiser vår middag, det er morsomt! Han vet ikke helt hva han skal synes, tror jeg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...