Gå til innhold

Noen andre som har problem med tannpussen?

Anbefalte innlegg

Sønnen min på 2 år hater å pusse tennene. Det har aldri vært enkelt å pusse tennene på han men jo større og sterkere han blir jo værre blir det. Vi fikk tidlig høre at tannbørsten måtte vi begynne med tidlig for å venne babyen til tannpuss, men for oss har det ikke hjulpet. Jeg har laget en regel om hvor jeg teller til rolig til ti så er jeg ferdig. Noen dager går dette veldig fint men det er veldig sjelden. Ingen forskjell om han står eller ligger på stellebordet. Han tar gjerne i mot tannkosten for å pusse selv eller det vil si spise av tannkremen, men når vi overtar så kniper han igjen munnen eller biter tannkosten fast. JEg er så lei denne slåsskampen hver dag og mannen min gidder ikke å pusse tennene hans. Tror det er ett år siden han orket det...Noe som fører til ekstra fustrasjon hos meg for det er alltid jeg som setter grensene. Det er jo sønnen vår det går ut over at vi ikke får pusset tennene hans, men jeg klarer ikke å få han til å forstå dette med hull i tennene. Jeg er ganske bevist på at jeg ikke skal pusse for hardt slik at han for ondt og en dårlig opplevelse.

Men akkurat nå så er tannpuss en negativ opplevelse for sønnen vår og jeg trenger sårt tips for å klare å snu denne trenden. Han er ellers en glad og flink gutt. Har ikke noen problemer med å legge han og han griner så og si bare dersom han slår seg, men når det gjelder tannpussen så ser han svart! Noen gode råd?

Fortsetter under...

Synes mannen din fraskriver seg et ansvar han har. Med mindre du er enig kan han ikke si at han ikke vil det.... Vi må dessuten avogtil være to for at det skal gå unna.

Regner med dere har prøvd det meste, elektrisk tannbørste?

Vi har har både karius og baktus på dvd og leser boken. I går knep jeg ham i å lese i den selv :-) Hadde ikke trodd det, men han forstår faktisk poenget.

Gjest mor75

Det er også en bok om Emma som må til tannlegen for hun har hull i en tann. Nå går det veldig bra her, men det har ikke alltid vært like lett. Gutten min får også pusse litt selv, men det er uten tannkrem. Tannkremen er jo litt god, så da må mor pusse. Ellers så hjalp fluortablettene oss. De er også veldig gode. Og rekkefølgen er først tannpuss og så fluortablett. Jeg har lagt vekt på å være rask med pussen og heller bli grundigere når det går bedre. Prøvde også litt morsomheter(grimaser). Et belønningssystem med f.eks klistermerker kan prøves. Ellers så synes jeg mannen din bør komme på banen. Sønen deres kan oppfatte det som om han ikke synes tannpuss er så viktig, og derfor protesterer han enda mer.

Har du prøvd å pusse dine tenner samtidig, og så hjelper dere hverandre med tannpussen? At han får "hjelpe" deg med tannpussen, og så hjelper du ham etterpå? Det har funket her. Og jeg pleier å si at hun har så fine tenner, og at det er fordi hun er så flink til å pusse dem... ;0)

Ps: jeg synes også at pappaen bør prøve igjen...

Uff, det er så vrient når barna setter seg på bakbeina....og så mye lettere å gi råd til andre..men jeg prøver (vi har slitt med dette selv);

Begynn på nytt! Tenk at målet er en pusserutine uten slossing..og bruk maaange dager på å innarbeide dette. (Rene tenner må kanskje være underordnet noen dager). Vi kjøpte en tannbørste på apoteket som pusser alle sider av tennene samtidig. Det betyr mindre romstering i munnen. Tulla vår pusset bare fortennene til å begynne med, men nå pusses alle tennene uten slossing og skrik. Hun pusser tennene selv først med "sterkt" (tannkrem), så pusser vi. "Først du og så mamma..." Til å begynne med var målet mitt at jeg fikk pusset uten å lage krig ut av det. Etterhvert ble hun oppmuntret av rosen hun fikk når hun pusset litt og siden klarte jeg å utvide pusseområdet. Hun har jo ingen begreper om at alle tennene faktisk må pusses og hvor mange hun har.

Håper du kan bruke noe av dette..lykke til...

vi har også hatt en periode hvor min datter hatet tannpusse, men det er nødvendig.

det er 1000000 ganger værre hvis han skal borre.

Jeg har funnet noen små ting som hjelper når det er aller verst.

1. vi pusser tenner samtidig. så får hun låne min tannbørst å jeg hennes.

så pusser vi tenner på hverandre...

2.min datter elsker hunder (spesielt 2 ,de heter buller og freia)

så bruker jeg å si til min datter at jeg tror buller/freia sitter inne på tanna,om jeg kke skal "hjelpe henne ut"?

eller så sier jeg at det sitter et lite troll(hun elsker troll) på tunga hennes, mens jeg lager store øyne.

Vet det høres sikkerlig dumt ut, men hun åpner munnen sin.

3. jeg legger henne under senge lampa,å lyser henne inne i munnen.

å sier GAAAAP opp...

men noen ganger,så pusser jeg dem bare på henne.

vet det var sikkerlig dumme forslag,men det fungere her, å det blir ekstra morsomt å pusse tennene.

Annonse

Det er vel ikke mange små barn som velvilligt pusser tennen sine :-) men vi har jo ulike grader av utfordringer. Det er ikke altid lett her hos oss heller, men vi får det til hver kveld og uten tvang. Et viktig moment er flortabletten, som hun får etterpå som "belønning". Et annet viktig moment er å gjøre en lek ut av det. Før leket vi sauer og hun skulle si bæææ som ulike typer sauer (en sint sau, en glad sau etc.) og når hun sa bæææ, var det god anledning til å få pusset tennene :-) Det gjelder om å være hurtig og blid med tennene.

Etterhver ble lei / for gammel til saueleken, så nå gjør vi noe annet: først pusser hun selv og deretter skal mamma eller pappa å "hilse på tennene henne". Da gaper hun opp og vi får da hilse/pusse på hver tann samtidig som vi da sier f.eks. "og denne lille tannen har vist spist skive i dag", "og du store hjørnetann har nok fått litt eble i dag" osv. gjennomgår alt det hun har spist/drukket i løpet av dagen.

Kjenner andre som har andre type leker når de pusser tenenen, så her er det nok bare fantasien som setter grensen :-= Lykke til og husk at det allerviktigste nok er å være konsekvent.

Her i huset har vi "tannpussfjeset" når vi pusser tenner. Dvs jeg eller min mann lager et helt vanvittig fjes, gjerne litt morsomt, og så synger vi veldig muntert PUSS PUSS SÅ FÅR DU EN SUSS (trond viggo generasjonen begge to). Ungen stirrer og gaper, og vi pusser det vi er gode for. Etterpå er belønningen en fluortablett :)

Gjest Alulalulalu

Husk at små barn skal ha flourtablett på morgenen ;-)

Det er ikke bra med for mye flour, og dersom man pusser tennene på de små om kvelden med flourtannpasta (hvilket er anbefalt), skal man vente til morgenen med å gi flourtabletten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...