Gå til innhold

Dere med babyer med luftplager - når ga det seg?

Anbefalte innlegg

Lillemann sliter med mye luft i magen, noe som fører til svært dårlig søvn på dagtid og en liten en som stort sett gråter når han er våken (bortsett fra når det ammes - da er han fornøyd). Er jo ikke noe kjekt å se at lillemann plages så håper jo på at det snart skal gå over....(drikker amme-te, fennikel te og bruker minifom, kutta også melkeprod uten suksess). Noen med erfaring (det er nå jeg håper på at noen skal si at det gikk over FØR de gylne 3 mnd ;)?

Fortsetter under...

Hos oss ga det verste seg rundt 3-3,5 mnd. Ingen gode nyheter fra meg dessverre. Har du prøvd å presse beina hans mot magen? Bestemt, men forsiktig så klart. Kan også hjelpe å massere magen (med klokka tror jeg) sånn at lufta beveger seg fortere rundt i systemet.

I tillegg er det bare å kutte ut matvarer som brus, erter, kål, løk, druer, sitrusfrukter, sjokolade osv. Det gjør du sikkert allerede da...

Ellers har jeg ingen tips til deg dessverre. Kan bare love at det vil bli bedre:)

Skal på 6-ukerskontroll på torsdag, så tenkte eg skulle høre om henvisning til kiropraktor da! Håper det kan hjelpe her også! Blir bekymret for om eg noensinne skal få se det første smilet... lillemann er jo bare lei seg..snufs (er født nesten 4 uker for tidlig, så er nok kanskje derfor han er litt sen med den smilinga også...)

Annonse

Driver på enda vi.

Han er 3 og en halv mnd nå.

Før kunne han skrike i 3-4 timer pga at han ikke fikk fjerta. Det ga dårlige søvnvaner, han sov ikke på dagtid, og vi hadde ingen fast rytme pga dette. Han sovna helt utslitt når den siste fjerten endelig hadde kommet ut.

Vi har vært hos kiropraktor 4 ganger. Det har hjulpet litt hver gang, men ikke så mye at han er blitt bra.

Vi har prøvd ammete, helsekost te. Jeg drakk te, han drakk te. Og vi har gitt sukkervann, bært og sunget og bøyd føttene hans for å hjelpe ham å fise.

Så da han fylte 3 mnder begynte vi med grøt på dagen. Etter 1 uke med grøt ble han ganske fin.. :) Nå er det myye mindre, og ikke riktig hver kveld. Og han sover mer på dagtid. Har 4 måltid som regel om dagen, og sover over natta. Herlig.. :)

Det blir bedre!! Anbefaler kiropraktor, lær dere hvordan dere kan hjelpe ham å fise, og gi litt sukkervann når det står på som verst.

Gutten min var som din er nå. Han hadde store kolikksmerter, og fikk derfor nesten ikke sove noe på dagtid. Den eneste tiden han sov og/eller ikke skrek var til puppen. Derfor la jeg han ofte til puppen, ville jo at han skulle ha mest mulig ro og ikke ha vondt. Vi prøvde ALT, ammete, fenikkel te, minifomdråper, slutte med melkeprodukter, slutte med masse annen mat, kiropraktor osv osv. ingenting hjalp det minste grann. Så fikk vi tips av legen på helsestasjonen da han var 6 uker, hun sa vi kunne prøve å ikke gi pupp så ofte. Heller gi pupp hver 3 time. For magen hans fikk aldri ro, og måtte jobbe hele tiden dersom den hele tiden fikk ny mat å fordøye. Vi gjorde som hun sa, og mageplagene ble borte! Vet ikke om det var bare det som gjorde det..men det var ivertfall med å hjelpe. Han slet fortsatt veldig med å finne roen og sove etter dette. Tror nok det var pga kolikken som ga han dårlige søvnvaner. Men det har vi fått orden på nå (han er snart 6 mnd.).

Vet ikke om dette var til hjelp, da jeg ikke vet hvor ofte du ammer. Men dersom du ammer ofte, kan du jo prøve!

klem

Er nok som deg - og ammer OFTE (føler jeg sitter hele dagen med puppen ute...) for det er det eneste som roer han...Prøver å øke avstanden mellom ammingen, men det er så vanskelig når lillemann gråter så fælt.. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre da jeg.. bysser og bysser og bysser

Annonse

Når han fikk nan på flaske blandet vi i 1 - 2 teskjeer med ammete. Den kan også gies med teskje til babyen, men bør kanskje kokes opp med sukker i, for gutten her likte ihvertfall ikke smaken. Men hvis den hadde væt søtere hadde det nok gått bra :)

Det er ikke noe morsomt med smaa som har luft i magen. Det er saa utrolig lite man kan gjoere bortsett fra aa proeve og troeste selvfoelgelig. Jeg har vaert igjennom to kolikk barn og hadde heldigvis noen knep da vesla kom her. Hadde jo allerede vaert igjennom en=)

-Trikset med aa forsiktig pumpe beina (akkurat som om han loeper med hoeye kne loeft) for saa aa presse forsiktig beina opp mot magen, kan hjelpe med aa faa noen fjerter rundt. Etter en slik runde saa hjalp det ogsaa at vi masserte magen i sirkler for aa faa luften til aa bevege seg nedover.

- Kutt ut alle melkeprodukter, brus, sjokolade, loek, kaal... Og begge mine har reagert paa sine egne rare ting ogsaa. Vesla fikk luft dersom jeg spiste pasta, og tomat ting.

Dietten min bestod av broedskiver med kalkun paalegg og chips. Og jeg spiste alltid eggeroere, ristet broed + bacon til frokost.

Veldig kjedelig diett, men dersom det hjelper saa gjoer man jo det=)

- Bad kan ogsaa hjelpe, her var redningen alltid badet paa kvelden - etterfulgt av pupp og byssing=)

Begge barna mine ble kvitt kolikken rundt tre maaneders alderen (litt over) Saa fort jeg startet med groet saa var alt bedre, og det startet jeg med rundt tre og en halv maaned paa begge.

Anbefaler deg aa kikke innom kolikk debatten, det er masse gode raad der inne, og saa er det saa godt aa vaere i samme baat som andre.

Ifoelge barnelegen min saa topper kolikken seg rundt 6-8 uker. Saa dersom toppen er naadd naa, saa skal den gradvis gaa nedover.

Masse lykke til videre, og haaper det gaar over snart da=)

Minien her i huset var skikkelig plaget med luft de første ukene (frem til 7-8 uker ca) jeg gav ham minifomdråper en stund og det fikk fart på systemet hans både når det gjelder promp og rap... Kunne slutte med dråpene etter en ukes bruk og etter det er han mye bedre.

Jeg fant også ut at det å amme mye liggende er bra for å forhindre mye luftsmerter for minien, han kaver mindre ved puppen og svelger mindre luft.

Nå er han 14 uker og er en kjempeglad liten gutt!

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...