Gå til innhold

fv-prøve, morkakeprøve, duo-test...hva gjør vi??? Trøst å gi?? (litt lang)

moden mor

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Nå er jeg 21+3 uker gravid og føler meg i fin form. Jeg fyller 44 år før termin. Det betyr at vi ble tilbudt morkakeprøve m/hurtigtest - noe vi takket ja til. Vi var inne på Ullevål til veiledning og prøven ble tatt på Rikshospitalet. 4 dager etter at morkakeprøven var tatt fikk vi en hyggelig telefon fra Ullevål om et barn med normale kromosomer - dvs. ingen trisomi 13, 18 og 21! Gjett om vi ble glade :-)

Tiden gikk og 4 uker var passert, men vi hadde enda ikke mottatt det endelige brevet i posten. Var jo fotsatt spent på endelig resultat selv om vi aldri følte oss i tvil om at alt var bra. Jeg ringte Ullevål og purret og fikk til svar at prøven ikke var ferdig....

Så kom telefonen som snudde opp ned på gleden - der usikkerheten, tvilen, redselen var et faktum. Det var funnet trisomi 20 mosaikk i morkaken...Vi reiste umiddelbart inn til Ullevål for INFO. Etter det besøket var vi om mulig enda mer i villrede...barnet kunne være helt normalt, men det motsatte kunne også være tilfelle. Vi fikk tilbud en utvidet ul og fostervannsprøve. Vi tok ul og der ble det funnet et utvidet nyrebekken - ellers alt normalt. Vi valgte også å ta en fp for å være sikker på at dette ikke bare var noe som befant seg i morkaken. Ul ble tatt og bekreftelsen på at det også ble funnet trisomi 20 mosaikk i fostevannet kom.

I de aller fleste tilfeller kan barn bli født meg slike feil uten at det vises på noen måte - hverken fysisk eller psykisk. Men det får man altså ikke vite helt sikkert før barnet blir født...

Hadde jeg visst det jeg vet i dag - hadde jeg aldri tatt alle disse prøvene. Svarene har gitt meg så mange bekymringer til tross for at vi etter flere grundige ul ikke har oppdaget noen annen unormalt funn enn et utvidet nyrebekken. Graviditeten var også kommet så pass langt at å avbryte det var helt uaktuelt. Litt at poenget med morkakeprøven var jo å få tidlig svar om noe var alvorlig galt..

Jeg er som sagt i fin form - har en god magefølelse på at barnet er normalt, men dessverre - tvilen ligger der og ødelegger litt for det fantastiske som skal skje - og det er dumt!!

Tar gjerne imot innspill og evt erfaringer på noe tilsvarende....

Mvh

Fortsetter under...

Hmmm,

Jeg vet ikke om det er noe trøst eller bare helt "beside the point", men de tok en blodprøve av mannen min og vi fikk beskjed om at de fant trisomi 21 mosaikk i blodprøven hans (har ikke down's, han). Fikk beskjed fra genetisk avd. om at dette ikke var helt uvanlig.

Hei

Takk for svar. Det var bl.a. svar i den retning jeg trengte :-) Genetisk avd har informert om at dette kan skje uten at det merkes på noen måte. Men, man blir jo litt usikker, da..

Ellers debatteres det mye rundt alle disse prøvene her inne, og tenkte også at litt refleksjon rundt temaet var aktuelt. Mange er usikre på om de i det hele tatt skal ta prøvene, og da er det viktig å være klar over at man ikke i alle tilfeller for 100% svar.

Hilsen

Missunner deg virkelig ikke å gå med denne usikkerheten om det faktisk blir noe galt med barne ditt eller ikke. Jeg var gudskjelov (ser jeg nå...) 22 uker på vei før jeg oppdaget at jeg var gravid. På første kontroll da fikk jeg beskjed om at jeg ikke hadde noen mulighet til å teste om barnet var friskt eller ikke siden jeg hadde kommet alt for sent til alle de testene de vanligvis tilbyr modne mødre. Tror man må være veldig klar over hva det faktisk betyr å ta disse testene, man blir jo stilt overfor en rekke valg på noe som skjelden kan sies 100 % å stemme. SKjønner at du nå er begymra og ikke klarer å la være å tenke på at det kan være noe galt.

Trøsten må være at det stort sett går bra og at man ikke vet noe 100 % før barnet har kommet.

Lykke til videre i svangerskapet - X-fingre for at alt blir bra...

Kjære moden mor.

Vil bare si at jeg forstår at du har det vanskelig nå, og at du er urolig og stresset for hva fremtiden vil bringe. Jeg har selv vært veldig i tvil om hvilke tilbud jeg skulle ta imot som "moden mamma", rett og slett fordi jeg vet at de valgene man senere kan komme til å måtte ta, ikke er valg jeg ønsker å måtte ta...

For åtte år siden ble det funnet nettopp forstørret nyrebekken hos babyen vår, samt uklart bilde av hjertet. Dette førte til en forhøyet risiko for kromosonavvik, og vi fikk derfor tilbud om fostervannsprøve. Vi avslo, og vi lærte oss å leve resten av svangerskapet med den lille usikkerheten. Ungen som sprartket i magen min var uansett mitt barn, og den erkjennelsen gjorde at jeg slo meg til ro i resten av svangerskapet. Nå gikk det hele "bra", men erfaringene fra den gnng har gjort at vi ikke har ønsket mye "testing" dette svangerskapet.

Situasjonen din er anderledes enn min dengang, men jeg er sikker på at du vil finne styrke til å se fremover og glede deg over din voksende mage.

Jeg ønsker deg veldig lykke til og tenker at barnet ditt uansett er heldig som får en moden og reflektert mamma!

Hei igjen!

Takk for at dere bryr dere - og takk for fine og trøstende svar :-)

Nå har vi vært på en liten ferietur og kost oss i god været. Magen vokser og formen er bra. Vi har faktisk ikke tenkt så mye på dette disse siste dagene og det har vært deilig. Gutten sparker og jeg føler han trives "inni der". Vi skal til ny ul f.k. fredag for å sjekke nyrebekkenet. Det blir spennende, men samtidig en påminnelse.

Som min mann sier: Nå skal vi bare glede oss med svangerskapet fremover og nyte at vi har vært så heldig å få oppleve dette. Det hjelper faktisk å si det!

Mvh

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...