Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vi skal til Stork neste torsdag for første gang!:)

I journalsamtalen sist uke fikk vi et spørsmål vi ikke var forberedt på og må ta stilling til før vi drar...ønsker vi åpen donor? Det er jo nylig blitt mulig med åpne skandinaviske donorer fra Stork. Er det noen som har noen synspunkter på dette? Fordeler/ulemper?

Gleder oss vilt til å dra...endelig er det vår tur!!!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5608859-%C3%A5pen-eller-anonym-donor/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det dreier seg om skandinaviske:)

Ordningen fungerer slik at man krysser av hvilken donor man ønsker ut i fra en åpen donorliste. Denne listen får man tilsendt fra Stork. Listen inneholder hårfarge, øyenfarge, høyde, blodtype og yrke. I tillegg må man fylle ut en bindende kontrakt og reservere de antall posjoner man ønsker.

Dette er litt dyrere enn anonym. En posjon donorsæd koster 2300dkk, pluss frakt/depotgebyr på 800/1500dkk. I tillegg kommer inseminasjonen på 2700dkk.

Det står ikke noe særlig informasjon på Stork sine sider om dette, men ved å kontakte dem får man vite det man trenger:)

Hei! Vi har valgt en åpen donor. Grunnen til det er at vi syntes det er greit å vite at hvisomatte vårt barn når det blir voksent skulle ville det, så kan h*n ta kontakt og få vite hvem donoren er, hva han heter og hvoran han ser ut. Vi kommer til å være veldig bevisste på å forklare for barnet at det ikke er en pappa, og at han ikke ser på vårt barn som sitt barn. Mest av alt håper vi på at åpenhet, trygghet og en god oppvekst med rollemodeller av begge kjønn vil gjøre at h*n ikke føler behov for å ta kontakt, men som sagt så blir det barnets valg når det blir voksent.

Hvordan kan dere forresten vite at det blir akkurat på torsdag dere skal til Stork? Er dere sååå regelmessige? Vi strevde fælt og el kom 10 dager senere enn det som var beregnet. Nå forbereder vi oss på en ny tur til Stork snart og håper el kommer på mer normal tid denne gangen.... Lykke til med deres valg av donor og tur til Stork!!!

Når barnet er 18 år eller eldre kan det få opplysninger om donor.

Donoren har forpliktet seg til et møte med barnet.

Hvis donoren er død når barnet er 18, får ikke barnet vite donors identitet, men litt generell info om han.

Det står bare at det er skandinaviske donorer. Det er den samme sædbanken som Stork får den anonyme sæden fra som også leverer dette. Stork ordner alt bare man fyller ut papirene man får tilsendt.

Annonse

Vi er litt usikre på hva vi kommer til å velge... Vi ser både fordeler og ulemper. Veldig glad for info fra dere:)

Det kom så brått på, for vi hadde bestemt oss for skandinavisk og da var ikke åpen donor tilgjengelig. Det er jo helt nytt.

Ja, er så regelmessig:-D Har faktisk hatt eggløsning hver fjerde lørdag de siste seks mnd som vi har sjekket det. Håper på at vi er i rute denne gangen også!:)

Lykke til med deres nye tur til Stork også!!!

Etter å ha sett et program på tv om dette, om barn som senere i livet absolutt ville møte sin biologiske far.. jo jeg for meg hadde hvis dette var noe for oss valgt åpen donor.

Ikke glem at barn lurer på hvor de kommer i fra, flere lager sikkert de villeste fantasiene og historiene om sin egen "far" like så greit å få treffe ham en dag for å se.. se hvor en kommer i fra, se om man finner likhetstegn.

Dette å ville vite noe om han som gav en liv og få sjansen til å treffe ham må jo være et bra alternativ for et barn.

Så spennende! Måtte dere ha masse lykke til på deres første tur!

Da vi var nede for første gang hadde ikke vi den valgmuligheten som dere har nå. Vi hadde et vennepar som heller ikke hadde det, de valgte og bruke sæd fra Amerika. Vi vurderte dette til og fra, og kom til at vi ville gjøre det enklest mulig, og billigst! Det ble en del dyrere og gjøre det på denne måten. Vi hadde tro på og bli gravide tidlig, og syntes det var vanskelig og ta stilling til dette med oppevaring av all sæden. Vi ble gravide på første forsøk. Men det som er er at vi i ettertid har angret litt. Vårt barn har i dag ingen mulighet til og finne sitt biologiske opphav. Det står i FNs konvensjon at dette er en av barn rettigheter! Vi dveler ikke over dette, eller plages av det i hverdagen. Men det er litt forbasket at vi skulle tenke på enkelthet og penger i en slik situasjon. Men når det er sagt, så er det slik at vi skal til stork igjen om drøye tre uker. Vi har igjen valg samme løsning, altså anonym donor. Nå begrunner vi det med at det skal være like vilkår for vår(e!) barn. Så nå er det ikke noe vi vurderer en gang.

Håper det ga dere litt hjelp. Ser jo at det kanskje bare ble til mer forvirring, men dere finner sikkert ut av det. Jeg vil gjerne presisere igjen at vi lider ikke av anger over vår avgjørelse, men at tanken strifer oss nå og da...

Igjen masse lykke til..

Hei, Regnbuemor!

Takk for svaret! Vi har endelig bestemt oss etter å ha vurdert fram og tilbake...det var vanskelig, men det ble anonym donor. Det er jo kun en donor og vil aldri bli en far, noe som også Stork presiserer. Dette valget er noe vi står for og føles riktig for oss.

Nå teller vi dager og det går sååå sakte!!!

Masse lykke til når dere skal nedover!:)

Annonse

Dette er jo første gangen og noe helt nytt, så spenningen er til å ta og føle på. Gleder oss så det kribler i magen:)

Vi drar på torsdag, og hvis eggløsningen er i rute blir det inseminasjon på lørdag! Vurderer å få dobbel inseminasjon, to dager på rad... just in case:)

lykke til med forsøk!

for meg var det viktigst at barnet ligner den familien den vokser opp hos - dvs min familie. dette for å forebygge konflikter ifht "hvem er jeg - egentlig". så at de som stilte mange spørsmål ved sitt opphav var donorbarn som ikke lignet "sin" familie. naturlig nok, kanskje, når du hver dag i speilet minnes om at du har trekk fra noen du ikke kjenner.

bestilte derfor "strå" fra scandinavian cryo bank i usa (kun skandinaviske donorer) hvor man kan få foretatt foto-match. det foregår ved at man selv plukker ut noen aktuelle donorer ut fra hår/øyenfarge, høyde o.l., og så bestemmer banken ut fra tilsendt bilde hvem av disse som ligner mest (men TVILLINGLIKHET er det jo ikke snakk om!!)

det har vært svært vellykket i den forstand at barnet ligner ENORMT på de andre i familien (tilsynelatende, ingen vet at donor også gjør det...) dette vil jo være litt gambling - i alle familier vil et barn kunne ligne på noen "langt ute i slekta", så klart man kan risikere at dette ikke går som man tror.

det er en form for "semi-åpenhet" hvor man kan få utvidete donor-opplysninger om donor og hans familie også, men hvem donoren ER er ikke åpent. som stork selv skriver, kan slike utvidete donoropplysninger også oppleves som problematiske - hva skal man med dem...

vet ikke hva jeg ville gjort hvis jeg skulle velge donor igjen. er gravid igjen med samme donor, men for meg var det viktig at barna skal være helsøsken. for meg har det vært viktig ifht identitet - men også rent praktisk hvis nå noen skulle trenge en nyre... he-he- rent løsningsorientert tenker jeg som en mann.. ;-) reserverte strå da jeg planla første forsøk, som har ligget på frysen på stork noen år. heldigvis, for donoren var nå ferdig med studiene og det var kø om de siste stråene i banken (sjekket i tilfelle det ble nødvendig med mange forsøk, men det gikk bra da jeg hadde ett strå igjen...)

jeg tror det viktigste er at barnets foreldre tar et valg de kan stå for uansett - enten den ene veien eller den andre.

Dette hadde vi ikke hørt om før! Så utrolig bra!

Godt å høre at du lykkes igjen med samme donor...det er nok en bra kjemisk match:)

Føler at vi har tatt det riktige valget og har slått oss til ro med det.

Det med gener kan man ikke kontrollere, men vi håper på en posjon flaks så barnet ligner litt...eller enormt:)...ut i fra de ønskene vi har valgt.

Vårt størte ønske er at det er en sunn og frisk baby:)

Vi ønsker også at hvis vi skal ha flere barn, mest sannsynlig, at de har samme donor. Derfor kommer vi til å reservere med den donoren vi lykkes med.

Du har jo vært kjempeheldig siden barnet ligner så mye på de i den andre familien!!!Det er en god følelse når det blir som man ønsker:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...