Gå til innhold

studenter ved fødsel

litagod

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hadde med en legestudent ved min første fødsel. De spurte på forhånd om det var greit. Han var bare der og observerte. Tydeligvis hans første fødsel:-) Han var temmelig bleik når det hele var over.

Jeg må si at akkuratt under fødselen bryr jeg meg lite om hvem som er til stede, det viktligste er å få ungen ut. Om det står hundre mennesker rundt meg, det gir jeg rett og slett blaffen i...

• 2 uker senere...

Hei

Har hatt studenter ved begge mine to tidligere fødsler, har egentlig ingen formening om hva de gjorde eller ikke, det er liksom som om ingen andre eksisterer når man er igang så det spiller ingen rolle hvem som er der, heller hvem som ikke er der..............;-) Uansett er de veldig hensynsfulle å forsøker å være minst mulig i veien.

Hilsen ei med tredje mann på vei......:-)

NEI, aldri i livet får det være flere enn de som kan hjelpe meg med noe til stede.

Min svigerinne hadde en tøff setefødsel med sin første og hadde studenter til stede. Det endte med det at en av dem sydde henne (første gang for vedkommende også) og det var ikke særlig vellykket.

Det er ikke så lett det der. De må jo lære seg på levende mennesker men ... vel vitende hvordan det kan gå, får jeg frysninger bare ved tanken at noen kan gjøre noe galt hos meg bare fordi de ikke kan bedre.

Hei! Jeg hadde en super jordmorstudent med på første fødsel, og takker gjerne ja neste gang om jeg får tilbudet. Hun var veldig forsiktig og hadde best tid. Hun sydde meg også, brukte lang tid, men det ble bra .) Sjefsjordmora sto over og ba henne ta oppigjen om et sting var dårlig.

Mine erfaringer er blandede eller ambivalente. For jeg innser at studenter må være med på fødsler. Ved første fødsel kunne jeg velge mellom sykepleier- og legestudent, jeg valgte legestudent fordi de har endel klinikk og pasienthåntering før 3-4 året hvor de er med på fødlser.. Jeg er hensynsfull og tar lett ansvar og ønsket en som kunne være prof og styre egne følelser. Sånn at jeg ikke skulle komme til å ta inn over meg et eller annet!

Jeg syns det var rart og ha et menneske der som satt og så ut i lufra! Dessuten kunne ikke jordmor dy seg med å forelese litt for studenten. dette syns jeg var fryltelig irriterende og pinlig.

Da forløsning nærmet seg forsvant blygselen min og jeg dirigerte alle i rommet: hent vann, hold kjeft, nei takk osv... Da gutten endelig kom satt jordmor, legestudent og barnepleier i en sirkel omkring baken min, det var spøkefull og spent stemning og legestudenten hadde tødd opp og tørket pannen min og sa jeg var utrolig flink (jeg glemmer det ikke) og hun satt det med blanke øyne og gjettet på en gutt - og det ble en gutt. Så det som var litt pinlig først bel veldig fint tilslutt. hun fikk sette sprøyter for å hjelpe ut morkaka og hun fikk holde babyen :-)

Men jeg mener studentene bør få være litt aktive - og ikke bare sitte der. Det tror jeg er bra for alle -

Senere sa jeg ja til at en legestudent skulle se en gynekologisk undersøkelse - men jeg ble litt vel paff da han kom inn og var 22 år og hadde på seg tøffe jeans og dumdum-konsert T-skjorte. Han kikket opp i skjeden etter livmorhalsen og sa "JA! Jøss!" - Det er litt viktig at tilskuere får en profesjonell rolle.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...