Nåharjegto!:) Skrevet 11. juli 2006 #1 Skrevet 11. juli 2006 Sambo og jeg har planer om å ta en liten shoppingtur til Sverige i august, og jeg prøver nå og lese litt om ulike barnevogner, hardbag/softbag, bilseter osv. Ikke lett når det er så mye å velge mellom! Det første jeg da lurer på; kan bilseter med iso-fix brukes også i biler uten iso-fix-feste?? Om feks mormoren skal ut og kjøre med barnebarnet sitt, så må det være mulig å feste bilsetet i bilbelte i hennes bil? Mye rart en skal lure på.... (",) og... ..noen som har tips om hvor vi burde ta turen innom når vi er i Sverige for å kikke etter vogn, bilsete mm? Takker for svar, jentene! (",)
suna-78 Skrevet 11. juli 2006 #3 Skrevet 11. juli 2006 Jeg er ganske sikker på at seter med iso - fix feste også kan brukes i biler uten. Min favoritt i Sverige er Happyland. Stor og variert butikk på Svinesundfeltet. Når du først er i Sverige er det bare 4-5 km til Nordbysenteret med Babyproffsen. greit å få med seg begge ; )
suna-78 Skrevet 11. juli 2006 #4 Skrevet 11. juli 2006 og en liten ting til,,,,på Happyland får du Acta Graco med base til 1299! Med valuta forskjell på toppen av det hele er dette et billig sete. Anbefaler base, det er veldig lettvindt,,,,,
Nåharjegto!:) Skrevet 11. juli 2006 Forfatter #5 Skrevet 11. juli 2006 Happyland og Babyproffsen...flottings! Acta Graco m base, er det det samme som iso-fix feste? Kan man bruke acta graco uten basen også? Takk for svar, forresten!!
Mamma til godjenta & lillebror Skrevet 11. juli 2006 #6 Skrevet 11. juli 2006 Jeg er ganske sikker på at du IKKE kan bruke et Isofix sete i en bil uten Isofix - poenget med denne typen sete er jo da borte! Vi måtte velge bilstol uten Isofix nettopp fordi vår bil ikke har muligheter for Isofix, og en venninne av meg måtte kjøpe et nytt sete da barnehagen til datteren hennes skulle på tur, og alle måtte ha med eget sete - hennes Isofix sete kunne nemlig ikke monteres i bussen de skulle kjøre. Men for all del, sjekk dette ut du, og informer oss hvis jeg tar feil )
*¨¨* Skrevet 11. juli 2006 #7 Skrevet 11. juli 2006 ...hva er isofix...??? (sorry, aldri hørt om det :-)
Murmeline Skrevet 11. juli 2006 #8 Skrevet 11. juli 2006 Her var det mye forskjellige svar, så får bidra litt jeg og, så er vel snart forvirringen komplett her:) Acta Graco m base er ikke det samme som isofix. For å kunne bruke isofix må man ha svært ny bil med Isofix-mulighet. Vi har bil fra 1998, derfor gikk ikke det. Vi valgte derfor base i stedet. Vi kjøpte stolen på babyproffsen, den var på tilbud til 1299sek. Denne kan brukes uten base (feks i andre sine biler). Basen festes m vanlig sele, setet klikkes oppi. Maxi-Cosi sin kjenner jeg ikke så godt til, men kopierte litt fra sidene deres: • Maxi-Cosi CabrioFix simple to install on base using click system • The Maxi-Cosi CabrioFix is installed with a 3-point belt • Maxi-Cosi CabrioFix in combination with EasyFix can be installed with IsoFix and/or 3 point belt • Maxi-Cosi CabrioFix in combination with EasyBase is installed with a 3-point belt Slik jeg leser dette, betyr det at dette setet også kan brukes i andre biler, enten man benytter isofix el base.
*¨¨* Skrevet 11. juli 2006 #9 Skrevet 11. juli 2006 tusen takk! endelig mamma - prinsesse 8/10 - nå fikk hvertfall JEG noen svar :-)
Lilladilla Skrevet 12. juli 2006 #10 Skrevet 12. juli 2006 Isofix er en slags festeanordning som fins i bilen fra produsentens side. Det er noen stålbøyler mellom sete og rygg som man klikker isofix-basen på slik at den sitter bomfast. (når man fester med sikkerhetsbelte er det mulighet for litt bevegelse av base/sete ved at beltet kan gi etter litt). Så klikker man bare sete inn og ut av bilen. Isofixbasen sikrer altså at det ikke er bevegelse og faren for feilmontering av setet bllir borte.. Ang bruk av isofixsete i biler som ikke har isofix. Maxicosa sitt sete med isofix går ikke ann å bruke i biler uten isofix. Britex( skrives det slik) sitt sete med isofix kan monteres uten base i biler uten isofix ved hjelp av sikkerhetsbelte. Fordelen med dette setet bortsett fra dette er også at det er 5punktsele isteden for 3punkt, samt at man kan justere høyden i 7 høyder kontra 3 på Maxicosa, slik at barnet sitter bedre og mer sikkert i setet. Hvis du har bil med isofix vil jeg anbefale å kjøpe isofixsete - Jeg var i allefall ikke i tvil selv om setet ble dyrere enn uten. Jeg tar ikke noen sjanse når det gjelder barnet mitt. Tror setet vårt kostet kr 1499 sek og basen husker jeg ikke... Du bruker da også den samme basen så lenge du har bakovervendt sete...
Gjest Skrevet 12. juli 2006 #11 Skrevet 12. juli 2006 Vær obs på at isofix festene kan variere fra bil til bil, så sjekk at setet du kjøper faktisk passer til isofixen i din bil..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå