Gå til innhold

Begynner dere med H- melk eller skummet melk? ut

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hm, jeg har hørt at det bare er en myte at man må bruke H-melk. Fettstoffene de skal ha får de uansett fra skjulte matkilder. Det er jo fett i det meste. Så jeg har fått anbefalt at jeg kan bruke lett-melk og jeg trenger ikke bruke smør på skivene.

Annonse

Det er helt feil det du sier. Les brosjyrene du får på helsestasjonen fra statens helsetilsyn og mattilsynet. H-melk er anbefalt til barn under 2 år, hvis de får kumelk pga det viktige fettet. Men ingen melk er anbefalt frem til de fyller ett år.

Jeg hører definitivt på det både mattilsynet, statens helsetilsyn, barnelegen og helsestasjonen sier. Særlig siden de alle er enige.

Da synes jeg det er relativt snodig at det i heftet vi har fått fra helsestasjonen, utgitt av Sosial- og helsedirektoratet, står som følger:

" Fra ett års alder anbefales lett-, ekstra lett- eller skummet melk hvis barnet har normal vekstutvikling. Melk og melkeprodukter er i norsk kosthold en viktig kilde til energi, protein, kalsium og andre næringsstoffer. De magre melketypene anbefales til fremfor helmelk for å redusere inntaket av mettet fett, og for tidlig å innarbeide sunne matvaner. "

Og det er vel heller dette de fleste innen diverse helseetater i Norge er enige om.

Vi gir H-melk, men vi har en liten lettvekter som trenger alle kaloriene vi kan få inn. Han er spiser mye, men har litt høy forbrenning....

Tror egentlig det mest vanlige er å starte med lettmelk, men at de som trenger mest mulig kalorier får anbefalt h-melk (og smør på brødet og olje i middag/grøt)

Annonse

Ingen har godt av det fettet som er i H-melk da! Er jo animalsk fett, og ikke sunt akkurat. Såklart skal små barn ha en viss dose fett, men da må det være riktig fett, fra fet fisk eller planteoljer!!

:)

Ekstra lett har vi hørt også, på alle de 4 helsestasjonene vi har gått på siden størstejenta vår ble født (vi har flytta en del)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...