Gå til innhold

Oi, som symfysemålet stiger da! Hvor ofte går dere til rutinekontroll?

Tjatjo

Anbefalte innlegg

Ligger jo langt over det som er normalen for en i allefall. Tror jeg ligger sånn ca der de med en ligger i uke 27-28......og jeg er 20+4. Synd det ikke er noe slik symfyseskjema for tvillinger, sånn at man har noe reelt å forholde seg til. Det fødes jo så mange tvillinger i dag, så det burde absolutt vært mer å forholde seg til enn det som er i dag.

En ting til....hvor ofte er det vanlig å gå til rutinekontroller hos lege/jordmor når man venter tvillinger? Synes det er lenge å vente når man går fra begynnelsen av Mai til begynnelsen av August uten noen prøvetaking i mellomtiden. Jordmor på sykehuset syntes det hørtes lite ut.....Hvor ofte går dere?

Fortsetter under...

Begynner på uke 22 i dag jeg, og skal på ordinær ul først på torsdag! Skal til jordmor på fredag, så jeg aner ikke hvor ofte jeg vil bli fulgt opp av henne. Har på følelsen at det blir når de får tid mer enn når vi har behov...

Jeg var hos lege i uke 14, og så ingen oppfølging før i uke 22 (hadde det ikke vært for oppfølging av komplikasjoner som jeg helst hadde klart meg uten). Men den ekstra oppfølgingen er vel først etter uke 20 har jeg skjønt?

Kjedelig at du må gå så lenge uten oppfølging Whipps - det er ikke noe gøy :(

Jeg er også spent på hvor ofte dere som er litt lenger på vei blir oppfulgt.

Fra tvillinger ble oppdaget hos meg i uke 18 har jeg vært på ultralyd annenhver uke siden! Hvis de er sikre på at det er toegga tror jeg det er hver 3. uke som er vanlig. + at jeg var på kontroll hos jordmor på helsestasjonen innimellom også da. Hvis jeg var deg ville jeg nok tatt en tlf til sykehuset og spurt hvorfor du må vente så lenge. Synes det virker veldig rart at du skal gå så lenge uten oppfølging!

Jeg tror sykehusoppfølgingen blir grei, men der tar de jo ingen urinprøver eller blodprøver. De måler heller ikke symfysemålet og slikt. Derfor skulle jeg ønske lege/jordmor kom litt oftere inn i bildet slik at sjangsen for å avdekke problemer som man finner gjennom urinprøvene etc ble oppdaget fortere.

Fra uke 20 var jeg en gang i mnd hos lege/jordmor og en gang i mnd på sykehuset til UL. (Altså annen hver uke) De tar urinprøve og blodtrykk på meg på sykehuset også, men ikke vekt, sf-mål og blodprøve (hvis det ikke er noe spesielt de skal sjekke da..) Etter uke 30 har jeg vært annen hver uke på UL, og av og til hos fastlegen. Spurte sykehuslegen i uke 32 hvor ofte jeg skulle til vanlig kontroll, og han sa at det var greit at jeg gikk dit noen ganger for å sjekke de vanlige greiene. Ble jo ikke så veldig klok av det da, så jeg bestemte selv at jeg drar dit annen hver uke. (Det står i en tvillingbok jeg har at det er vanlig med kontroll hver uke fra uke 30 - 3 ganger i mnd hos jordmor/fastlege og 1 gang på UL) Men siden jeg allerede går 2 ganger i mnd på UL, tenkte jeg at det er nok med 2 ganger på vanlig kontroll.

Litt teit egentlig, for hadde jeg ikke lest den tvillingboken selv, så hadde ingen fortalt meg hvor ofte jeg skulle bli fulgt opp. For legen på sykehuset og fastlegen har overhodet ingen kontakt seg i mellom.

Jeg har også lest det som venter_tvillinger:) skriver.

Mine tvillinger ble oppdaget ved rutine-ul 19+1. Skal på ny kontroll 24+1, som er torsdag i neste uke. Mellom disse har jeg vært hos jm på helsestasjonen fordi jeg ville det selv. Regner med at jeg får en plan for oppfølging neste gang, hvis ikke kommer jeg til å spørre selv.

Det er ingen som har brydd seg med å ta SF-mål på meg. Dette fordi SF-målet ikke sier noe om vekst på begge to, men likevel kan det være en indikasjon på for mye fostervann (dersom det plutselig stiger mye), så jeg tror jeg skal be om at det blir tatt neste gang. Om ikke annet for moroskyld. Et skjema for tvillinger har derfor ikke noe for seg, har jeg skjønt.

Synes du bør få en time i mellomtiden Whipps, det høres lenge ut at du skal gå uten kontroll.

Annonse

Hei Whipps!

Jeg i 23 uke og goer til lege en gang pr. maned og til jordmor en gang pr maned. Dvs at jeg er p[ kontroll hos lege og jordmor to ganger pr mnd. So kommer kontrollene po Riksen i tillegg og det er hver 3. uke. Og jeg har et normalt og fint svangerskap hvor jentene vore er aktive og sparker masse.. Syntes du blir veldig lite fulgt opp.. hadde sjekket det hadde jeg vert deg..

Lykke til..so snakkes vi her..

Takk for respons. Var til legen her om dagen og hun sa jeg skulle høre med de på sykehuset hvor ofte jeg burde gå til kontroll. Så ønsket de en tilbakemld. Virket som de var litt usikre på hva som var rutine når det gjaldt tvillingsvangerskap. Greit det egentlig, bare jeg får de kontrollene jeg skal fremover. Skal på sykehuset og måle livmormunnen på Onsdag, så jeg får høre litt da =0)

Hei!

Ja symfysemålet stiger raskt iforhold til en i magen!! Har prøvd begge deler....Tror målet mitt med tvillingene i uke 21 var 25... i uke 37 var jeg oppe i 47!! Trodde rett og slett det ikke kunne være mulig da jeg syntes jeg var stor med en!! Men man venner seg til den etter vært som den vokser. Ble satt igang i slutten av uke 37, så målinga sluttet der for min del...

Lykke til videre!

Fra lykkelig, men til tider også litt sliten 3 barns mor på 26..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...