Gå til innhold

Når er det vanlig med første time hos jordmor?


ormeynglet

Anbefalte innlegg

Har allerede glemt hvor langt jeg var kommet sist og når jeg ringte og bestilte time. Jeg er 6 + 4 i dag og skal ha vanlig legetime når jeg er 10 uker.

 

Når bestilte dere time hos jm, i hvilken uke hadde dere første time?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei, det er vanlig for første gangsfødende når man er 16 uker på vei. jeg er andregangs, å bestilte time idag, å daer det i uke 24 første gang hos jordmor.

syns det virker litt lenge til.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestillte time da jeg var 5 uker på vei. Har fått time i midten av august, da er jeg ca.15 uker på vei. Var på første kontroll hos legen da jeg var i uke 8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg var hos jm i uke tolv eller noe rundt der. Var hos vanlig lege i uke åtte :o) med førstemann altså..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også andregangs, og da er det vel ikke før uke 24 da. Det virket utrolig lenge å vente da!!

 

Jaja, har god tid på å bestille meg time da forstår jeg...hehe.

 

Takk for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos lege i uke 8 og jordmor nå i uke 12.

Er første gangs gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var hos jordmor i uke 11 på begge mine.Fikk ikke til å høre hjertelyd da men....var hos legen noen uker før der igjen.Så er vell ikke noe bestemt om når en skal dit.Har ny time til jordmor i uke 16 igjen jeg.UL 22 august.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte i uke 6 til jordmor første gang.. fikk time i uke 16..Det var stappfullt på timeplanen til jordmor,,så jeg fikk ikke time før.

 

Denne gang med nr2 ringte jeg jordmor i uke4, siden jeg nesten ikke fikk komme til forrige gang og jeg fikk time i uke 16.. Hun på tlf sa at andregangs skulle ha time i uke 16... Praktiserer de forskjellig kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

førstegangs hadde jeg lege i uke8 og jordmor i uke 16

 

nå annengans har jeg lege uke7 og jordmor uke 16.. men ønsker å ha enten en jordmortime eller legetime mellom uke 7-16, blir for langt gap syns jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sneket meg inn fra 3.tri.

 

I de nye retningslinjene står det at du kan velge om du vil gå på kontroll til enten lege ELLER jordmor, eller begge deler.

 

Uansett er det vanlig med førstegangskontroll i uke 12. Det sa hvertfall jm til meg, og jeg har hatt 7 kontroller + 1 UL hittils. Har 2 dager til termin.

 

Det er sinnsykt få kontroller i forhold til før, men har man et greit svangerskap uten de større komplikasjonene, bekymringene og plagene, så trenger man ikke mer. Har klart meg kjempebra med mine 7 kontroller. Føler at den jeg var på idag bare var bortkasta å men... Kunne hatt fler timer hos JM hvis jeg ville, men har ikke følt behov for det.

 

Lykke til:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kan du gå til svangerskapskontroll?

 

Vi anbefaler at friske gravide med normale svangerskap går til jordmor eller allmennlege.Det betyr at du kan selv velge om du vil følges opp av fastlege eller jordmor i svangerskapet, eller gjennom et samarbeid mellom jordmor og fastlege.Har du et normalt svangerskap, er det ingen medisinske fordeler for deg eller barnet å gå fast til gynekolog.Det er like trygt å bli henvist til gynekolog dersom komplikasjoner oppstår.

 

 

Antall kontroller:

 

Vi anbefaler et basisprogram med åtte kontroller til og med svangerskapsuke 40. Ultralyd i uke 17–19 er regnet med. Etter svangerskapsuke 40 skal du til vanlig kontroll i uke 41 hos din jordmor eller lege.Deretter følger lege eller jordmor rutinene som gjelder for «overtidige svangerskap» i samarbeid med det fødestedet du har valgt (fra svangerskapsuke 42).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...