Gå til innhold

Kan man ta ibux for å dempe smerte?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei du skal IKKE ta Ibux, på grunn av noen stoffer (er ikke helt sikker på akkurat hva og hvorfor, men har hørt strenge beskjeder om at dette ikke skal taes av gravide)

Paracet kan du imidlertidig ta... Rådfør deg med en tannlege eller fastlegen din så vet de nok hva som passer best i dette tilfellet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Men når jeg leser pakningsvedlegget står det at ibux ikke skal taes av gravide de siste 3 mnd.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette står om ibux i felleskatalogen:

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Se Kontraindikasjoner. Hemming av prostaglandinsyntesen kan ha skadelig effekter på svangerskapsforløpet og/eller den embryonale/føtale utviklingen. Bruk tidlig i svangerskapet kan gi økt risiko for abort, kardiovaskulære misdannelser og gastroschisis. Skal ikke brukes under 1. og 2. trimester hvis ikke strengt nødvendig. Ved bruk hos kvinner som forsøker å bli gravide, eller i 1. og 2. trimester, bør dosen være lav og behandlingsvarigheten så kort som mulig. Bruk i 3. trimester kan gi følgende effekter for fosteret: Kardiopulmonal toksisitet (med prematur lukking av ductus arteriosus og pulmonal hypertensjon), renal dysfunksjon, som kan lede til nyresvikt og oligohydramnion. Moren og det nyfødte barnet kan få følgende effekter: Mulig forlenget blødningsperiode, en antiaggregerende effekt som kan forekomme selv ved svært lave doser, hemming av rieaktivitet og dermed forsinket eller forlenget fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen fortelle meg hvorfor alle skriver at du ikke skal ta ibux?

Når det står på pakken at det ikke skal tas de tre siste månedene av svangerskapet?

Det står da ingenting om at det ikke kan tas de første 6 månedene?

Blir så irritert når det er så mye viktigperer her ...

Jeg har så mye vondt i hodet om dagen og de eneste pillene jeg klarer å få svelget er Ibux.

Alle andre blir for store og jeg bare brekker meg når jeg skal ta de.

Synes det er så kjedelig å lese at jeg ikke kan bruke den da.

Alle sier bare hva de har hørt?

Har noen det ifra sikkre kilder ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tror du bør lese det som er skrevet litt lenger oppp om hva som står skrevet i katalogen.regner med den er en ganske sikker kilde.

snakk med legen din om ibux bruk og hør hva legen sier hvis du ikke stoler på det som blir skrevet her. er det ikke bedre å være på den sikre siden?? kunne du for eksempel brukt brusetabletter eller stikkpiller??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei anonym.

Jeg kan med sikker kilde fra min lege herved si at det kun er Paracet man kan bruke under svangerskapet. Har selv masse smerter pga en reumatisk sykdom, og måtte slutte med smertestillende. og har mye hodesmerter nå i beg av svangerskapet. Da jeg spurte min fødsellege på riksen senest på fredag om hvilke smertestillende jeg kunne ta sa ha KUN Paracet. Du kan jo dele opp tablettene i små biter eller kjøpe flytende Paracet eller brusetabletter.

Hilsen en som har fått info fra fødsel/overlege Tore Kristiansen fra rikshospitalet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er inne her og smugkikker litt, og vil bare tilføye en ting.

Ikke les kun pakningsvedlegget, les også på felleskatalogen.no. Der står det, som nevnt over, mer enn i pakningsvedlegget. Ibux (som har virkestoffet ibuprofen) bør ikke tas i svangerskapet, uansett måned. Anbefaler alle å sjekke felleskatalogen før man tar medisiner, og sjekk gjerne med legen/sykehuset om dere er usikre.

Lykke til jenter:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei.IKKE bruk ibux.legen min sa at paracet var helt ufarlig å bruk.jeg sliter en del med hodepine,defor tar jeg kun paracet hvist jeg må.og kun hvist jeg må.liker ikke å ta medisiner når man går gravid, uansett hva legen mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...