Gå til innhold

Langtidsprøver og lavt stoffskifte.....

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei Mina!

Ja jeg er i samme båt. Visste ikke at jeg hadde stoffskifteprobleme før vi hadde prøvd i 2 år. (Fastlegen min overså at jeg hadde forhøyet TSH verdi). Nå går jeg på Levaxin, og venter på å bli stabilisert. Verdien skal helst ligge på 1 når vi ønsker å bli gravide. Ligger ikke der enda. Men det blir mer spennende med prøvingen når stoffskifte er på plass. I tillegg har jo jeg alderen som ikke er helt på min side, men...

Det er utrolig mange av fastlegene, og også spesialistene på stoffskifte som ikke kjenner til sammenhengen stoffskifte og fertilitet, så det har vært litt av en jobb å finne frem til en lege med denne kompetansen.

Hva er din historie?? Hyggelig med kontakt med folk i samme situasjon..

Jeg er ny her inne på sliterne.

Annonse

Hei Nina!

Jeg hadde hatt lavt stoffskifte i mange år får jeg ble gravid. Den gang visste jeg ikke så mye om sykdommen. Jeg ble gravid i 3 eller 4pp og svangerskapet gikk veldig fint. Mye kvalm de 4 første månedene + at stoffskiftet blei veldig lavt. Men sett under ett gikk det veldig bra. Ingen komlikasjoner. Sønnen vår er 2,5 år. Nå vil vi gjerne at han skal vli storebror. Har aldri tenkt på at det kunne ta tid siden det gikk så greit sist gang. Vi har nå prøvd over ett år og jeg skal til gynekolog i august for å sjekke om jeg har eggløsning.

For det om jeg tar medisiner hver dag stabiliserer ikke stoffskiftet seg. Legen min er ubrukelig og kan ingenting. Har nå byttet til en ny fastlege og håper på å få litt mer hjelp og forståelse der. Han sa og at det ikke hadde noen sammenheng mellom stoffskifte og fertilitet, dust!!! Blir så sinna, Vi bruker så mye unødvendig tid pga av sånne leger. Når de har en pasient med en kronisk sykdom så bør de sette seg litt mer inn i det....

Har du noen barn fra før? Ønsker deg lykke til :o)

Har du vært til utredning?

Hei Mina og Ane!

Jeg leste det dere har skrevet og følte at jeg virkelig rodde i samme båt som dere og her er min historie i korte trekk:

Jeg har lavt stoffskifte (diag 02) og PCOS (diag 05). Har allikevel ikke det samme problemet som dere hva angår fastlege. Han jeg går til må være verdens beste fastlege som ikke gir seg og ser sin begrensning. Når hans kunnskap ikke kan hjelpe meg, ringer han endokrinologen på sykehuset og får råd om videre behandling der. Jeg har også vært hos endokrinologen på sykehuset selv etter hanvisning fra fastlegen. Og jeg har virkelig fått den hjelpen med trenger. Går på levaxin og liothyronin og synes livet er mye lettere nå. Har også siden mars slanket meg ned til 70 kg (-15kg!) og begynt på metformin som skal senke insulinet og hjelpe til med å redusere cystene. Fotsoneterapi har jeg gått til siden april og jeg fikk spontan mens sist i mai (noe jeg ikke har hatt siden jeg sluttet med p-pillen sept. 04...) Var til samtale før oppstart av IVF behandling i juni og da sa legen at siden stoffskiftet var bra, veta var redusert og mens var kommet tilbake av seg selv, var ting begynt å ordne seg i kroppen min og vi skulle forsøke selv i sommer (kan få IVF i oktober hvis det ikke har funket på naturmetoden...)

Mitt råd til dere er derfor: stå på krava og krev at dere skal bli henvist til en spesialist på stoffskiftet (altså en endokrinolog) Det er den eneste måten dere kan være sikter på at stoffskiftet deres blir kontrollert riktig og at alt blir gjort for å hjelpe til med å legge forholdene til rette for at man blir fertil og gravid :-)

Lykke til!

Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...