♥Cherrypie♥ Skrevet 10. juli 2006 #1 Del Skrevet 10. juli 2006 Om man spiser noe man ikke skulle ha spist, som fks sopp eller reinsdyrkjøtt (som mattilsynet sier inneholder radioaktivt avfallstoff)- er dette farlig for barnet den ene dagen eller er det noe som gir en "sykdom" til ungen? jeg har spist endel jeg IKKE skulle spist fordi jeg ikke ble opplyst om dette, legen sa bare "ikke spis roast beef"! Men så viser det seg at både sopp,noen kjøttyper og ørret av alle ting IKKE skal spises! Når man da har spist disse tingene, er det skadelig for fosteret helt fra det fester seg, eller er det fra den får næring gjennom navlestregen? Huff, blir så nervøs av å tenke på alt dette.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mamsi06 Skrevet 10. juli 2006 #2 Del Skrevet 10. juli 2006 Hei! Reinsdyrkjøtt kan inneholde radioaktivitet, det samme gjelder sopp fra visse deler av landet (mest nordområdene). Når det gjelder fisk, er man redd for tungmetaller, og bør unngå ferskvannsfisk over 1 kg. (Man kan fint spise små ørreter f.eks) Fersk tunfisk og bl.a sverdfisk bør man heller ikke spise. Mengden er nok avgjørende, så har du ikke fråtset i dette hver dag går det sikkert bra. Tungmetallene som det her er snakk om kan hope seg opp i fosteret og gi skader på sentralnervesystemet, men det skal MYE til. Derimot bør man unngå rått kjøtt, spesielt lammekjøtt som kan inneholde Toxoplasmose. Dette kan i sjeldne tilfeller smitter over på foseret å gi økt fare for abort tidlig i svangerskapet. Jeg tror, men vet ikke sikkert, at det først er skadelig fra når fosteret får næring gjennom navlestrengen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå