Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har en datter på 3 år, som har begynt å spytte og slå når hun ikke får vilja si.

Hun har besøkt den nye avdelingen sin som hun skal begynne på i høst i noen uker nå. Hun fortalte meg at noen av jentene der sa at de skulle spytte på henne (vet ikk hvorfor). Da sa jeg at sånn er ikke pent å si, og at da fikk jenta mi leke med noen andre som var hyggeligere å leke med istedet. Det er jo ikke pent å si sånn eller gjøre det.

Trodde dette temaet var lukket, men nå har hun begynt å si sånn til oss hjemme også. Sikkert for å hevde seg, fordi de andre barna er større enn henne.

Jeg prøver å sette meg ned med henne og fortelle at dette ikke er bra, og at det er ikke gøy å bli slått, og at spytting er grisete. (hun må tørke opp på gulvet selv) Dette virker overhode ikke.

Noen med noen tips?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5599190-vil-ikke-ha-det-s%C3%A5nn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Er i samme situasjon som deg , har en guttepjokk på snart fire . Han skal banke alle han ser og ingen "stemmer" over lekene hannes eller han i det heletatt.

Er rimelig fortvilet om dagen her også . Får håpe det er noe som går over.

Har prøvd alt , snakke rolig , foklare at dette ikke er lov , blitt sinna på han , gitt konsekvenser av ting han sier ikke fått is o.s.v. men ingenting biter på den pjokken . Sta som et esel.

Var ikke akkurat noen tips fra meg da men

Vet ikke om du har sett på de programmene om barneoppdragelse på tv, men det har jeg. og jeg lærte noe der som faktisk funker. Lag en skammekrok som ungen skal sitte i når den har vært "slem" Den skal sitte der i 4 min hvis den er 4 år osv.Hvis ungen prøver å flytte seg skal den sitte der enda lenger. Og dette er veldig viktig å forklare til barnet først. Sett deg ned med ungen når den er i godt humør og forklar hva som skjer når den ikke hører eller gjør noe galt. (en advarsel først er greit) Husk også at skammekroken skal være et kjedelig sted. Skal ikke være noe den kan leke med der.Og samme hvor mye barnet skriker og roper skal den sitte der. (er hardt, men det et verdt det) Da tiden har gått går du bort til barnet og spør om han/hun vet hvorfor den har sitter der, hvis barnet ikke vet forklarer du det rolig, og ber om unnskyldning.Ikke vær sint på ungen etter dette, for det er straff nok med skammekrok. Håper dette er til hjelp for deg... Det funker ihvertfall helt utrolig for meg og mitt barn!

Huff, blir så lei meg når jeg leser sånne innlegg om straff og skammekrok. Synes det er så ille hva disse programmene oppfordrer oss til å gjøre med våre små barn. Å innføre skammekroken igjen er for meg så bak mål som det går an!! Da har vi liksom gitt helt opp å forstå våre barn, lagt hele skylden over på dem (de er slemme i stedet for at vi ser på hva de faktisk er ulykkelige for) og straffer dem for å reagere i forhold til sine følelser.

Beklager Hilde-1, mener ikke å tråkke på dine tær eller si at jeg har alle svarene, men er bare så dypt uenig.

Kan jo prøve å svare på hva du spør om også da Dorky 1 + nygravid....

Tror du har rett i at hun ønsker å hevde seg fordi hun har begynt på stor avdeling. Har du prøvd å snakke med henne om hvordan hun opplever å gå på den nye avdelingen? Synes hun det er litt skummelt kanskje. Hvis du får henne litt på glid uten å styre samtalen mot noe så sier hun kanskje ting du ikke har tenkt på. Kanskje det er litt overveldende for henne å plutselig være minst på ny avdeling.... ?

Kanskje noen tips...

Lykke til !

• 2 uker senere...

Vel, vi har alle våre måter å oppdra barna våre på. Jeg setter ikke sønnen min i skammekroken når han viser sine følelser, men når han faktisk er "slem" så mener jeg det er rett å "straffe" for at han skal forstå. Han har ikke noe vondt av å sitte der de få min. for å tenke. Hadde han blitt redd eller hatt det vondt der hadde jeg aldri i livet gjort det, men han sitter der faktisk bare og kjeder seg.

Men jeg respekterer dine meninger...Takk for kommentaren!

Annonse

Enig med cielo at de metodene ikke er bra. Ikke fordi de nødvendigvis lider voldsomt mens de sitter der, men fordi det sløver deg som foreldre og det sløver barnets evne til å forstå seg selv og sitt eget følelsesliv. Når datteren din er såkalt "slem" så må du finne ut hvorfor, ike bare få henne til å slutte med det. En hodepinetablett kommer ikke til å ta bort en kreftsvulst, den vil bare utsette problemet. Før eller siden må man faktisk forsøke å finne ut hva problemet skyldes og ta det derfra. Da kan kanskje skammekroken være et redskap, men ikke før du har forstått hvorfor barnet ditt oppfører seg som det gjør og snakket med barnet om det.

Må si meg enig med Hilde-1. Barnet har godt av å forstå at det har gjort noe feil. Det er ikke snakk om å bli sløv som foreldre, bare fordi man lærer barnet forskjellen mellom rett og galt. Barn gjør "slemme" ting, fordi de synes det er gøy. De forstår ikke konsekvensen av alt de gjør. Som et eks. Når et barn ikke vil sove, er det ikke alltid fordi det er noen følelser inne bilde. De vil bare være oppe med de voksne eller fortsette å leke. Det er ikke alltid det er et "problem", som Piv skriver. Det er jo ikke snakk om å ikke snakke med eller forstå barnet sitt. Hvis barnet ikke får noen regler/grenser å forholde seg til, vil det heller ikke forstå forskjellen mellom rett og galt. Synes derfor at skammekrok er et veldig fint middel for å lære barnet å forstå når det har gjort noe galt. Barnet tar INGEN skade av dette. Tror faktisk barnet har godt av det.

Vet ikke hvor gamle dere mødre er, men tror kanskje alders forskjell har noe å si på hvordan man oppdrar barnet sitt.

Synes som flere andre her at barn som oppfører seg sånn, bør få en passende straff, slik at de skjønner at dette ikke er akseptabelt. Her ville jeg i tillegg snakket med 3åringen og sagt at INGEN har lov til å spytte og slå, og at hvis hun opplever dette i barnehagen så må hun si fra til en voksen - for dette er ikke lov! Jeg ville også tatt det opp med barnehagen, og sammen med dem lagt en "strategi" for hvordan slik handling skal reageres på i barnehagen - også når det gjelder andre barn. Da kan du også kommunisere med barnet ditt om hvordan andre også får reaksjoner på slik oppførsel - og hun ser at noen gjør noe for å forhindre at slik oppførsel går ut over henne også.

jeg har jente på 3 1\2 år hun gjorde det av og til.

hun er veldig glad i prinsesser , så jeg sier til henne at prinsesser gjør ikke det , det funker synes jeg ,det er samme med å slå

jeg tror at du må snakke med de voksne som jobber i barnehage, det hjelper ikke at du sier nei ikke lov og barnet ditt å se andre gjøre det,voksne sier ikke noe om det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...